Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
4 besök senaste veckan (189601 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Grymt imponerande som vanligt Jens. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Förjävla frän vagn o grymt kul tråd!

Hur fort mäktar den med på mantorp? =)

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Kul att du håller oss uppdaterade Jens! En sådan låda vill jag också ha

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
BoMek
Taxinge
Här sen Jan 2013

Håller med alla övrige ovan.
Ultraljudstvätten gav verkligen ett gott resultat. Hur varmt och vilket kem?

Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Man tackar för dom goda kommentarerna thumbs up

Lite tider i dagsläget:
Gelleråsen, 1:13.59 (2015)
Kullen, 0:59.033 (2015)
Mantorp 1:28.14 (2015)
Knutstorp 1:06.94 (2012)

Förhoppningsvis når man 58s på Kullen och 1:27 torde vara inom räckhåll på Mantorp.
CAR har börjat köra på Mantorp igen och man får även hoppas att vi besöker Knutan framöver.

För tvättning använde jag en förgasar och motortvätt från en firma i England, 50-60 graders temp.

Boxen över bränsletanken klar

Efter tips från en annan rejsian har jag bestämt för att testa denna mottrycksventil på 2psi ihop med
de fjädrar som redan är monterade. Bromsok:en genomgångna och ihopsatta med nya packning osv.
Vid test verkade det inte skapa några anliggande bromsar, får se hur/om det påverkar piston nock-back.

Efter lite allmän service och genomgång var det dags för lite CW kontroll/justering, när man ständigt
tycks jobba i motvind blir man lite extra glad när man läser av resultatet innan justering
(detta med hjälm, hans etc)

Vagnboken fixad i torsdags och även styrboxen och loggningen har fått sig en uppdatering.
På onsdag åker de nya r-däcken på, får sätta nya fälgen fram så den skitar in sig snabbt...

På lördag smäller säsongen igång på Gelleråsen

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Vad har du för effekt? kan det vara runt 280 whp, eller mer?

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Kalle_alfaturbo skrev:

Det är troligen där någonstans, har lite annan cfg än när jag bromsade sist. Max effekt runt 6900, max vrid kring 4000.

Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005

Härligt no nonsens detta bygge

Ventilen där, det är alltså ingen backventil utan bara en "broms" för att inte suga tillbaka kolvarna så mycket?

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Det är (som jag förstått det iaf) en mottrycksventil på 2psi mot huvudbromscylindern,
dvs kolven behöver dels övervinna fjäderkraften (sitter fjädrar monterade bakom varje kolv)
och ett systemtryck på 2 psi innan vätskan trycks tillbaka i behållaren och kolven åker in.

Te.x behållaren sitter lägre än bromsoken kan vara en applikation,
återstår att se om det gör någon nytta i denna setup men borde inte bli sämre åtminstone.

Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008

Sjukt fränt bygge! Riktigt bra skriven tråd också.

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Re:

Roos skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:

Det är troligen där någonstans, har lite annan cfg än när jag bromsade sist. Max effekt runt 6900, max vrid kring 4000.

Vad har du för kammar och laddtryck?
Max effekt vid 6900 är riktigt bra!

Som referens har jag maxvrid vid 4300 rpm med min 1,8 med 7.5:1 och standardkammar. Dock behövs kammar med mer lyft på varv. Effekten är linjär 5000-6000 rpm och dalar 20 hk vid 6500 rpm Behöver ca 1,6 i ladd för att nå 280 whp. Jag antar att din maskin klarar sig med ca 1,3 för att nå samma effekt?
Jag har nog större turbo dock. Vaknar till liv bra på högre laddtryck.
Hur mycket vrid tror du en standardlåda klarar? Jag har kört bilen på ca 340 whp och det verkar inte lådan vara riktigt överens med. Börjar sjunga rätt bra i den.

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Kammarna är specialslipade utav någon på Kent Cams UK åt JPC som jag köpte dom av.
Har inga papper på dom men har mätt dom själv till ca 305 duration, 10.7 i lyft,
dvs mindre lyft än en 155 std NA kam

När den bromsades 270whp var det ca 1.1 i ladd, nu har jag ökat något till 1.25 som mest.
Effekten var i stort rak från 6k till dryga 7k, bra körbarhet från 4k i princip.
Detta med std kolvar och stakar.

Gällande lådan, pratar vi mos i motorn, +300hk kommer man troligen få problem, speciellt med lite mkt
vrid vid lägre varv. Colotti lådan är specificerad 400nm/5000rpm och den är lite stöddigare än std.

Bacci tyckte inte att jag skulle köpa deras drevsats, den klarar runt 320nm, vid 350nm bör man ta det
lite försiktigt. Deras drev verkar hålla något bättre än original även om jag kört sönder även dom.

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012

Re:

Roos skrev:
Kammarna är specialslipade utav någon på Kent Cams UK åt JPC som jag köpte dom av.
Har inga papper på dom men har mätt dom själv till ca 305 duration, 10.7 i lyft,
dvs mindre lyft än en 155 std NA kam

När den bromsades 270whp var det ca 1.1 i ladd, nu har jag ökat något till 1.25 som mest.
Effekten var i stort rak från 6k till dryga 7k, bra körbarhet från 4k i princip.
Detta med std kolvar och stakar.

