Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (75146 totalt) |
Fått upp motorn i stativ och börjat riva lite idag. Börjar bli klok på det mesta kring elen och boxen är skickad på programmering. Funderar på hur man skall göra med slangen som går till värmepaketet original, markerad på bilden nedan. Är det bara att plugga eller finns det kanske tom nån som tillverkar en bricka för att kunna ta bort den helt?
![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Upp som en sol, ner som en pannkaka..
Drog en runda i kvarteret igår (till grannarnas förtjusning) för att varmköra ordentligt och sen toppa upp alla vätskor. Lyfte på oljelocket och helvetet var ett faktum. Snabb kik på oljesticka och i kylvatten gav att toppackningen är kass. Såg sen att det dessutom rann vatten ur avgaset.. Ridå. Bilen och motorn går trots detta kanon, men vad hjälper det. Söker nu en frisk M54B30 för omg leverans, helst i södra Sverige så jag kan hämta. Imorgon börjar jag riva ur den gamla som troligtvis säljs i delar, hugande spekulanter kan höra av sig. ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Re:
Spricka i toppen kanske ? ![]() _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||
Mina otränade ögon har tittat på både topp, block och packning men utan att hitta något som ser konstigt ut. Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare härifrån, behöver hjälp av någon med tränat öga.
_________________ Rikard Ahlin |
||
En maskin jag hade sprack mellan kylkanal och där toppens pinnbult går ner i blocket. Svårt att se men lite flatljus med ledlampa uppdagade spricka till slut.
Vad har du för kondition på vevhusventen? /AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||
Hur ser packningen ut? Kan du inte lägga upp lite mer bilder på det hela så vi får se? Ev kan jag hjälpa till att spricksöka med penetrantvätska. Fick du någon känsla av om toppen varit av tidigare?
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Tack för er input!
![]() Letat men utan att hitta nån spricka. Toppen verkar inte ha varit av heller vad jag kan bedöma. Har iaf beställt en ny motor från skrot, provkörd och med garanti. Hoppas få den innan helgen så jag har nåt att göra. ![]() Rapp, har du tid och lust att göra lite spricksökning en dag så är du mer än välkommen. Vi kan ta det per mess. ![]() Lite bilder på liket.. Enda skumma är att packningen är stämplad 2,5 2,8 men det är ju samma borr så det är väl skit samma? ![]() ![]() ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (75146 totalt) |