Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lambdavärde vid misständningar
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6540 totalt)
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ja, magrar jag soppan så tänder den som den ska, då är den dock orkeslös och slö, dessutom vill jag inte tänka på vilken avgastemp det blir så så vill jag inte åka runt.

jag sitter och funderar på om en MSD blaster tfi coil kan fengera med min tändning.. då borde jag ju få fetare gnista och tändningen kan jag ju redan styra lite som jag vill med smt6.. vad gör msdboxen förutom styr när gnistan kommer? styrka i gnistan efter tryck och varv?

skälet till att det lutar åt blaster tfi är att den ser ut att passa, men jag skulle vilja veta måtten på den för att vara säker, den är gjord åt ford, men bygger jag om + och - kontakten på min orginalspole skulle det kunna funka. sen att den är hälften så dyr som en vanlig orginal skadar ju inte

jag har ju ganska kraftig platsbrist under huven, så en spole som sitter som orginal (en sådan icke oljefylld sak) på insuget skulle vara klockrent.

lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

lite OT, men om ni har en jänkä-spole, och bilen går dåligt när det är fuktigt ute, felsök en annan dag...
Man krampar så konstigt av dom dära stötarna... Och överslagen kan hoppa LÅNGT!

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

MSD-boxen är ju (om det är en vanlig simpel box) egentligen bara en förstärkare som också skickar flera gnistor för en "tändning" vid vissa förhållanden (MSD står väl för multi spark discharge eller nåt).

Den gör alltså ingenting alls åt tändkurvan, vilket många misstolkar att den gör.

Det sägs annars att Biltemas icke oljefyllda spole funkar bra med höga cylindertryck. Jag känner till minst en Sierra Cossie som går fort (men bara rakt fram, fast riktigt fort) med sån spole...

/Gustaf

Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
kanske är värst att testa. problemet jag har med att bara byta spole rakt av är att jag har 4'a ingående stift i spolen. + - och?

motronic 1.3 är det som sitter i. de andra stiften kan jag inte komma på vad de kan vara, boxen kollar väl bara när den ger ström, inte mer? skulle ju kunna vara så att de tagit den kontakt de hade flest av (man vet aldrig med peugeot) får väl stycka en sådan och se vad som dyker upp

biltemas spole är lite lurig att få dit då utgående är hona på den och hane på orginal, finns det adaptrar eller är det kapa upp och göra om som gäller isf?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

therealpinto skrev:
Hej
1
MSD-boxen är ju (om det är en vanlig simpel box) egentligen bara en förstärkare som också skickar flera gnistor för en "tändning" vid vissa förhållanden (MSD står väl för multi spark discharge eller nåt).
2
Den gör alltså ingenting alls åt tändkurvan, vilket många misstolkar att den gör.
3
Det sägs annars att Biltemas icke oljefyllda spole funkar bra med höga cylindertryck. Jag känner till minst en Sierra Cossie som går fort (men bara rakt fram, fast riktigt fort) med sån spole...

/Gustaf

1
Rätt
2
Rätt
Men MSD är ett varumärke. Dom gör faktiskt tändkurveboxar också.
3
Jag skulle använda MSD:s spole som hör till i alla fall. Då vet man att det är rätt. Tändningen är vital, och jag ser inte att man kan pruta på något om man inte VET att det funkar.
Det finns även en lista från MSD på vilka spolar som fungerar ihop med boxen.
En MSD blasterspole är inte särskill dyr heller.
Göran Malmberg

Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
tanken var att använda en blasterspole utan att använda deras box i så fall, det borde väl ge en hyggligt mycket starkare gnista i vilket fall?

måste bara lura ut varför jag har 4st stift in istället för 2st.. varvräknare går väl normalt sett på minus på spolen?

fransmän ska då krågla till allt (eller så är det jag som envisas med att bygga vidare på deras motor)

prose
NA
Här sen Jun 2004

Niklas skrev:
tanken var att använda en blasterspole utan att använda deras box i så fall, det borde väl ge en hyggligt mycket starkare gnista i vilket fall?

måste bara lura ut varför jag har 4st stift in istället för 2st.. varvräknare går väl normalt sett på minus på spolen?

fransmän ska då krågla till allt (eller så är det jag som envisas med att bygga vidare på deras motor)

är dom inte paranslutna bara? har för mig att dom är det. Ohmmät mellan dom två o två.

Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
tackar rosen, det var något sådant jag ville läsa, ska ändå ut och mäta nu, men ville ha svar direkt i så fall bör det ju fungera.

så vad tror vi om msd spole utan msd box, blir det dundergnista i alla fall?

edit, har kollat elschema och mätt.. verkar vara en till ECU, en till varvräknare och 2 till tändmodulen.. hmm, med lite micklande borde man väl kunna få in en msdbox skarvad på de som går mellan modul och spole? eller blir det så hör spänning att man garanterat eldar upp något i ecu'n då? den borde ju gå i klena kretsen i spolen som jag förstått det.. annat kan ju inte stämma.

Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004

Trådstartare
felet funnet och avhjälpt, dåligt kalibrerad kalibrerad lambdamätare var skurken.. mycket pinsamt

MEN, det betyder ju inte att jag inte fått jättebra hjälp av er här, har börjat kolla lite på MSD tänding, vet inte ännu hur jag ska få det att lira med min spole, men det löser sig nog med tiden. kan vara bra när man ska ladda mer

men nu lirar motorn som den ska över sommaren, vad ska jag pyssla med nudå? lite djupare dyk i väghållningspölen antagligen *gör upp en lista på det som inte är ändrat*

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Själv ska jag testa Biltemas torra tändspole som ger 36000 volt.
Frågan är bara om jag måste byta tändmodul eller om jag klarar mig med den som sitter där.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

poh99 skrev:
Själv ska jag testa Biltemas torra tändspole som ger 36000 volt.
Frågan är bara om jag måste byta tändmodul eller om jag klarar mig med den som sitter där.

Jag har hört diskuteras att dessa tändspolar tydligen skall fungera dåligt då dom blir varma.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Jag har provat biltemas spolar tidigare och det funkade inget vidare.

Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

om man ska tro therealpintos inlägg fungerar den tydligen bra.

Det skulle vara intressant att vet vad som gör den spolen sämre än andra spolar.
Den kan knappast vara sämre än en oljefylld spole av den gamla modellen.

Jag återkommer med testresultat.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag vet inget om Biltemas spolar, men en spole bör passa drivboxen, förutsatt att man inte har brytarspetsar. Har man en anpassad laddningstid så blir spolen mindre varm särskilt på lägre varvtal, eftersom laddtiden annars blir längre. Vidare får man ta hänsyt till vilken ström tänboxen skickar in till spolen. Så det behöver inte vara förvånande att vi ser olika resultat från olika håll.

För at slippa stå å klura på uppgifter som många gånger inte finns angivna, så brukar jag rekomendera det som är byggt att användas i hop.

Göran Malmberg

lambdavärde vid misständningar
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande