Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Extraktor/grenrör, igen...
3722 besök totalt
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Extraktor/grenrör, igen...

Jag sökte och läste lite på forumet om extraktorrör, det jag hittade var bla.:

Rörlängd:    
grd=antal grader avgasventilen öppnar före nedre dödpunkt.    
L=850*(180+grd)/rpm*25,4 så blir L i mm, L är längden mätt från ventil till kolektor. Så glöm ej att räkna bort toppen.    
850*(180+50)/7500*25,4 =   662..mm

Innerdiammeter:    
cc=slagvolymen på 1 cylle i cm3    
D=(cc*25,4/L/25)^0,5 *2,1*25,4 [mm]   
((1781/4)*25,4/662../25)^0,5 *2,1*25,4=   ~44mm

Jag har inte mätt längden på mitt nya rör, men innerdiametern på första biten är ca 40mm.
Kan uträkningen stämma, jag vet inget om kammarna men originalkammarna öppnar 39grader före nedre dödläge och lite värre trimkammar öppnar ca 70 grader före. Jag räknade med 50 pga att det är trimkammar i motorn, vad jag vet.
Sen undrar jag vad man ska välja för varvtal i formeln, jag valde 7500 för det är lite under varvstoppet.


Det är så att jag fått tag i ett VW-originalgrenrör som passar mot toppen och mot främre röret som är(borde?) vara bättre än det som sitter original och det tänkte jag använda.
Grenrör(det nya är till vänster i bilden):


Tyvärr blev inte bilden så bra men det skiljer nästan 60mm i längd (var flänsen mot främreröret/sekundärröret hamnar) så jag fick kapa bort ungefär lika mycket på främre röret för att få det att gå fritt.



Nu funderar jag på om jag ska försöka förlänga det främreröret på ett ställe där det finns plats för mer rör eller om jag ska låta det vara. Det främreröret blev rätt så kort pga katalysatorn.

Det enda jag har att jämföra med (med tanke på längden) är :

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm detta är ju ett 4-2-1 rör och formen är till 4-1.
Skall kolla lite när jag kommer hem i kväll, jag har någon formel för 4-2-1 rör som der dia och längder på primär och säkundar rören.

Sen är det ju så att dessa formler som presenteras här är simpla, snudd på inpiriska. Med andra ord de ger längder och diametrar som är vättiga. Skall man räkna bättre blir det jäv..... bökigt, långt över mitt förstånd. Hmm säger inte så mycket

Så stämmer röret du har på typ +-50-100mm på längden skulle jag inte göra ett skit.
40 eller 44mm är inget att bry sig om häller, kanske minder dia lite kortare rör.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
Jag jag fick för mig att det var den totala längden som var viktig och att det inte spelade någon roll om det var 4-2-1...
Det är ju längden jag kan ändra på eftersom jag inte vill bygga om allt.

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

razer skrev:
Jag jag fick för mig att det var den totala längden som var viktig och att det inte spelade någon roll om det var 4-2-1...
Det är ju längden jag kan ändra på eftersom jag inte vill bygga om allt.


Japp helt korrekt jag mindes fel.
Men vad jag viste i bakhuvet var att primärrören skall vara minst ca 350-400mm.
och att sekundärrören skall vara lite grövre äm primärrören.
d2=(D^2*2)^0,5*0,93 --> ger om D=40 -->d2=52,6mm.
Spåntant käns det groft.

Jag tror du skall sänka varvet, min kam drar till 7500 och öppnar 90grd före nedre döpunkt.
efter div bubbel med div gurusar aså satt vi varvet till 6800 och jag fick en längd på 820mm.
Rören vart ca 830mm. Min motor är på 1775cm3

Kan du,har plats, så gör sekundär rören juster bara i längd typ +-100mm

OBS ta alla dessa formel som en riktlinje inte exakta mått.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Vilka knepiga y-rör det var på vänstra grenröret...
Påminner lite om v4-ans "jättebra" utformade avgaskanaler...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Gustav Sundberg skrev:
Vilka knepiga y-rör det var på vänstra grenröret...
Påminner lite om v4-ans "jättebra" utformade avgaskanaler...


Håller med.

Jag har fått det förklarat att det är väldigt viktig att utforma kollektor så avgaspulsen åker ner i turbon/downpipen itället för att vandra tillbax till andra cylinders ventiler.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707


Trådstartare
fuling skrev:
razer skrev:
Jag jag fick för mig att det var den totala längden som var viktig och att det inte spelade någon roll om det var 4-2-1...
Det är ju längden jag kan ändra på eftersom jag inte vill bygga om allt.


Japp helt korrekt jag mindes fel.
Men vad jag viste i bakhuvet var att primärrören skall vara minst ca 350-400mm.
och att sekundärrören skall vara lite grövre äm primärrören.
d2=(D^2*2)^0,5*0,93 --> ger om D=40 -->d2=52,6mm.
Spåntant käns det groft.

Jag tror du skall sänka varvet, min kam drar till 7500 och öppnar 90grd före nedre döpunkt.
efter div bubbel med div gurusar aså satt vi varvet till 6800 och jag fick en längd på 820mm.
Rören vart ca 830mm. Min motor är på 1775cm3

Kan du,har plats, så gör sekundär rören juster bara i längd typ +-100mm

OBS ta alla dessa formel som en riktlinje inte exakta mått.


