Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Varför trasar vi sönder bakre diffbussningen?
2431 besök totalt
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102


Trådstartare
Varför trasar vi sönder bakre diffbussningen?

Hej!

Hoppas att ni har lite idéer kring det här.
Åker banracing, 6h lopp med en BMW 325 E36.

Nu har vänster bakre diffbussningen gått sönder 2 rejs i rad vilket känns lite frustrerande.
Alla bussningar är bytta mot powerflex.

Är det någon som har en idé kring varför det här hela tiden verkar uppstå?

Jag lägger med en länk till en liten film (2varv), senaste rejset på Gelleråsen.
Gå gärna in och kolla om det finns någon ledtråd där.
http://jallaracing.blogg.se

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bytt till en dif med dubbla öron och bygg om bakvagen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Ok, kanske inte världens mest konstruktiva svar men kort sagt, Powerflex suger och borde sluta tillverka sina bussningar i trolldeg. Köp nya original eller Millways om du vill ha räserbussningar

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Re:

Supramannen skrev:
Bytt till en dif med dubbla öron och bygg om bakvagen


E36 har dubbla bakre öron.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102


Trådstartare
Ok, vi har beställt några svarta rackare till bussningar men det känns inte riktigt som om det är hela sanningen eller?

Även om våra powerflex inte riktigt höll måttet så borde de väl hålla mer än 3h kan man tycka.
Vart ska man börja leta efter strul?

Jepp, dubbla öron bak men det är vänster bak som gett med sig båda rejsen.

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
The_Kid
Karlskrona
Här sen Aug 2014
Inlägg: 19



Kan inte så mycket om BMW men det är inte så att det är bussningen närmast avgassystemet som rasar? Kan ju vara att dom är lite värmekänsliga.

_________________
Jens Liljeström
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Re:

Alden skrev:
Ok, vi har beställt några svarta rackare till bussningar men det känns inte riktigt som om det är hela sanningen eller?

Även om våra powerflex inte riktigt höll måttet så borde de väl hålla mer än 3h kan man tycka.
Vart ska man börja leta efter strul?

Jepp, dubbla öron bak men det är vänster bak som gett med sig båda rejsen.


Rent logiskt borde det vara svagaste länken i kedjan som ger sig, kanske är lösningen att mjuka upp på andra ställen för att ge utrymme för rörlighet i stället för att montera stumt och förstärka. Risken är att ni bara flyttar problemet vidare..

_________________
Anders Hansson
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102


Trådstartare
Re:

sweanders skrev:
Alden skrev:
Ok, vi har beställt några svarta rackare till bussningar men det känns inte riktigt som om det är hela sanningen eller?

Även om våra powerflex inte riktigt höll måttet så borde de väl hålla mer än 3h kan man tycka.
Vart ska man börja leta efter strul?

Jepp, dubbla öron bak men det är vänster bak som gett med sig båda rejsen.


Rent logiskt borde det vara svagaste länken i kedjan som ger sig, kanske är lösningen att mjuka upp på andra ställen för att ge utrymme för rörlighet i stället för att montera stumt och förstärka. Risken är att ni bara flyttar problemet vidare..


Ja precis och om jag byter till bättre bussningar vad blir nästa svaga länk?

Det är inte bussningen närmast avgassystemet, däremot så blir ju riffen varm under ett 6h.

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 413



Sätt bryggan stumt i karossen med alubussningar eller liknande och sen stumma alu diffbussningar så slipper du problem

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102


Trådstartare
Re:

bmw_fredde skrev:
Sätt bryggan stumt i karossen med alubussningar eller liknande och sen stumma alu diffbussningar så slipper du problem


Ja det är väl det som vi är på väg mot.
Bra eller dåligt att få lådan så stum som möjligt?
Börjar det kosta drivaxlar om allt blir för stumt?

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Samma typ av bussning i hela bakvagnsbryggan?
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102


Trådstartare
Re:

Bert Svensson skrev:
Samma typ av bussning i hela bakvagnsbryggan?


Ja det ska det vara men det känns som att det är läge att gå igenom alla bussningar även där och säkerställa att alla bussningar mår bra.

Fler tips?

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 656



Re:

Alden skrev:
Bert Svensson skrev:
Samma typ av bussning i hela bakvagnsbryggan?


Ja det ska det vara men det känns som att det är läge att gå igenom alla bussningar även där och säkerställa att alla bussningar mår bra.

Fler tips?


Är väl den bussningen som tar upp mesta kraften. Ni får växla mjukare

Vad kör ni för koppling? sitter hardyskivan kvar?

Stummare bussningar är väl OK då får infästningarna av subframen det lite tuffare....

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Alden
Sthlm
Här sen Jul 2015
Inlägg: 102


Trådstartare
Re:

magnus428 skrev:
Alden skrev:
Bert Svensson skrev:
Samma typ av bussning i hela bakvagnsbryggan?


Ja det ska det vara men det känns som att det är läge att gå igenom alla bussningar även där och säkerställa att alla bussningar mår bra.

Fler tips?


Är väl den bussningen som tar upp mesta kraften. Ni får växla mjukare

Vad kör ni för koppling? sitter hardyskivan kvar?

Stummare bussningar är väl OK då får infästningarna av subframen det lite tuffare....



Ja, att växla mjukare är faktiskt en del av lösningen men det är jäkligt svårt när hornen växer ut och man vill om. Då är det lätt att inbromsningen blir lite sen och växlingen lite hård.

Kopplingen är en elak sinter som gör att det lätt låser upp lite. Börjar känna mig lite rädd för att drivaxlarna ska känna sig lite trötta snart.

Hardyskivan sitter kvar.

Infästningarna till subframen får vi nog se över också, tack för tipset.

_________________
-= David Aldén =-

Racebil: BMW E36 *såld*
Lekbil: BMW Z4 35is -12 *såld*
Vardagsbil: Passerati GTE -16
jallaracing.com
Citera
Skruva banåkabil
Varför trasar vi sönder bakre diffbussningen?
2431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande