Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dämpning av givare?
1483 besök totalt
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Dämpning av givare?

Jag har en liten fundering om hur jag skall dämpa 3st givare jag håller på att greja med.

Det är 3st givare som enbart har en slutande/brytande funktion.

Grejen är den att när givaren börjar närma sig den punkt då den vil sluta/bryta kretsen så blir det ju ett frenetiskt brytande/slutande av kretsen i fråga. Hur ska jag lösa detta?

Jag vill alltså att givaren skall vara sluten i ett par sekunder innan själva "huvudkretsen" sluts.
Går det att lösa på något smidigt vis med någon dämpkrets? Nån kondig eller så?
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Mycket beror på vilket sätt den ger signal. Om den matas med tex +5 volt och du vill dämpa lit eså räcker en konding kopplad från signalkabeln och till jord. Större konding ger längre "håll kvar" men även längre fördröjning innan spänningen blivit +5 volt ut efter dämpningen.

Vad är det som ska styras och är dem givarna matade direkt från + och i så fall med vilken spänning? Med tex 12 volt och direkt matat så kommer fördröjningen inte vara nåt problem. Däremot skulle jag rekomendera dig att mäta upp hur mycket ström som går från givaren tillbaka och till vart den nu går. Är det "för mycket" så kommer det blir dyrt med bara en konding.

Lycka till

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tack för ett bra svar!

Jo det som är kopplat till givaren är en lysdiod, matningen är 12volt.
Finns det något riktvärde på hur stor konding man skall koppla på?

Alltså en konding mellan givaren och lysdiodens minussida?
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

I såna fall drar du sladden direkt från givaren och till dioden och sen til jord. Sen skarvar du på en sladd till innan dioden så du alltså får en förgrening och på den sätter du ena polen på kondingen. den andra drar du till jord.

Det som händer är att när givaern slår till så rusar strömmen in och tänder dioden samt laddar kondingen. Sen när strömmen bryts så laddas kondingen ur via dioden och den lyser. Så snabba på/av kommer troligen hålla dioden lysande. Det beror som sagt på hur mycket dioden drar. Du har säkert ett motstånd till dioden gissar jag. Dem tål ju bara mA. Då kan man räkna ut mha strömförbrukningen hur stor kondingen bör vara för att klara tex 0.5 sekunder avbrott i kretsen.

Kommentera gärna
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Gjorde en jätteful ritning hur jag hade testat att koppla. Det bästa vore nog att låna en lablåda från en skola och testa med vilken kondingsstorlek som är bäst. I en sån låda finns massa olika storlekar.

Lade upp bilden på home.tiscali.se/Opelinfo . Klicka på länken och sen på ritning. Som sagt väldigt snabbt gjort men jag tror du fattar vad jag tänkt iaf.

Kommentera gärna
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Bra med ritning!

Men om man vill göra lite tvärtom då? Går det?

Alltså att det krävs att brytare är sluten någon sekund innan dioden lyser?
Den dämpar alltså bort av och påslag som är under säg 0.5s.

Går det att förstå hur jag tänker?
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jo det går att förstå . Då måste du göra tvärtom. Öka motståndet och kondingen. Detta för att begränsa hur fort kondingen laddas. Spänningen stiger och när den kommer över en viss nivå tänds dioden. Större motstånd ger längre tid innan dioden tänds. Samma sak med större konding. Tips = motstånd är billigare än kondingar thumbs up

Kommentera gärna
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Jo det går att förstå . Då måste du göra tvärtom. Öka motståndet och kondingen. Detta för att begränsa hur fort kondingen laddas. Spänningen stiger och när den kommer över en viss nivå tänds dioden. Större motstånd ger längre tid innan dioden tänds. Samma sak med större konding. Tips = motstånd är billigare än kondingar thumbs up

Det låter om helt rätt metod!

Tror du att du skulle få lust att skissa ett simpelt schema på hur amn kopplar det på bästa vis?

Du behöver inte rita ut jord, utan som en "vanlig" krets...
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Du kan också skaffa en kontaktavstudsare från Elfa, typ denna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3688.htm
eller denna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=3691.htm

Jäkla sjyssta grejer det finns om man letar lite...

Men jag tror att 50ms dämpning är lite för kort för mig, eller går det att justera?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Ser inte ut så på databladen. Vad är det för givare du har och i vilken situation arbetar dom?
om du har sådana problem att 50 ms steady-state detektering inte räcker så kanske du ska byta givare?

Eller så funkar kapacitans-approachen ovan kanske bra, problemet med sånna är att dom brukar vara lite trixiga att kalibrera. Men det kanske inte är något problem om man har mer erfarenhet av analogjox än vad jag har Jag hade nog satt en schmitt trigger efter kondingen dock.
Citera
Skruva banåkabil
Dämpning av givare?
1483 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande