| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av Coilovers BMW M3 E46
|
2125 besök totalt |
|
Hej, Jag har en BMW M3 E46 som jag vill sänka främst på grund av ett mer estetiskt utseende. Fjädrar är uteslutet då dessa inte ger några som helst justermöjligheter dessutom känns det även bra med nya fräscha dämpare. Min bil har hitintills uteslutande använts som "pendla till jobbet bil". Jag är därmed ute efter en coiloversats som fungerar utmärkt på gatan vid vardaglig körning. MEN... mina ambitioner är också att framöver prova på lite bankörning och därav anlednigen att frågan ställs på detta forum. Jag vill inte att mina "sänkningscoilovers" försämrar BMW ingenjörernas chassiarbete på M3:an. Förhoppningsvis snarare förstärker dem. Finns det någon BMW M3 E46 ägare här som kör på ST X coilovers? Dessa är mycket bra prissatta, utvecklade i samarbete med KW samt höjdjusterbara. Dock inte bound/rebound justerbara. Min budget ligger runt '10 vilket utesluter värsting dämpare från Bilstein, H&R, KW etc. Erfarenheter från ovan nämnda ST X eller prismotsvarande andra fabrikat mottages tacksamt. Mvh/ Joakim _________________ Joakim Alvin |
||||||
|
Nu har jag ingen M3 men dock en 330xi bruksbil som jag köpte KW's Inoxline V1 till (som jag gissar ST dämparen ska härma?) och jag måste då säga att jag är sjukt nöjd.
Väghållningen tycker jag är mycket bra (bättre än mina banåka Fordar ) och åk komforten för brukskörning är inte alls stötig eller svampig utan bättre än jag nånsin kunnat ana.
Hittade även en tråd (och ett bra svar) på KW V1 dämparen. http://www.m3forum.net/m3forum/showp _________________ AIexander StenvaII |
||||||
|
För 10k kan du väl få kw v1 från tyskland?
Ska du köpa något "taiwan-märke" så försök hitta något med mjuka fjädrar, har för mig att d2 gick att speca. fjäderkonstant när man köpte deras... Rekommenderar heller inte coilover bak... blir extra belastningar på en från grunden klent konstruerad bakände :/ |
||||||
|
Jag kör ST XTA till min Subaru Impreza och är nöjd.
Fast fjädring, upplevs kanske aningen stötig i låg fart och över kanter. Men uppe i fart presterar de bra tycker jag, även över lite sämre vägar. För banåkning är de något för mjuka upplever jag, men det är en kompromiss jag vill ha då bilen går mest gata. Dock tycker jag 10k för ST X låte lite dyrt nästan, har för mig jag betalade under 11k för mina XTA Förtydligande så ägs ST av KW, enligt internet så är ST X i princip KW v1 fast inte i rostfritt utan någon annan form av rostskyddande ytbehandling. ST XA ~ KW V2 ST XTA ~ KW V2 + främre topplagring med camberjustering ingår (gäller då de bilar som har den typen av topplagring) Men kör du vinter kanske det är klokast att köra på KW eller Bilstein som har lite mer lämpade materialval för salt och skit. _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
|
Tack för era inputs.
Bilen kommer absolut inte att användas under vintertid. Därmed kan KW inte motiveras med sina rostskyddsegenskaper. Jag kan inte heller se mig själv skruva och finjustera dämparna utan jag vill ha en generisk inställning som fungerar bra till både gata och bana. Fullt medveten om att det inte blir optimalt under några förhållanden...men bra. Jag tolkar det som att ingen har negative erfarenheter av ST och dessa är betydligt mycket billigare jämförelsevis motsvarande KW. Ett tredje alternative är förstås "asien" coilovers som XYZ. Någon med erfarenheter av dess super sport eller top sport varianter? Mvh _________________ Joakim Alvin |
||||||
|
Re:
Mitt tips är att du skippar coilovers... köp ett par kortare fjädrar istället och ett par justerbara topplagringar fram. Finns ingen anledning att köpa ställbara coilovers om man ändå inte tänkt skruva på dom... och verkligen inte ett par billiga ställbara coilovers...
H&R fjädrar och topplagringar från millway, både billigare å bättre än dom andra alternativen du nämner
|
||||||
|
Re:
En av anledningarna till ställbara coilovers är just att jag kan justera höjden som jag vill. Kan låta ytligt men BMW har oftast ingen bra estetik i sin "stance". Och det har inte heller E46 M3. Bilen är för hög i bakändan och jag är 99% säker på att det kommer bli samma med H&R fjädrar. Detta "raggarbil" utseende stör mig något oerhört. Att jag förhoppningsvis också får en bättre väghållning jämförelsevis orginaldämpare som rullat +13000 mil ser jag som en självklar bonus. Anledningen till att jag frågar i detta forum är att om jag ska köpa coilovers vill jag köpa en uppsättning som också gör nytta. Det vill säga förenar estetik med funktion. _________________ Joakim Alvin |
||||||
|
Re:
Du har säkert rätt, och självklart ska du skaffa det du vill ha. Vad jag vill få fram är bara det att dom billiga kiten ger oftast bara sämre väghållning, än org.chassi, på vanlig väg... och tyvär är ju sveriges banor inte heller så värsta släta
Satsa några extra kronor i så fall på att köpa t.ex bilstein eller KW. Så här såg föresten min bil ut med H&R fjädrar, inte så värst hög i rumpan tyckter jag
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2125 besök totalt |