Nu har jag räknat om med 6800rpm, men jag tycker ändå sekundärrören blir lite väl grova, jag får nog ta och mäta diametrarna igen.

Jag tror det blir svårt att göra rören justerbara tyvärr.

Här kommer uträkningarna direkt från excel.
   Indata   Uträknat   Enhet

Motorvolym   1781      cm3
Varvtal   6800      rpm
Antal grader avgasventilen öppnar före nedre dödpunkt (grd)   50      grader
Längd avgaskanal ventil->grenrör   50      mm

Rörlängd      680,3   mm
L=850*(180+grd)/rpm*25,4 så blir L i mm,          
L är längden mätt från ventil till kollektor. Så glöm ej att räkna bort toppen.          

Innerdiameter:          
cc=slagvolymen på 1 cylle i cm3       445,25   cm3
D=(cc*25,4/L/25)^0,5 *2,1*25,4 [mm]         

Primärrörsdiameter      43,5   mm
         
Sekundärrörsdiameter      57,2   mm
D2=(D^2*2)^0,5*0,93         


Länk till exceldokument

Gustav Sundberg skrev:
Vilka knepiga y-rör det var på vänstra grenröret...
Påminner lite om v4-ans "jättebra" utformade avgaskanaler...

Hm, man kanske skulle ta och tillverka en skiljevägg precis som man gör på V4an, fast det kanske räcker med att göra en liten vägg i röret.

beepbeep skrev:

Håller med.

Jag har fått det förklarat att det är väldigt viktig att utforma kollektor så avgaspulsen åker ner i turbon/downpipen itället för att vandra tillbax till andra cylinders ventiler.


jo, jag håller med om att en riktig kollektor hade varit bättre, men det konstiga är att en kompis kört med samma grenrör och plockat ut bra med effekt. (med kompressor)
Sen är det några trimfirmor i tyskland(t.ex. Oettinger) som plockar ur 180hk genom att byta bara kamaxlarna och justera sprutet (original 150hk på 2 liters motorn).

_________________
Citera
callekula
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 77



Re:

Johan_W skrev:
fuling skrev:
razer skrev:
Jag jag fick för mig att det var den totala längden som var viktig och att det inte spelade någon roll om det var 4-2-1...
Det är ju längden jag kan ändra på eftersom jag inte vill bygga om allt.


Japp helt korrekt jag mindes fel.
Men vad jag viste i bakhuvet var att primärrören skall vara minst ca 350-400mm.
och att sekundärrören skall vara lite grövre äm primärrören.
d2=(D^2*2)^0,5*0,93 --> ger om D=40 -->d2=52,6mm.
Spåntant käns det groft.

Jag tror du skall sänka varvet, min kam drar till 7500 och öppnar 90grd före nedre döpunkt.
efter div bubbel med div gurusar aså satt vi varvet till 6800 och jag fick en längd på 820mm.
Rören vart ca 830mm. Min motor är på 1775cm3

Kan du,har plats, så gör sekundär rören juster bara i längd typ +-100mm

OBS ta alla dessa formel som en riktlinje inte exakta mått.


Nu har jag räknat om med 6800rpm, men jag tycker ändå sekundärrören blir lite väl grova, jag får nog ta och mäta diametrarna igen.

Jag tror det blir svårt att göra rören justerbara tyvärr.

Här kommer uträkningarna direkt från excel.
   Indata   Uträknat   Enhet

Motorvolym   1781      cm3
Varvtal   6800      rpm
Antal grader avgasventilen öppnar före nedre dödpunkt (grd)   50      grader
Längd avgaskanal ventil->grenrör   50      mm

Rörlängd      680,3   mm
L=850*(180+grd)/rpm*25,4 så blir L i mm,          
L är längden mätt från ventil till kollektor. Så glöm ej att räkna bort toppen.          

Innerdiameter:          
cc=slagvolymen på 1 cylle i cm3       445,25   cm3
D=(cc*25,4/L/25)^0,5 *2,1*25,4 [mm]         

Primärrörsdiameter      43,5   mm
         
Sekundärrörsdiameter      57,2   mm
D2=(D^2*2)^0,5*0,93         


Länk till exceldokument

Gustav Sundberg skrev:
Vilka knepiga y-rör det var på vänstra grenröret...
Påminner lite om v4-ans "jättebra" utformade avgaskanaler...

Hm, man kanske skulle ta och tillverka en skiljevägg precis som man gör på V4an, fast det kanske räcker med att göra en liten vägg i röret.

beepbeep skrev:

Håller med.

Jag har fått det förklarat att det är väldigt viktig att utforma kollektor så avgaspulsen åker ner i turbon/downpipen itället för att vandra tillbax till andra cylinders ventiler.


jo, jag håller med om att en riktig kollektor hade varit bättre, men det konstiga är att en kompis kört med samma grenrör och plockat ut bra med effekt. (med kompressor)
Sen är det några trimfirmor i tyskland(t.ex. Oettinger) som plockar ur 180hk genom att byta bara kamaxlarna och justera sprutet (original 150hk på 2 liters motorn).


Väcker en sju år gammal tråd. Någon som har kvar excel-arket? (Avgas.xls).

_________________
Carl Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Extraktor/grenrör, igen...
3722 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande