Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur mycket avgör vikten i Gocart?
<<   1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (15326 totalt)
Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

porschedriver skrev:
I regn har jag känsla av att mer vikt kan vara lite positivt, framförallt när man kör slicks (hårda sådana på en hyrkart t.ex).

thumbs up Det är alldeleds riktigt.

Citera
Loffe
Stockholm/Hässelby
Här sen Feb 2004

Inte ofta det regnar på Racetown...

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Helena skrev:
porschedriver skrev:
I regn har jag känsla av att mer vikt kan vara lite positivt, framförallt när man kör slicks (hårda sådana på en hyrkart t.ex).

thumbs up Det är alldeleds riktigt.

Ja körde mot tjejens farsa igår ute vid heron (sjö någon?).
Han väger väll några 40-50kilo mer än mig, jag kan säga att han definitivt inte hade någon nytta av den extra vikten
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu ska vi se här... hade man vägt någonting annat än man gör, skulle man kört mycket fortare.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Är det inte minimivikter i de olika kartklasserna? Varför finns de om det inte spelar nån roll?

BMW 330i -05
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

MaZ skrev:
Är det inte minimivikter i de olika kartklasserna? Varför finns de om det inte spelar nån roll?

För att tysta ursäkterna, givetvis.

Det där med högre friktionskoefficient vid lägre vikt var nytt för mig, jag har tydligen missat en kul tråd tidigare. Jag levde fortfarande kvar i villfarelsen att högre N ger högre friktion, men däck är tydligen magiska. *går ut och bygger altare till Däcksguden*
Citera
Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

MaZ skrev:

Det finns minimivikter.

och vi har definitivt inte sagt att det inte spelar någon roll. Men beroende av andra faktorer som t.ex. fäste så spelar det mer eller mindre roll.
om det är dåligt fäste (tex. regn) så har man fördel av att man väger mer, eftersom karten trycks lättare ned i asfalten.

Men det är klart att en som väger 50 kg kör fortare än en som väger 150kg, naturens lagar kan man liksom inte ändra på.
Fast inom vissa gränser så spelar det inte så stor roll, där avgör körvanan mer än vikten.
och i gokart där de flesta är duktiga chafförer så måste man ligga nära viktgränsen för att vara snabb.

Racetown är ett sådant ställe där erfarenhet går före vikt, och visst finns det gränser där med, men de är inte lika tight emellan dem som på andra banor.

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:

Vem har sagt att det generellt inte spelar någon roll?

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Tobias Lindell skrev:
MaZ skrev:

Det där med högre friktionskoefficient vid lägre vikt var nytt för mig, jag har tydligen missat en kul tråd tidigare. Jag levde fortfarande kvar i villfarelsen att högre N ger högre friktion, men däck är tydligen magiska. *går ut och bygger altare till Däcksguden*

Jo, högre friktion men inte högre friktionskoefficient.

#24, #64, #88
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Tidsmässigt tror jag inte att det spelar så stor roll på Racetown. Men.. Däremot när man kör race är det jäkligt jobbigt att ligga nära 100kg strecket. Fast utgångshastigheten på rakorna är betydligt högre så kommer man aldrig om utan tvingas ligga bakom och bromsa eftersom fjäderviktarna så lätt kan försvara sig på rakorna iom bättre acceleration.
Apropå tacklingar och putt och knuff på racetown så satte vi av polarens morbror som väger över 120kg på korta rakan innan mellan chikanen och start/mål. Då menar jag sätta av i den bemärkelsen att han flög över sargen och däcken. Det såg läskigt ut!

HQ
Här sen Mar 2003

Utan att ge mig in i någon formelstinn debatt angående friktion mm tror jag att vikten har en viss betydelse - även på Racetown. Den som blivit ifrångasad av Helena på rakan efter huset vet. (för det kan väl inte bara vara så att hennes överlägsna skicklighet har gett henne mer fart i utgången?)

Men, vilket har visat sig många gånger, en tung förare kan kompensera har mer att vinna på att köra "rätt" än på att banta. När vi sedan talar RBC har hög vikt många gånger en ren fördel. När det handlar om close racing med en del kontakt är en lättviktare betydligt mer sårbar. För att göra det enkelt: sannolikheten för att Anders Y blir vänd i ett race är betydligt lägre än att Helena blir det. I begynnelsen hade hon inte roligt, men hon har ju löst problemet genom att helt enkelt köra ifrån oss andra.

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

RBC-Lars skrev:
När det handlar om close racing med en del kontakt är en lättviktare betydligt mer sårbar. För att göra det enkelt: sannolikheten för att Anders Y blir vänd i ett race är betydligt lägre än att Helena blir det.

Nej, det är det inte, för det är många fler som kommer ikapp mig än Helena. Men annars stämmer det nog.

En sak i RBC som man absolut har nackdel av när man släpar på min vikt är starten. Startar jag i ytterspår är det helt kört att få en bra start, eftersom de i innerspåret har pressat ihop sig innan jag hinner över dit, inkl. de lätta yttersrpårsstartarna bakom och då får jag åka ytterspår genom första hårnålen, vilket inte går så fort. Men om jag lyckas undvika att tappa förbi alla så kan man sikta in sig på att pressa ut någon lättviktare i nästkommande vänster. Tyvärr brukar det ofta bara vara andra långsamstartande tungviktare kvar och då sluter det lika gärna med att man själv får parkera under däcksbarriären... Å andra sidan brukar jag kunna klara mig förbi en del av de storkraschar som kan ske strax bakom ledarna, genom opportunt kryssande förbi "skrotet", så det är inte alltid en nackdel att vara långsam iväg.

#24, #64, #88
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

AndersY skrev:

Ah, såklart. Skyller på koffeinbrist!
Citera
hoax
Stockholm
Här sen Apr 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Intressant att läsa det ni skriver nu ska jag iallafall berätta hur det gick i racet

Eftersom Racetown har stängt på måndagar
och vi var osäkra på om det var öppet i Älvsjö.

så det slutade med att vi hammnade på Herons bana

Vi körde ett varv för att ställa upp på "mållinjen" dum som man är väljer man att ställa sig i ytterspråret

Starten går jag trycker ner gasen och tycker det tar 10min innan bilen börjar röra på sig och när jag väl kommit ur första kurvan ligger "lillen" redan i andra.

Några varv går och "lillen" ökar sin ledning några meter hela tiden och jag har ingen chans

Tills helst plötsligt ligger jag precis bakom honom, han "väntade" tydligen in mig
Ligger bakom några kurvor och till slut åker jag om

halva tiden har gått och jag och lillen har tighta fighter i varje kurva (möblerade om banan lite, tur att dem inte har svartflagg på heron thumbs up )

Nu märks det tydligt att vikten _verkligen_ spelar roll för på varje raksträcka hamnar han precis bakom mig men eftersom jag precis läst "Christian Merheims grundkurs i bankörning" och han inte

så kan jag behålla ledningen hela vägen till mål och vinna

Tack Christian Merheim

Malmö
Här sen Maj 2003

hoax skrev:
Intressant att läsa det ni skriver nu ska jag iallafall berätta hur det gick i racet

Eftersom Racetown har stängt på måndagar
och vi var osäkra på om det var öppet i Älvsjö.

så det slutade med att vi hammnade på Herons bana

Vi körde ett varv för att ställa upp på "mållinjen" dum som man är väljer man att ställa sig i ytterspråret

Starten går jag trycker ner gasen och tycker det tar 10min innan bilen börjar röra på sig och när jag väl kommit ur första kurvan ligger "lillen" redan i andra.

Några varv går och "lillen" ökar sin ledning några meter hela tiden och jag har ingen chans

Tills helst plötsligt ligger jag precis bakom honom, han "väntade" tydligen in mig
Ligger bakom några kurvor och till slut åker jag om

halva tiden har gått och jag och lillen har tighta fighter i varje kurva (möblerade om banan lite, tur att dem inte har svartflagg på heron thumbs up )

Nu märks det tydligt att vikten _verkligen_ spelar roll för på varje raksträcka hamnar han precis bakom mig men eftersom jag precis läst "Christian Merheims grundkurs i bankörning" och han inte

så kan jag behålla ledningen hela vägen till mål och vinna

Tack Christian Merheim

thumbs up

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

AndersY skrev:
Tobias Lindell skrev:
MaZ skrev:

Öh va?

Utan att ha Görans bok framför mig, minns jag tydligt en bild över friktionskoefficient vs. vikt på däcket där det inte var helt rakt. Eller minns jag helt fel? Det var inga stora skillnader, men lite, som jag minns det.

Jag kan kolla ikväll i boken för att verifiera mitt minne.

Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Här är en lämplig tråd i ämnet:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5641

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Westfield skrev:
AndersY skrev:
Tobias Lindell skrev:
MaZ skrev:

Öh va?

Utan att ha Görans bok framför mig, minns jag tydligt en bild över friktionskoefficient vs. vikt på däcket där det inte var helt rakt. Eller minns jag helt fel? Det var inga stora skillnader, men lite, som jag minns det.

Jag kan kolla ikväll i boken för att verifiera mitt minne.

Anders menade att -"Jag levde fortfarande kvar i villfarelsen att högre N ger högre friktion,..." inte var en villfarelse utan att det är så men att FRIKTIONSKOEFFICIENTEN minskar med ökat N.

Detta innebär att FRIKTIONEN alltså fortfarande ökar med ökat N. VÄGGREPPET MINSKAR däremot genom att relationen mellan friktionen i däcken och sidokraften (G) ändras p.g.a. viktförskjutning till ENA sidan av bilen. dvs G ökar snabbare än friktionskoeff*N med ökad
vikt.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Exactemente!
Så du har fortfarande rätt, Westfield. Det enda jag skrev angående friktionskoefficienten var att den inte ökade när vikten ökar. Inte att den skulle vara konstant. Den minskar alltså, inom rimliga gränser.

#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Tack. Vi är fortfarande kompisar då Anders.

Myran
Sthlm
Här sen Nov 2003

kan säga så med ganska bra käller så spelar självklart vikten roll på racetown. MEN eftersom racetown inte har asfaltsbana så är det bättre att väga lite mer. men era spekulationer och erfarenheter så bratar ni om asfaltsbanor, och det går INTE att jämföra. på bentong(som racetown har) har vikten mindre betydelse mot andra banor.
denna information kommer från någon som har betat av x antal varv och som dessutom är anställd på racetown.

Allmänt banåkaforum
Hur mycket avgör vikten i Gocart?
<<   1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (15326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande