| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Val av bussningar för BMW E81
|
428 besök totalt |
|
Jag har en BMW E81 130i som är i förvandlingsprocess mot mer och mer banåka. I nuläget går den ca 6 bandagar per år, men tjänstgör än så länge också som bruksbil emellanåt. Min plan är att den om 2-3 år endast används för bankörning, ev även för riktig racing och inte bara trackdays Det är en 130i M-sport 2008 som gått 10 000 mil och som har följande uppgraderingar: Bilstein B16 kit (ställbara dämpare i hårdhet, ställbara fjäderben i höjd). Sänkt ca 30 mm jmf M-sport Camberplattor (ca 2,5 grader neg camber i nuläget) Quaife lsd Grövre krängningshämmare bak (Eibach monterad i plastbussningar) Std M-sport krängningshämmare fram, monterad i plastbussningar Fjäderbensstag fram Öppnare avgas SuperSprint cat back R-däck Modifieringarna har gjort bilen avsevärt snabbare på bana. Snabbaste tid runt Kinnekulle höga 1.03, Knutstorp 1.13 Men! I år känner jag allt tydligare hur bilen rör sig i bussningarna. Upplever att original gummibussningar börjar ta slut. När jag går ut ur kurvorna ändrar bilen riktning av sig själv på ett sätt den inte gjorde förra året. Jag tolkar det som att hjulvinklarna blir olika i olika lägen pga att bussningarna ärslut Frågan är nu, bör original gummibussningar vara slut efter 10 000 mil på gatan och ca 20 trackdays? Om ja, vad bör jag byta till? Någon form av stryktåligare bussningar, och som ger mer konstanta hjulvinklar bör det ju bli. _________________ Henrik Stigebrandt BMW 130i E81 |
||
|
Re: Val av bussningar för BMW E81
kanske inte direkt bör vara slut, men absolut inte omöjligt. Lite som stötdämpare, en stötdämpare som tjänstgjort 10.000 mil i en brukshink från ny kan vara slut. De kan också uppbringa så mycket dämpning fortfarande så svensk bilbekämpning och deras kollegor inte klagar. Men stötdämparna har definitivt gjort sitt bästa. Speciellt med bättre grepp, andra stötdämpare etc så slits bussningar mer. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
428 besök totalt |