| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo P1800 -69 kompressor
|
12 besök senaste veckan (215640 totalt) |
|
Hej igen nu var det länge sedan jag var in och skrev någonting på den här sidan!
Sommaren började med att jag i Maj körde till Gotland och "gäst-rattade" med P1800:an på Gotland ring med ett mycket trevligt gäng i Renault klubben. Sedan körde jag under hela sommaren till diverse träffar, men under sensommaren så dök en del barnsjukdommar upp. En insugsrunners sprack pga vibrationer, men det var inte värre än att det gick att köra vidare, men måste fixas på sikt! Jag fick även bekymmer med topplockspackningen, den här gången läcker kompressionen ut i kylarsystemet. Så nu i vinter har jag börjat att titta på det, och hoppas att bilen är redo att köra på Gotland Ring även nästa år!
Bilder från Gotland Ring
Dags att lyfta av toppen igen!
Nykonstruerad insugsdel mot toppen
ombyggt insug för att klara av vibrationerna _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||||
|
Hej, är nyfiken på hur din framvagn fungerat på bana. Hur är krängning,spårkänslighet, grepp i kurvor mm?
Är på väg att göra en del modifiering av framvagnen på min 1800:a för att den ska bli lite mer "Miata", vill då ha kuggstång för att bla få ner antal rattvarv. Har du fortfarande original spårvidd eller är det breddat något? Mycket kul bygge du har fått till! Janne _________________ Jan Gunderyd |
||||||
Kul att du gillar mitt bygge! Jag är väldigt nöjd med hur framvagnen fungerar på bana, jag har ökat spårvidden, men det är inte maximalt vad som får plats innanför skärmarna, det var lite kuggstången som bestämde hur bred framvagnen måste vara för att alla vinklar skulle bli bra, kuggstången är en kortad Volvo 340 kuggstång, och det fungerar inte att korta den mer än jag har gjort, för då hamnar styrleden upp till ratten under motorn! Den är inte spårkänslig alls och bumbsteer har helt försvunnit, det var det största problemet med originalframvagnen. Den kränger inte särskilt mycket (se bilder från gotlandring) Jag är även väldigt nöjd med hur den styr in i kurvor, men jag körde på gatdäck så efter några varv på banan så blev däcken överhettade och hala!! men det är ju lätt att fixa med R-däck
_________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||||
|
Hej!
Snart dags för provstart igen efter ombyggnad av insug, och montering av en förhoppningsvis bättre packning än den gamla packningen. Nya multilayer topplockspackningen har kommit och insuget är klart för montering igen!
_________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||||
Tack så mycket!
KL-Racing har packningen, men var tillfälligt slut hos dom så jag beställde direkt från USA. Den finns för olika borr och olika tjocklekar, den jag har är 1,3mm tjock och för max 90mm borr. _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||||
Nej jag köpte från en firma i USA via Ebay. Vi får väll se om packningen håller måttet eller om jag lär tänka om och fixa något annat! _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||||
|
Re:
Hej, Får hoppas att allt går vägen den här gången. Så ballt bygge! Enormt snygga fräsningar/svarvningar! Vilken kunskap.. Jag själv hade tänkt mig en t5 motor till mitt bygge,men efter man ser vad du får ut av din B20 så blir man lite sugen.. Vad gör du inför besiktningen? Vem kan ha den starkaste körbara B20 in? mors matte _________________ mats weiner |
||||||
|
Till matte w.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic Inte svar på den starkaste men stark nog för de flesta. |
||||||
Tack! Det finns dom som har plockat ut 500-600hk ur en b20 med turbo vad jag har sett! hur bra det håller vet jag inte men det finns ju vissa begränsningar med en gammal stötstångsmotor.... Ska man plocka ur maximalt med effekt så är det turbo man skall satsa på, men inget slår coolhets faktorn med en kompressor!! Vid besiktning så plockar jag bara av remmen
||||||
|
Hej igen!
Nu har det hänt tråkiga saker, tanken var att jag skulle Köra en bandag på Gotland Ring, hade sett fram i mot det i ett år när jag var där sist och körde, men det blev inte riktigt så, jag kunde bara köra två uppvärmningsvarv sedan sa det rassel i motorn!!
Ett ventilsäte har lossnat och knäckt ventilen, så resultatet av det är att toppen, blocket, kolven, rullvippa, stötstänger är skrot ett general ras kan man säga!! Så är det någon som har en B20 med 8 bultad vev liggandes så köper jag gärna den, jag måste bygga en helt ny motor...
||||||
|
Re:
En god gissning är Jens Gustavsson i Sävar utanför Umeå. Han har en del projekttrådar på sävarturbos forum. Bl a har han en Volvo 142 med B20 turbo som gör wheelies och åker mitten tior, numer kör han Cheva Vega med B18 turbo och har åkt 9.xx nått har jag för mig som bäst.. kan ha varit en låg nia t.o.m. Finns fler vassa B20is i dom trakterna med. Jag har dock för mig att han har eller har haft världsrekord med B20 på strippen med täckt bil.. Världsrekord med B18 och täckt bil har han garanterat
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Ja det var ingen trevlig syn när jag öppnade motor, hoppades in i det sista att det inte skulle vara så allvarligt, när motorn havererade lät det lika illa som det ser ut, så jag förstod att det var illa. Och nu väntar mycket jobb och jakt på de rätta delarna så att jag får ihop bilen igen.... _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||||
|
_________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo P1800 -69 kompressor
|
12 besök senaste veckan (215640 totalt) |