Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
6 besök senaste veckan (197274 totalt)
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Grattis Frappen thumbs up

_________________
BMW MC-klubben
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318


Trådstartare
Tack alla
Sjöström: Totalvinst är är inte omöjlig i teori men mer tveksam i praktik..
Patrik: Nej vad dumt Så irriterande. Skönt att hitta fel iaf. Samma problem på Gelleråsen? Och du gav mig ändå en hygglig match.. Va rätt stressad av att se dig i backspegeln

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5923



Re:

frapp skrev:

Patrik: Nej vad dumt Så irriterande. Skönt att hitta fel iaf. Samma problem på Gelleråsen? Och du gav mig ändå en hygglig match.. Va rätt stressad av att se dig i backspegeln


Ja samma fel sedan start... -enormt irriterande!
Vi kör som det är året ut, hinner/pallar inte fixa detta i år.

Kul att jaga, betydligt roligare än att bli jagad!
Satan vad S50B30 maskinen går rakt fram, som ett möte på rakan. Skall fixa filmer till helgen.

Tack för att du bjöd sonen på "skumpa" på pallen, han har blivit bortskämd med Pommac

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Grattis

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Grattis, grymt kört! Du såg ohotad ut där ute i helgen. Att en så liten maskin kan vara så giftig!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Grattis

Lycka till i smörrebrödslandet, jag ska kolla på amigoo eller va det heter på danska!

_________________
Ulf Sanden
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318


Trådstartare
Ulf: DU vet att du ligger total trea va..
Patrik: Ja dina barn har då fått rikliga mängder pommac Ja dom där 3.0orna är nog helt för snabba

Kul klipp från starten på race 7
https://instagram.com/p/69wkk_I8_L/

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675



Grattis och bra kört

_________________
Martin Skoog
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459



Grattis Fredrik.
Bra kört att efter mindre än ett år vinna båda racen.
Tack själv för trevligt sällskap.

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 656



Färg

Hej,

Snyggt!

Vad är det för färg som du målat oken med? Antar att det är "vanliga" Porsche ok...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318


Trådstartare
Hmm får skriva något här vad det lider.. Har varit lite annat. Kom hur som tvåa i bmw cup klass modifierad 2015.
Angående oken så är det inte vanlige porsche ok. Det är performance frictions zr22 ok. Är någon form av hårdanodizerad aluminium som ger den mässingsaktiga looken.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173



Nu har det gått ett tag till....
Vill veta sanningen bakom Danmarksresan, har bara hört berättelser från folk som tror sig veta, dvs inte säkert hela berättelsen. Men vi vet ju att du blev diskad, men det borde du väl kommit över nu.
Vad hände, och hur kunde det som hända hända...

Du brukar ju skriva ganska utförliga rapporter.

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318


Trådstartare
Ett år i BMW-cup
Så här när det nya året lite lagom har börjat att trillat på plats och den nya bankalendern börjar ta form kanske man skulle ta och summera det gångna året i bmw cup? Mitt första år i bmw cup. Ett år av lärdom. Ett år av erfarenheter. Och framför allt ett år med både högt och lågt! Det är väl det racing handlar om antar jag? När jag tanker på året är det, tvärt emot vad man skulle kunna tro, inte själva racingen som dominerar minnena. Nej snarare är det alla människor och upplevelser runt om kring, som kommer upp i tankarna. Att köra bmw cup är en häftig gemenskap. Det måste vara ett bra betyg för serien! Upplevelserna har varit många och minnena är bestående; Startögonblickens totala stress, panik och tumult! Att bli gratulerad. Att få glädjas åt kompisarna. Att få misströsta med de samma. Att komma först. Att komma sist. Att ta pole position. Att köra om. Att bli ifrånkörd. Att bli påkörd. Att köra på någon annan. Att hjälpa Blixt fila upp hjulhusen med rasp strax före race. Att få snabbkurs i självborrande skruv hos Samuel. Att låna rörstumpar av Harald. Att bli bjuden på whiskey och jordnötter av någon man nyss råkat krockat med. Listan blir bara längre ju mer man tänker på det. Det har helt enkelt varit ett riktigt kul år! Även om man i förväg tänkte att man skulle ta det lite lagom piano och känna in tävlingstempot, så är det svårt att inte dras med och vilja ge allt, och ibland lite till Alltid ger det utdelning på något vis. Har nog kommit fram till att körningen, för mig, handlar om att hitta perfekt flow i varje kurva och parti av banan. Att sätta bilen perfekt i turn in, apex och sen utgång. Helt klart har tävlandet hjälpt till att pressa körningen till ännu mer perfektion. Det är bra.

En resumé av gången säsong;
April Kinnekulle
Året började med ett endags race på Kinnekulle i april. En bana som är tekniskt svår och trång vilket gör omkörningar svårt. Två riktigt rafflande race med spännande fighter. Bävade lite för att det skulle bli armbågar och bucklor men alla körde snyggt. Racen gick hur som klart över förväntan då jag slutade på andra respektive första plats i de två racen. Att man får extra mycket applåder först gången man står högst på pallen visste jag inte innan. Tack för det fina publik och medtävlande! Bästa tid 1:00.49 Touché!




Maj Mantorp
Tvådagarsträff med bimmers of sweden på Mantorp. Motivationen var på topp efter framgångarna på Kinnekulle. Här skulle åkas bil! Ett riktigt ståhej till arrangemang må man säga. Kul med en massa åskådare. Tråkigt med olja på banan. Jag var en av de som lyckades med att söla ner det svart och därmed sätta p för race två för egen del. Låg tvåa och körde in i bakändan på bilen framför. Trasig grill. Trasiga lampor. Trasig kylare och oljekylare. Zero points. Race ett var desto bättre och jag hade en fantastiskt kul fight om tredjeplatsen men slutade fyra. Några poäng med hem och en trasig bil. Bästa tid 1:30.75




Juli Gelleråsen
Semester. Men inte från bmw cup, då jag trots allt bestämde mig för att masa mig hela vägen upp till Gelleråsen för ett endagsarrangemang. Hade aldrig testat banan innan. Kändes som det skulle bli svårt att hävda sig, inte minst när vissa kombattanter hade tjuvtränat dagen innan. Döm till min förvåning när det visade sig att jag tog pole efter ett fantastiskt roligt tidskval med en specialbil som dragplåster. Tog starten men tappade lite och gjorde bort mig två gånger vilket ledde till en tredjeplats. I race två hade jag ett kul race längre bak vilket tyvärr bara räckte till en sjätteplats. Var extremt sugen på att komma hem med en hel bil efter Mantorps fadäs. Kul högsommardag, några poäng till i potten och en hel bil med hem! Bästa tid 1:15.19




Augusti Knutstorp
Så var det dags för race på hemmabanan. Knutstorp. Denna vackra sträcka asfalt på söderåsen som vi skåningar dyrkar. Måste erkänna att förväntningarna på mig själva var ganska höga. Troligtvis inte bra då man stressar upp sig i onödan. Låg bäst till en kort stund på tidskvalet men det skulle senare visa sig att det fick räcka med andra startruta. Båda racen gick som på räls då jag tog båda starterna och höll förstaplatserna hela vägen i mål. Dubbla guldpokaler och två flaskor pommac på hemmabanan var smått fantastiskt och troligen inte något man får uppleva igen. Double dip, som Blixten utryckte det! Bästa tid 1:07.43