Gällande lådan, pratar vi mos i motorn, +300hk kommer man troligen få problem, speciellt med lite mkt
vrid vid lägre varv. Colotti lådan är specificerad 400nm/5000rpm och den är lite stöddigare än std.

Bacci tyckte inte att jag skulle köpa deras drevsats, den klarar runt 320nm, vid 350nm bör man ta det
lite försiktigt. Deras drev verkar hålla något bättre än original även om jag kört sönder även dom.

Det låter som sagt som att du fått till en riktigt fin maskin med brett register. Intressant med kammarna. Jag kommer att prova med NA kammar som jag hoppas ökar fyllnadsgraden över 3500 rpm och uppåt.

Någon låda från Bacci blir det nog inte. Av de tre jag sett har samtliga behövt bearbeting innan de ens passat i husen enl spec. Fel krysskilar och krokig ingående axel verkar ingå från start.
Colotti tror jag är mycket bättre.

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Lite kort sammanfattning från premiären på Gelleråsen den 14:e Maj.

Regn, regn och regn och kallt. Delar depåbox vilket var väl investerade pengar.

Test
Motorn verkar lira, ger lite mer laddtryck än tidigare med samma inställning (kör open loop).
Kör även andra passet med (SuperSoft) K12 vilket greppar bra jämfört med Medium.
Inte någon jättestor skillnad med bromsarna, där behövs göras något mer.
Justerar lite mappar och laddtryck i sprutet men ser generellt bra ut.

Kval
Lite osäker på vädret men hoppas att regnet ska tillta och behåller k12:orna. Dock avtar det
och blir snabbt en ganska torrt spår. Däcken går varma men får starta som 2:a.

I slutet av kvalet går växlarna väldigt trögt (strulade lite i Tyskland och varit lite halvtrög) vilket
gör att jag inte får någon växel från 3:an och uppåt. Efter lite våld med spaken går det att slå i
växlarna men 5:an hakar gärna fast och backen saknas helt.

Race 1
Kör en bra start men glömt av att justera om bromsarna sen körningen i regn, när jag kliver på bromsarna
(lite i senaste laget dessutom), låser jag upp ordentligt. Tänker en kort stund att rakt fram men bedömer
att det borde fungera, vilket det gör men har då ramlat ned på 3:e plats.

Jagar Kenneth och när har gör en dålig utgång på raken kan jag passer på insidan vid inbromsningen.
Får aldrig något direkt kontakt med 1:an även om avståndet inte är speciellt stort. Slutar som 2:a.

Får slå i 3 och 4 men även 5:an fungerar hyfsat. Verkar bli lite bättre men när bilen stannat går det fortsatt
trögt och ingen back.

Race 2
Omvänd startordning top 6 gör att jag startar på 5:e plats. Bra start men när 3:an ska slås i brister ett
mothåll för växelspaken och därmed slutväxlat. Bilarna bakom har lite koll och lyckas varken köra på
mig eller någon kollega. Rullar rakt fram och lyckas till slut få i 3:an. Ute på banan får jag sedan i 4:an
vilket jag sedan kör på resten av loppet. Tror jag slutar långt bak någonstans...

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Lådan plockades ned och där kan man konstatera att troligen har en dålig synkring ihop med en stressad
chaufför lyckats slita ned tänderna på synkringshållaren vilket sedan gjort att ringen hoppat ut, mindre bra

Egentligen var planen att plocka ihop Colotti lådan separat och sedan "bara" skifta låda men hur mycket jobb kan det vara

Alla delar tvättas då det var ett och annat glitterspår i oljan.

Det är egna axlar för styrningen av gafflarna, mindre kulor och adaptrar med andra fjädrar till hållarna
vilket ska ge något kortare och distinktare lägen.

Men även om alla bitar ser väldigt välgjorda ut så visade det sig snabbt vara långt från bolt-on montage.
Axlarnas uttag och profil fick slipas till för att det inte skulle bryta och gå att rotera och växla överhuvudtaget...
Dogringarna fick svarvas för bättre rundhet, bryta av hörnen i gafflarnas uttag.

Växelgafflarna (alla 3) sitter på en fast position genom ett gängat hål i respektive axel. Det är säkert bra
under förutsättning att de gängade hålen är på rätt ställe.... Turligt nog kunde BoMek ta sig tid på kort
varsel och flytta två av hålen 3mm och 5/R 1mm. Distanser mellan samtliga lagerhalvor behövde slipas
om för att dels få rätt glapp pinion/kronhjul men även mellan dreven. Det rätt snäva tolerans som krävs.

Men efter en faktor 3-4 av beräknad tidsåtgång gick det tillslut att få allt att verka stämma.

Äntligen sent igår var lådan tillbaka i bilen och provkörd genom alla växlar på pallbockarna.

Bokade boende i Norge idag inför helgens race på Rudskogen, så nu är det bara resten kvar

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kul med bolt-on...

Hoppas det äntligen funkar för dig i Norge, frågan är bara: tar du med en reservlåda?

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

MaZ skrev:
.. frågan är bara: tar du med en reservlåda?

Ska det inte vara: "Hur många reservlådor tar du med?"

Lycka till thumbs up

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Lite så är det

Har förvisso skaffat ytterligare en låda med samma slutväxel som kommer plockas ihop som reserv,
men till Norge blir det till och chansa lite, tänkte testa av nya lådan genom att köra upp på släpet iallafall...

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Onsdag kväll var allt klart inför helgen, när det sista plockas undan på bänken rullar denna
kille fram bakom en kartong. Välbekant, så det var bara upp med bilen på pallbockar och ned med lådan.

Sitter som styrning mellan halvorna, har troligen ramlat ur vid något tillfälle när allt byggdes ihop

Nåväl, kul nästan jämt. Startmotorn slår tillbaka när man försöker starta, byter solenoid men det hjälper
inte. Möter upp med Bjurman norr om Uppsala på Torsdagen och får en bättre begagnad motor.
Byter startmotorn på Fredag förmiddag.

När bilen lastas går det inte att få i backen men finns ingen tid att kolla omgående utan påbörjar resan till
Rudskogen. När lådan plockades ihop 1:a gången fick jag det inte att lira med backspärren. Sent onsdag
natt efter en liten justering tyckte jag annorlunda...

Väl på banan plockas avgassystemet bort och lådan vinklas ned i framkant. Backspärren modifieras och
därefter går det att lägga i backen igen. Junior följde gärna med vilket var bra, barns armar har fler och
mjuka leder kan vara en bra resurs när man skruvar Italienska bilar...

Träningen går bra, alla växlar går i även om det lite ovant med doglådan.

Kvalar in som P2

Race 1
Micha som har P1 bryter redan på line-up pgu av ett elfel. Rullande start och kan bestämma farten.
Gör en bra start och håller ledningen med marginal under hela racet.

Race 2
Micha har fixat felet men kommer starta sist. Omvänd startordning ger start position 6,
gör åter igen en bra start och är först in i första sväng. Får en bra lucka och håller skaplig
attack för att bygga upp en lucka.

På varv 5 av 12 smäller det till i backen upp efter hårnålen och bilen tappar drivning. Stannar utanför
banan, alla växlar går att lägga i så misstänker redan då problem med en drivaxel. DNF

Delar av ekipagen efter race 1

Det visar vara drivaxel relaterat fel, dock är det adaptern på bromsskivan som gått sönder...

Nu laddar vi för kullen den 8:e. Då det blev lite mycket fix med själva byggandet av lådan kom jag lite
oförberedd och utnyttjade inte doglådan på rätt sätt.

Kommer komplettera med hårdvara för snabbare uppväxling och mer påläst inför kullen.

Lådan plockas ned igen och inspekteras, kommer även göra en mindre mekanisk justering.
Nya adaptrar till drivaxlarna kommer tillverkas.

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Efter besöket på Rudskogen blev det lite o se över.

Universaldamasken som användes var inte helt oväntat, trasig... Monterade en
bättre begagnad från en av reservdrivaxlarna.

Stolinfästningen hade, trots allt gjorts enligt TR, gått igenom och förklarade en del problem
med frigång av länkage och annat, skadan lagades och golvet fick en extra plåt från undersidan.

Lådan plockades ned och kollades, lite småfix ordnades men i stort såg allt bra ut,
standard låda som jämförelse.

Nya adaptrar i aluminium, trots mer solida en viktbesparing på 0.5kg totalt thumbs up
Återigen Bo på BoMek som snabbt ställde upp och fixade, dubbelt thumbs up

Givetvis hade 2 skruvarna gett med sig i turbon igen, gick dock att borra ut.. v-band plz

För att kunna nyttja dogboxen bättre skaffades en växelspak med lastcell, kopplat mot
styrboxen bryts tändning och spridare när man drar eller trycker tillräckligt hårt.
(vid vissa min varv och spjällöppningar)

Så här fint kunde det bli ut på rakan på kullen

Men däremot blev det ångbåt efter två varv vid första träning så bilen fick stå hela dagen på släpan..

Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Hemma tömde jag ut "oljan" vilket inte var en så vacker syn direkt

Det alltid en första gång för allt, spricka i fodret på 4:ans cylinder. Då alla foder är fastgjutna
i blocket är det bara att skrota alla foder och block.

Nya org foder och kolvar beställda o levererade.

Kolvar, nytt block och annat fixat och tvättat. Allt övrigt ser ut att klarat sig utan skador.
De gamla kolvarna visar inga tecken på varken spikningar eller andra skador men byts ut iallafall.

Bottendelen monterad, imorgon hämtas de o-ringde fodren hos BoMek.
Denna gång kommer fodret inte gjutas i blocket, bör inte vara ett problem vid de relativt låga ladd som jag har.

Finns lite lite olika teorier/spekulationer om varför fodret sprack, vissa små justeringar har gjorts men
tyvärr blir det nog lite mer trail and error för att se om det hjälper. 4 veckor till start

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV TBi -80/CAR Challenge
<<   1, 2, 3 ... , 21, 22, 23   >>
4 besök senaste veckan (189601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande