Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 80, 81, 82   >>
17 besök idag (559187 totalt)
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Eftersom du upprepade ggr skrev stål så misstänkte jag det var det som avsågs 😉

Men med tanke på tjockleken skulle jag utan att ens räkna på det, använda aluminium. De adapters jag har sett iaf, har alla varit i alu. Te.x . "vanlig" alu som används för maskindetaljer generellt, dvs något bättre än det som oftast används till dragna bitar.

Intressant lösning iaf 👍

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Roos skrev:
Eftersom du upprepade ggr skrev stål så misstänkte jag det var det som avsågs 😉

Men med tanke på tjockleken skulle jag utan att ens räkna på det, använda aluminium. De adapters jag har sett iaf, har alla varit i alu. Te.x . "vanlig" alu som används för maskindetaljer generellt, dvs något bättre än det som oftast används till dragna bitar.
Intressant lösning iaf 👍

ok, jag kollar vad maskinfirmorna har att erbjuda i alu.

Att jag ramlade på lösningen med en M45 dogbox låda var en ren slump. Sekvenslocket var en stor bonus som avgjorde :-) En M45 dogbox är förmodligen sveriges vanligaste rally/rallycross låda. Finns gott om reservdelar och olika drevsatser. En flång ny kostar kring 30' och beggade kring hälften. En hel drevsats ca 7'

Det finns säkert dogbox till 116 lådorna också, men jag tror tillgängligheten och priserna är helt annorlunda. Du om någon vet. Du har mest kunskap i skandinavien på 116 lådorna skulle jag tro.

Btw är det inte dags du uppdaterar din egen tråd ? Jag vet ju att du handlat på dig nya leksaker :-)

/B

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Fick min mätare till pressen för att tryckmäta kopplingar idag. Provade lite snabbt med en 164 ts orginalkoppling när den gav som mest.

mätaren visade 17bar x 30cm2 (area på pressens kolv) = 512 kg , vilket är ett helt rimligt värde, enkelt och billigt sätt att mäta kopplingar om man har en hydralisk press.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Köpte en extern blåtands GPS från Ebay. mycket bättre känsligthet (fick 9st satelliter inomhus !) och uppdateringsfrekvens 10hz än via telefon eller platta. Nu kan jag köra tidtagning direkt i androidplattan jag använder som racedash och även se min hastighet vid banans olika partier.

Sedan pressade jag ur bronsbussningar från insuget på en skrotopp. Den reservstyrning jag köpte vad 4/100mm för liten och satt inte fast tillräckligt för att jag skall våga använda den. Hur kunde man klara sig utan presss förut...

Insugsstyrningar är några mm längre än avgas styrningar, har knappast större betydelse på en överladdad motorn, men jag svarvar väl ner dom några mm när dom ändå är lösa. Blir montering i helgen.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

ventilstyrningen är inpressad och toppen är monterad och ventilspelet är inshimsat. Nu har jag monterat toppen med en begagnad packning (hade några...) momentdragit och nu jag härnäst kontrollera frigång mellan kolv och ventiler.

Våren är nog en månad tidigare här i Umeå och Alviks kartingbana har smygöppnat. Så vi passade på att plocka fram våra kartar så vi praktisera lite förarträning innan 14 maj.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Vilket tempo Benny

Umeå
Här sen Feb 2004

provmonterade toppen med kammar och kedja och drog runt några varv, tog isär och kontrollerade spelet.
Lite svårt att mäta men ca 1.5 - 2mm skulle jag bedöma det som.

Nya packningen får extra kylhål kring cylinderfoder. En håltång funkade bra.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Bestämmde mig för att mäta frigång mellan ventiler/kolv igen, denna gång med 1kg modellera :-)

jag skar isär leran på plats för att kolla tjocklek.

Sedan var det fortsätt montering och nu börjar det snart bli dags för montering i bilen och provstart.

jag provar ett nytt avgaspackning mellan grenrör /motor. Många som tycker nedan funkar bra.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Av nyfikenhet plockades nya växelådan isär :-)

drev och "doggar" såg fint ut.

Sekvensiell locket däremot är det svårt att begripa hur det funkar ...

Mekanik i högre skolan.

Adaptermallen mellan låda och motorn är ivägskickad på vattenskärning.

Jag har även köpt en LSD diff i tyskland med lämpliga 3.67 i utväxling. Det kommer ge 104km/h på 1:ans växel vid 7000rpm och en toppfart på 228km/h vilket passar bra på svenska banor.
Så nu jag har allt för att börja bygga nästkommande drivlina. Det kommer jag göra parallellt under sommaren, Kanske blir det någon tävling i höst där jag kan provköra med sekvensiellt lådan.

Och motorn är klar för att stoppa i bilen.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Lördagen inleddes med lite karting, men fick avbrytas i förtid pga hagelstorm, fästet blev inget vidare...

Istället blev det garaget. Jag har lyft i motorn och kopplat in all el och slangar. avgas etc. Provtryckte lite grejor bara för att kontrollera och WG var väldigt slapp... Troligen har muttern lossnat på transporten i höstas från sista tävlingen hem då jag inte har något i loggen som indikera att det laddtrycket har skenat.

Ny vattenpump

Kopplade in avgasutsuget på sidepipen.

Trådlös uppkoppling mellan motorstyrningen och garagedator, skönt slippa kablar att snubbla på.
nybyggda motorn startade omgående och jag lät den bli varm, inget läckage eller annnat.

Sedan gick jag igenom resten av chassit och bromsar för att ser att allting var ok.

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Framgångsrik uppstart av nybyggd motor! thumbs up Grattis.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Idag skruvades transaxlen på plats. Så nu går det provköra.

Jag har beställt Performance Friction frambelägg. Köpte en budget variant "Z-rated" som är ett sorts trackday variant som jag vill prova. Priset är bara 1/3 av rena PF racebelägg.

Lite mera grejor har kommit hem, en stor växelindikator för sekvensiella lådan. Jag behöver bygga lite elektronik för att få den att lira.

och nya diffbromsade bakaxeln. 3.67 i utväxling som är svårt att hitta.

Vädret på gelleråsen i maj kan ju vara sådär, så ett mindre depåtält 3x3 meter främst för folk och verktyg har också inhandlats.

Citera
blyfot
Falkenberg
Här sen Mar 2005

Vädret på gelleråsen i maj kan ju vara sådär, så ett mindre depåtält 3x3 meter främst för folk och verktyg har också inhandlats.

[/quote]

Bra tips Benny, beställde också ett thumbs up

Umeå
Här sen Feb 2004

blyfot skrev:

Bra tips Benny, beställde också ett thumbs up

Vem blir först med enhetliga depåskjortor och lastbilstrailer med VIP Lounge :-)

Jag fick en serielll -> microusb sladd från http://www.tunerstudio.com/index.php/cablesandbluetooth idag. Då kan jag köra med vanlig sladd istället för bluetootht i bilen. Det har iförsig funkat bra. Men jag gillar att sladda :-) Jag kopplade även in USB laddning av GPS mottagaren. Då kommer den alltid funka när bilen är igång oavsett om man glömt den på eller annat.

Det kom lite mera grejor idag. En variant av växelindikator för MC med två hallgivare + magnet från Kina.

Jag provade den lite manuellt och det skulle nog kunna fungera, även på min låda. Siffran är ca 15mm hög och syns väldigt bra. Fast den andra störree jag köpte är ju fränare. Den kräver dock en mekanisk konvertering av växlingsrörelsen som jag tror jag har en enkel lösning på

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Fredagsbild !

Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Seriösa saker!

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

I helgen åkte nya bromsbeläggen på, efterdragning av topp, småfix med el och provkörning kring kvarteret. Dessutom en sällan skådan företelse. jag tvättade racerbilen !

Vi gjorde även säsongsbyte och ställde bort isbilen och tog hem sommarbilen sitället.

Sedan fick jag min vattenskurna adapterplatta. Ser enormt bra ut :-) och väger knappt något alls.

ytfinishen är riktigt fin.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Vagnsboksbesiktning gjordes i tisdags och imorgon kör vi shakedown på västerbottens Area 51.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Idag var det shakedown på flygbasen. MCpolisen var också där och övade och var nyfikna på våra grejor.

Lite frågetecken blev det. Efter första provkörningen uppstod ett tickande ljud kring 4:ans cylinder. Vi plockade loss stiften och elektroden på ena stiften på 4:an var ihoppressat.. Var nervigt efter sista tävling och bekymmer med ventilskrockar... Men jag hade ju kontrollmätt mer lera och hade drygt 1.5mm spel ?

Vi monterade nytt stift, provkörde och det såg bra ut ? Kanske har elektroden blivit ihoppressat i samband med montering ? Det tickande ljudet kvarstod dock ? någon ventil som touchar kolven eller bara för mycket ventilspel ?
Oavsett så måste resten av bilen testas , jag fick ta risken så vi fortatte köra och allting annat funkade bra.

Hemma i garaget igen kontrollerade jag ventilspelet och på 4:ans avgas var det 0.65mm och skall vara 0.43 - 0.5. Jag har ju startat och varmkört motorn och inte hört ljudet. Så förmodligen har ett ventilshims eller bricka som inte satt sig riktigt. Övriga cylindars ventilspel höll sig inom rätt intervall.

Ventilspelet fixar jag imorgon.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Oredigerat och långt, men duger får närmast sörjande...
Injustering av bromsbalans får konsekvenser vid 3.10 , inte första gången heller... Gjorda samma sak ifjol

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Kul att den verkar funka och rulla!

https://www.youtube.com/embed/mQgmg1TmGzA

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 80, 81, 82   >>
17 besök idag (559187 totalt)