| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varför trasar vi sönder bakre diffbussningen?
|
2431 besök totalt |
|
Varför trasar vi sönder bakre diffbussningen?
Hej! Hoppas att ni har lite idéer kring det här. Åker banracing, 6h lopp med en BMW 325 E36. Nu har vänster bakre diffbussningen gått sönder 2 rejs i rad vilket känns lite frustrerande. Alla bussningar är bytta mot powerflex. Är det någon som har en idé kring varför det här hela tiden verkar uppstå? Jag lägger med en länk till en liten film (2varv), senaste rejset på Gelleråsen. Gå gärna in och kolla om det finns någon ledtråd där. http://jallaracing.blogg.se _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||
|
Ok, kanske inte världens mest konstruktiva svar men kort sagt, Powerflex suger och borde sluta tillverka sina bussningar i trolldeg. Köp nya original eller Millways om du vill ha räserbussningar
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
|
Ok, vi har beställt några svarta rackare till bussningar men det känns inte riktigt som om det är hela sanningen eller?
Även om våra powerflex inte riktigt höll måttet så borde de väl hålla mer än 3h kan man tycka. Vart ska man börja leta efter strul? Jepp, dubbla öron bak men det är vänster bak som gett med sig båda rejsen. _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||
|
Re:
Rent logiskt borde det vara svagaste länken i kedjan som ger sig, kanske är lösningen att mjuka upp på andra ställen för att ge utrymme för rörlighet i stället för att montera stumt och förstärka. Risken är att ni bara flyttar problemet vidare.. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Re:
Ja precis och om jag byter till bättre bussningar vad blir nästa svaga länk? Det är inte bussningen närmast avgassystemet, däremot så blir ju riffen varm under ett 6h. _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||
|
Re:
Ja det är väl det som vi är på väg mot. Bra eller dåligt att få lådan så stum som möjligt? Börjar det kosta drivaxlar om allt blir för stumt? _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||
|
Re:
Ja det ska det vara men det känns som att det är läge att gå igenom alla bussningar även där och säkerställa att alla bussningar mår bra. Fler tips? _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||
|
Re:
Är väl den bussningen som tar upp mesta kraften. Ni får växla mjukare
Vad kör ni för koppling? sitter hardyskivan kvar? Stummare bussningar är väl OK då får infästningarna av subframen det lite tuffare.... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||
|
Re:
Ja, att växla mjukare är faktiskt en del av lösningen men det är jäkligt svårt när hornen växer ut och man vill om. Då är det lätt att inbromsningen blir lite sen och växlingen lite hård. Kopplingen är en elak sinter som gör att det lätt låser upp lite. Börjar känna mig lite rädd för att drivaxlarna ska känna sig lite trötta snart. Hardyskivan sitter kvar. Infästningarna till subframen får vi nog se över också, tack för tipset. _________________ -= David Aldén =- Racebil: BMW E36 *såld* Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld* Vardagsbil: Passerati GTE -16 jallaracing.com |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Varför trasar vi sönder bakre diffbussningen?
|
2431 besök totalt |