September Padborg park
Skulle man ta sig helas vägen till södra Danmark för att köra tävling? Lång resa för vad som på pappret såg ut som en ganska tråkig bana. Jag låg bra till poängmässigt efter fullträffen på Knutstorp. Tvåa i klassen. Långt upp till ettan, långt till trean. Dessutom bortrest med jobbet hela veckan innan. Nåväl, grejerna var i någorlunda ordning så det var bara att bekräfta sin anmälan när tävlingsledningen ringde dagen innan och berättade at det var brått att betala in den kompletterande special-utökade-undantags-nationella licensen Över öresundsbron rullade 330in med 328an hack i häl och snart var vi i polsens och ölens förlovade land. Kamelåså! En väldigt dryg resa genom rusningstrafik, över broar och hav (där turligt nog Tobbe gjorde mig sällskap) landade oss slutligen strax norr om den tyska gränsen och Padborg park. Massor med racingteam och folk var på plats för denna folkfest i racingens tecken! Efter mycket gruff och släppvagnsbackande i depån lyckades de flesta bmw-cupare parkera någorlunda enat. Som vanligt vandrade Blixten och jag en nattrunda runt banan. Såg ut att finnas en del förvirrande långa kurvor. Raksträckan på baksidan förstod vi inte alls hur det var tänkt.. Dagen därpå skulle det visa sig att banan, tvärt emot förväntningarna, var riktigt kul. Raksträckan som såg ut att vara ett misstag av en asfaltsmaskinist som druckit rikliga mängder gammeldansk till frukost, var istället ett fantastiskt spännande hopp i 150km/h! En favorit bland många. Körningen gick någorlunda i första kval och låg rätt bra till. Tyvärr lyckades jag krocka ganska rejält med en specialbil då vi missförstod varandra. Onödigt, men en olycka händer så lätt i trafiken. Bucklig tröskellåda och svarvad fälg för min del och krökt styrstag för Peter W. Turligt nog kunde vi båda köra vidare efter hjulinställning och diverse. Andra kval gick inte lika bra. Efter det visade sig snarare att alla andra utom jag hade fått upp farten ett par pinnhål. Blev en femte startruta om jag inte missminner mig. Första racet gick och det blev ett väldigt kul sådant. Klart ett av årets bästa! Galet tighta spännande fighter! Tumultartad start där jag inte kommer ihåg vad som hände men alla körde snyggt. Efter ett varv gör jag en vad jag tycker snygg omkörning av #57 då han får ställ, och ligger som fjärde bil. Håller placeringen nästan hela racet för att bli omkörd av #57 näst sista varvet. En minst lika snygg omkörning av Andreas så hatten av för den.
Race två = nattrace. Att det skulle bli en spännande och unik chans var nog alla överrens om. Efter start hamnade jag som fjärde bil och försökte hålla tempo men såg Ahlins arga lyktor komma närmare och närmare. Det var ju iofs lite svårt att se vems lyktor det var, men det skulle visa sig med besked. Lyckades helt enkelt inte hitta takten i mörkret och Ahlin tog sig förbi på ovanligt städat vis Sen rullade det på i sin stilla takt och åter igen gick jag över mållinjen som femte bil. Har alltid velat testa mörkerkörning så det var skitkul att få göra det till slut. Efter race vankades avslutningsfest med prisutdelning. Dock skulle några bilar in på teknisk kontroll och min var en av dem. För andra gången det året. Det var bara att börja skruva isär motorrummet mitt i natten. Kamaxlar och insug stod på kontrollantens checklista. Efter demontering och kontroll löd utlåtandet att kamaxlarna var godkända men mitt spjällhus var underkänt. Det innebar att jag blev diskvalificerad från båda loppen. Såklart kändes det lite tråkigt men det blev en trevlig kväll ändå med sedvanligt disco i Samuels lastbil. En riktig stämningshöjare!

2015 har varit ett år i bilåkandets tecken för egen del. Ett år jag aldrig glömmer. Jag gick in för körningen relativt helhjärtat. Tog mig runt till alla tävlingar. Försökte att alltid ha bilen i god ordning. Förberedde mig så gott det gick. Trots det finns det hur mycket som helst under punkten förbättringsbart. Till de gatbilsförare som funderar på att testa cupen så är det bara att rekommendera. Man ångrar bara sådant man inte gjort här i livet Men det gäller att skynda långsamt och ha bra koll på allt innan. Kostnadsmässigt har inte året varit dyrare än tidigare år då jag kört gatbil. I vart fall inte mycket. Dock har jag haft lite färre dagar på banan. Hur 2016 blir är lite osäkert. Det beror på flera orsaker så som flytt, jobb etc. Kommer troligen inte köra riktigt lika mycket men säkert några lopp. Efter Padborg har det inte hänt speciellt mycket med bilen. Lite små reparationer etc, men tyvärr lite för få timmar i garaget. Det finns som alltid att göra, men inget som är livsnödvändigt.



Och så till det som säkert vissa undrar om - diskvalificeringen
På bilen satt ett modifierat spjällhus med upptagen innerdiameter och därtill anpassat spjäll. Som jag tolkat regelverket skulle detta vara tillåtet. Domaren menade annorlunda.

Saxat ur vid tidpunkten gällande reglemente:

2.6 Insugningssystem
Fritt förutom på originalmotorer över 2500 cm3 där all luft skall passera original luftmätningsanordning som skall sitta på original plats.


Min tolkning av detta är att insugningssystemet var helt fritt, förutom på motorer över 2.5l, där luften skulle passera original luftmassemätare. I "fritt" tolkade jag in ett modifierat spjällhus samt t.ex öppet luftfilter.


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Bra skrivet!

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Bra skrivet!
Ja verkligen, kul att läsa. Antar att det blir ytterligare en säsong i BMW Cup?

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861



Re:

frapp skrev:

Och så till det som säkert vissa undrar om - diskvalificeringen
På bilen satt ett modifierat spjällhus med upptagen innerdiameter och därtill anpassat spjäll. Som jag tolkat regelverket skulle detta vara tillåtet. Domaren menade annorlunda.

Saxat ur vid tidpunkten gällande reglemente:

2.6 Insugningssystem
Fritt förutom på originalmotorer över 2500 cm3 där all luft skall passera original luftmätningsanordning som skall sitta på original plats.


Min tolkning av detta är att insugningssystemet var helt fritt, förutom på motorer över 2.5l, där luften skulle passera original luftmassemätare. I "fritt" tolkade jag in ett modifierat spjällhus samt t.ex öppet luftfilter.



Om man nu tolkar reglerna som domaren menar, att man inte får modifiera spjäll, så får man ju inte modifiera luftfilter heller till t.ex ett öppet filter, utan man måste ha ej modifierad original luftfilterbox? Mycket märklig tolkning enligt mig, helt uppenbart av den texten att spjäll och filter är fritt men ej LMM, även separata spjäll är ju okey så länge all luft passerar original luftmassemätare (typ S50 insug).

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 655



Riktigt bra sammanfattning av ett första år i BMW Cup med både högt och lågt! Föredömligt kört av vad jag uppfattar som en föredömlig grabb! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Bra jobbat Rapp. Tycker väl domaren borde hellre fria än fälla då det är väldigt luddigt skrivet, trots att de kanske menade annat i reglerna. Bättre gett dig en varning och skärpt till skrivelsen till nästa utgåva.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83



Har precis plöjt igenom hela tråden. Vilket bygge, Imponerande och inspirerande läsning! thumbs up

_________________
Joel Thoren
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 412



Vad händer här Frapp?

Mvh Rasmus

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318


Trådstartare
Ja du det kan man undra Det som skulle bli lite paus i sässongen börjar likan paussässong.. En del fix o trix och reparationer har dragit ut på tiden, men jag har inte kännt för att stressa heller. Har varit fem ganska intensiva år med bilsport för mig, så känns skönt att ta det lite lugnt

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
6 besök senaste veckan (197274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande