Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -88 Honda K20A2, Tierp Arena Trackday | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28 >> 102 besök senaste veckan (268427 totalt) |
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Inte bokat ännu, väntar på att de ska höra av sig. Är inte vanlig tidsbokning för regbesiktning. Har fått en tid på Måndag, får hoppas att det går vägen Blev bra. Skulle dock vilja ha igång standard hastighetsmätare också men det får bli en senare fråga. Har dock numera en voltmätare i den displayen så jag kan nu bygga bort min 52mm voltmätare, funderar på att mäta växellåsoljetemp istället. Har även fixat en varningstriangel i lättviktsutförande, 520g var den lättaste jag kunde hitta. Inte nödvändigt att ha den monterad hela tiden egentligen men tanken är att inte behöva bygga om bilen för varken besikning eller bana. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Registreringsbesiktningen är avklarad. Nu finns alla uppgifter inskrivna. Tjänstevikten blev 1002 kg. Lite irriterande med över tonnet men bilen är nog lite lättare än så i bantrim då jag hade lite verktyg och en ryggsäck med mig. Dessutom tunga batteriet.
Motoreffekt, vikt, däcksdimension, motor och låda finns nu på transportstyrelsen. Gjorde vanlig besiktning också. Tyvärr var ett hjullager lite såligt och handbromsen behöver spännas. Men det känns som småsaker i sammanhanget. Får köra 30 dagar helt lagligt. Detta med bilen som jag vill ha den på banan med r-däck bromsar och allt. Inga modifieringar krävs för besiktning. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
||||||
Tackar. Clion har annan dimension på kolven samt att det finns skivor med annan tjocklek. Är väl lite en gråzon om det är ombyggt eller inte men det gick iaf. Inget är inget ändrat på bilen sen jag körde på Gelleråsen sist. Rätt skönt att inte behöva ändra nått på bilen inför besiktning. Idag kom regbeviset. Inget annat än det som står på skärmdumparna ovan men ändå kul att få pappret. Ska byta hjullager i dagarna och spänna handbromsen i dagarna. Sen blir det nog efterkontroll. Undra om jag inte ska ta Renaulten ner till Gotland när jag ska dit på semester. Har inte planerat att köra bana då jag inte gillar bromsarna på bana men lite myskörning är aldrig fel. Har nya motorkuddar på ingång, hoppas att de är lite mjukare. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Laguna I spaken har en annan utväxling. jag hann aldrig prova hur bra den funkade men jag rekomenderar ett byte till en annan för tidiga renault har som bekant dålig handbroms inbyggt _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Ska prova att spänna, justerade in den när jag bytte belägg men noterade att den tog dåligt när jag åkte till besiktningen. Handbromsen har varit betydligt bättre än vad den är nu. Tror att Gelleråsen slet lite bakbelägg. Bra tips annars med Laguna I spaken. Får bli en sådan vid tillfälle. Orginalspaken känns lite sladdrig _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Har semester så det gäller att passa på. Hjullagret är bytt så det är bara att spänna handbromsen innan besiktning. Bilen är ju gatlegal nu så man kan ju passa på att finåka lite.
Har pratat tidigare om min fullasttändning som jag tyckte var lite låg, runt -20 grader på 8000 rpm. Forskade lite i det hela och det verkar som optimal tändning ligger runt -28 grader. Laddade in mapparna ifrån en annan kalibrering som var körd på bänk på en i princip identisk motor som min. Är varmt och fint idag, en sommardag med närmare 30 grader och strålande sol. Perfekt för att se om den knackar på lite högre tändning. Verkar iaf fungera fint enligt knacksensorn. Svårt att utvärdera prestanda dock, funderar på att byta mapp och lägga accelerationskurvorna på varandra nån dag. Jag tycker att den går bättre med denna tändning och varvstopp på 8400rpm. Vore intressant att köra bägge mot varandra i bänk. Inget knack här, god marginal mellan signalen från knacksensorn K.Level och knackgränsen K.Tresh. Inga knack detekterade då Knock count är 0, körde flera repor utan problem. Detta med -28 graders tändning på höga motorvarvtal. 31 grader insugstemp känns bra, då hade jag stått på tomgång en stund innan detta. Kryper upp nån grad om man står stilla. Låg på 33 innan jag startade då bilen hade stått i solen. Bränslet är inte helt perfekt då jag får en fetspik precis vid v-tech aktiveringen och sen en efterföljande magerspik. Fetspiken är dock 10.8 och magerspiken 13.4 i AFR så det är nog inte allvarligt. Får se om jag tar mig tid att finkalibrera detta. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Fint. Godkänd 2016 och större delen av banåkasesongen 2017. Utan andra modifikationer för besiktning än ett lock över ratten till bromsvågen
Uppladdad med Rejsas Android-app. Känns riktigt skönt att det är fixat. Gick smidigt men det är långt ifrån gratis att gå denna väg. Men det är väl lika bra att passa på medans det går. Med facit i hand hade jag använt Civicens avgassystem och sluppit åka till Västerås för bullerprovet. Ingen skugga över SFRO dock, det är kanon att de finns och erbjuder denna möjlighet. Vägning inför SFRO 300 SFRO Bygg och Slutbesiktning 4500 SFRO Milersättning 400 Bullerprov 1300 Bullerprov banhyra 200 Regbesiktning 1350 Regbesiktning Vägning 400 Regbesiktning Allmän granskning 500 Besiktning Personbil 445 Efterkontroll 280 Summa 9675kr Men jag fick iaf veta att jag behövde höja bilen några cm, klammra två elkablar, byta ett hjullager och spänna handbromsen _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Kör en uppdatering på sommarens aktiviteter. Fokus för året har varit att få bilen gatlegal och besiktigad. Kör ändå en del bana iom att vi tävlar i MSLS med jobbets Volvo S40. Har blivit 4 tävlingar hittils i år och det är två tävlingar kvar. Blir dock en sväng till Gotland senare iår tror jag.
Gatlegal bil är trevligt, då har man ingen anledning att lämna den hemma när man åker till Gotland en sväng på semester. Inte idealt på alla sätt att åka bullrig bil med hård fjädring utan AC men det finns nått som är kul med det. Är riktigt kul att åka runt på låga varvtal där motorn är hur snäll som helst och drar fint. Bara vetskapen om vad som finns att hämta om man växlar ner nån växel gör det njutbart även om man åker lugnt och fint. Väl nere på ön blev jag belönad med störtregn, då får man sakta ner lite med r-däck Man kan åka Renault 5 när man ska ner till kalkbrottet och bada. Trevlig utsikt ifrån sovrummet i stugan Fick tag på orginalbroschyr och tillbehörs broschyr för Renault 5 på tradera, lite kul att ha. Gatlegal bil är bra, får plats med golfklubborna utan problem när man ska spela lite golf. Åkte ner till Hoburgen på Gotlands sydspets och träffade Fredrik Hård ifrån Rejsa. Ingen bankörning denna gång men alltid kul att köra lite bil och prata lite. Brorsdottern måste ju torrköra lite, gäller att lära sig bromsvågsjustering i tid. Men när det är dags för henne att köra bil så finns det nog självkörande bilar... Oväntat haveri på catchtanken som helt plötsligt började läcka i en svetsfog, har ju kört med den ett år innan utan problem. Fick köra en nödtätning som nästan fungerade. Kemisk metall, sillikon, gummiduk och buntband fungerade nästan. Är iaf svetsat nu och numera tätt igen. Lite typiskt när det blir problem med en av få saker som jag inte har tillverkat själv på bilen... Den skarpsynte ser att motorkudden numera är röd istället för svart. De gamla bussningarna var väl hårda vilket skapade mycket vibrationer i bilen. Är betydligt bättre nu med nya bussningar från http://swedenfabrication.se/ i 70 shore hårdhet. [img]https://rejsa.nu/im/user/212/2016-08-19-21-46-10_imag0030.jpg[/img Har även ställt på lite mer tändning på höga motorvarvtal, tidigare så var det runt 20-23 graders förtändning på höga varvtal. Numera är det närmare 30 grader vilket ska vara bättre på denna motor. Har dock inte bromsat för att se om det gör skillnad. Känns karnske något piggare och den knackar inte på 98 oktan oavsett. Har även justerat lite smågrejer som hur länge den primar bränslepumpen. La även till lite fördröjning på tändningen vid gaspådrag på högre växlar, är lite mindre ryckig nu. Tror det sammanfattar sommaren, har använt bilen en hel del och den går fint. Finns alltid saker man vill förbättra men ibland är det rätt skönt att bara vrida om nyckeln och åka lite med. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Har inte gjort så mycket i höst. Har iaf fixat till ett spjäll för slutdämparen. Detta då mitt avgassystem blev lite väl tyst.
Spjället är ett 2.5" stort PWM styrt spjäll som sitter på BMW M2 M3/M4. Är tillverkat av Boysen i rostfritt. Var lite pyssligt att få in spjället mellan rören i slutdämparen men efter lite arbete så gick det. Var även knepigt att slipa in rören som skulle ha en inte alltför självklar form emot de två rörböjarna med olika radier där det ena är lite vinklat mot det andra. Svetsningen blev lite lurig då det blev lite spalt på några ställen samt svårt att komma åt på insidan mot dämparen. Spjället styrs av PWM frekvens där 90% PWM är öppet och 10% PWM är stängt om jag minns rätt, är iaf tvärt om mot vad servicemanualen säger. Dessutom verkar spjället trigga på ändring av PWM frekvens, dvs en viss frekvens betyder inte ett öppet eller stängt spjäll efter att spjället har varit strömlöst. Jag styr detta via PWM utgången på Hondatat som egentligen är styrningen till Evap ventilen. Denna kan dock användas som laddtrycksstyrning eller som i mitt fall för att styra avgasspjället. Det trevliga med detta är att jag har två mappar tillgängliga som kan bytas med en switch samt att jag kan välja position med avseende på motorvarvtal och växel. Boost i tabellen nedan översätts till ett PWM värde. Då är 0.15 bar 6% PWM och 1bar 90% PWM dvs öppet spjäll. Gjorde nått grovt antagande att spjället bör vara stängt på växel 4,5 och 6 och under 4000rpm. Får testa detta i vår, har kört en liten provsväng med det är svårt att säga när det är inget grepp ute med r-däck såhär års Håller även på med nya topplagringar till främre stötdämparna Har även beställt en Quaife diff. Det ihop med lite bättre belägg till frambromsarna borde åtgärda det mesta av problemen som jag har haft med bilen vid bankörning. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Frän lösning på avgaser men blir det inte skumt flöde med en blindtarm där när spjället är stängt?
Och som alltid blir man lika till sig när favorittråden på rejsa uppdateras _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||||||
Blir nog lite skumt flöde med en liten blindtarm mot det stängda spjället. Räknar med att det blir lite mer mottryck med stängt spjäll men det är nog inte så farligt tror jag. Bör å andra sidan bli lite lägre mottryck med öppet spjäll då man slipper 2 rörböjar samt en 180 graders böj i dämparen Kul att du gillar tråden Plockade ut motorn igår. Anledningen är att montera diffen som kom dagen innan julafton, är så trångt i motorrummet så det går inte att plocka ner lådan med motor och låda kvar i bilen Blir såklart lite annat småfix med lite värmeisolering när motorn ändå är ur. Såg att en pinnbult till grenröret har gått av vilket måste åtgärdas när motorn ändå är ur. Har inte haft ur motorn sen jag byggde klart bilen för tre år sedan så det var väl dags nu. Är dock inget fel på motorn utan den går fint. Smidigt nu iaf med tre kontakter till kabelstammen i styrboxen samt två stycken mot bilen. Håller även på med nya topplagringar som jag tänkte montera nu när karossen står på lyften _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Diffen är i lådan nu, köpte nya difflager och hastighetsmätardrev. Monterade ihop lådan igår och den verkar fungera med alla växlar. Har även värmeisolerat lite bredvid grenröret så iår tänkte jag prova att köra utan bandage som ändå ramlar av efter en stund. Har även ställt ventilspelet på motorn, behövdes en liten justering på nån cylinder. Bilen är inte klar men det som är planerat för vintern är klart nu och lådan ska på motorn och allt ska upp i motorrummet igen. Behöver dock inte tillverka något så det är bara att skruva på. Bilen är besiktigad så det är bara att ställa på den. Får ta nån träff vid tillfälle när den är körklar igen. Ihopmonterad låda med diff. Behövde inte shimsa axialspelet på diffen _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -88 Honda K20A2, Tierp Arena Trackday | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 26, 27, 28 >> 102 besök senaste veckan (268427 totalt) |