| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Anpassa bakvagn till smalare bil
|
2352 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||
|
Hej Jag funderar på att använda Miata delar i min Triumph Gt6 bakvagn. Problemet är att en Miata är jätte bred och det är inte gt6an. Jag står inför ett val; antingen försöka göra chassit smalare och behålla bärarmarnas längd så likt Miata original som möjligt eller behålla chassits bredd och korta bärarmarna så att det får plats. En fördel med att korta bärarmar är att jag inte behöva bygga om ramen så mycket. Långa bärarmar antar jag är bra för att det ger små ändringar i hjulvinklar och geometri vid relativt stora ut- och infjädringar? Men samtidigt har jag inte utrymme i framvagnen till jätte långa bärarmar. Vad gör det med balansen på bilen om framvagnen har relativt korta bärarmar men bakvagnen har längre? Finns det några generella riktlinjer här? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||||||||||||||||
|
Det kanske var för svårt att förstå min fråga, eller för svårt att svara generellt.
Detta är bilder på mina två alternativ: (Lånade bilder från internet) Antingen ramen mer eller mindre intakt, men med rejält kortade bärarmar. Här får man plats med en miata diff.
[rx7club.com] Eller originallängd på bärarmarna, men rejält kapad ram. Här inser jag att jag inte får plats med en miata diff.
[grassrottsmotorsports.com] Det jag heller inte vet är om jag kan regga som ombyggt fordon om jag kapar i ramen. I alternativ 1 blir ramen också förändrad men inte så stora bortkapningar. Hoppas det går svara med generella riktlinjer, eller ska jag mäta och simulera i CASIM eller liknande först? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||||||||||||||||
|
Re:
Mät och simulera. Långa armar är lättare att hamna rätt med sådär generellt, de får ett större arbetsområde där de presterar som man väntar sig. Därmed inte sagt att du måste ha miata-original-längd. Alternativt, stora pånitade breddare?
_________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||||||||||||||
|
För att bilen ska stanna som ombyggt fordon ska man känna igen grundkonstruktionen utan problem. Ändrar man både ramen och drivlina/hjulupphängningar så får man vara lite vaksam.
Att förändra ramen så att nya hjulupphängningar passar brukar gå bra, men man ska undvika att helt ersätta delar av ramen. Så det beror lite på hur mycket som måste ändras. Rent generellt skulle jag föredra att behålla original geometri i upphängningen (dvs original längd på bärarmarna) men man får ju också se till att diffen ryms med okej geometri för drivaxlar - det kan bli problem. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||||||
|
Tack för svaren.
Det känns som en omöjlighet att få ihop både orginallängd på bärarmarna och oförändrat chassi. Om jag bygger som på första bilden, dvs med orginalchassit intakt men med några extra stag för att få alla fästpunkter jag behöver, samtidigt som jag räknar ut en bra kompromiss på geometrin med kortade bärarmar, skulle det då vara möjligt överhuvudtaget att hamna inom reglerna för ombyggt fordon? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||||||||||||||||
|
Som sagt, du FÅR ändra ramen för att få dit hjulupphängningen men det är kanske inte så lämpligt att kapa ramen bakom stolarna och bygga nytt hela vägen bak.
Att lägga till material är mindre problem. Den övre bilden du visar bör funka som ombyggt fordon (lite beroende förstås på hur mycket som ändras fram) - förutsatt att bärarmarna inte är så korta eller felvinklade att geometrin i upphängningen blir galen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||||||
|
Hej, tror alternativ 2, dvs original längd på bärarmarna, skulle innebära mycket stor förändring på ramen bakom stolarna.
Jag får försöka räkna på alternativ 1. Jag tycker mig ha sett kortare bärarmar på diverse hembyggen. Finns det någon absolut minsta rekommenderade längd? Nedre bärarm blir ungefär lika lång som gt6 original, men den övre saknas ju original (tvärgående bladfjäder) så den får jag räkna på. Tack ska ni ha för input! _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
Hehe. Jo lite bredare blir det men mest i bredare hjul. Finns för många exempel på gamla klassiska bilar där man breddar för mycket tycker jag iaf. Ska försöka få det smakfullt. Jag gillar samtidigt djuuuuupa fälgar.
_________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||||||||||||||||
|
Det är ju svårt att sätta gränser för längd på bärarmar, det handlar mer om hur hjulvinklarna beter sig. Korta armar ger ju lätt stora ändringar i vinklarna.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2352 besök totalt |