Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
När är det dags att byta banbeläggen?
3753 besök totalt
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
När är det dags att byta banbeläggen?

Hej alla rejsnördar!

Jag har ett set frambelägg, av märket Ferodo DS3000, som jag har kört med på bana. När dom var nya så var tjockleken 17 mm, friktionsmaterialet låg på 12 mm. Nu ligger dom på 13 mm, friktionsmaterialet ligger på 8 mm.

Är det läge att byta eller kan jag köra lite till med dom?

Om det är så att dom funkar ett tag till när ska jag i så fall byta (m.a.o. vilken min tjocklek är det som gäller)?


P.S Jag har Brembo 4 kolvsok fram.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5270



Varierar från ett belägg till ett annat, men jag tycker det borde vara lugnt en 5mm till.

Mina såg ut såhär när jag bytte, nya vs gamla:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Tjocka belägg isolerar öken från värmen bättre och kolvarna tittar inte ut så långt.
Grundtipset är att byta när slitaget nått ner i slitagemarkeringen (skåran i mitten) nånstans på ytan.

Den mindre snåla byter tidigare, den dumsnåle senare ( ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5253



Re: När är det dags att byta banbeläggen?

Freddan72 skrev:
Hej alla rejsnördar!

Jag har ett set frambelägg, av märket Ferodo DS3000, som jag har kört med på bana. När dom var nya så var tjockleken 17 mm, friktionsmaterialet låg på 12 mm. Nu ligger dom på 13 mm, friktionsmaterialet ligger på 8 mm.

Är det läge att byta eller kan jag köra lite till med dom?

Om det är så att dom funkar ett tag till när ska jag i så fall byta (m.a.o. vilken min tjocklek är det som gäller)?


P.S Jag har Brembo 4 kolvsok fram.


När beläggmaterialet slitits ner till hälften är de SLUT.

Problem som sedan uppstår är att du har betydligt mer bromsvätska i oken när kolvarna är långt ute, detta ger svampighet.
Sedan överförs mer värme...

_________________
Roland Johansson
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Okej då har jag lite kvar på dom. En träff på Kullen och Mantorp borde de räcka till.
Jag räknar med att Mantorp käkar belägg rätt bra, så tar med reservbelägg ifall skulle visa sig att slitaget är alltför stort.


Tackar för input! thumbs up

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



jag shimsar ut med gamla belägg. då behöver inte bromskolvarna jobba i ytterläget. se till att ta bort gammalt och ev snedslitet beläggmaterial först.

Varför skulle dom vara slut när hälften av beläggmaterialet är kvar ?



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500


Trådstartare
Hmm det här var ju intressant Benny. Aldrig tänkt på att man kan nyttja gamla belägg som shims. Tack för tipset!

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Smart! Jag gissar att 7mm beläggmaterial isolerar värmen bättre än 7mm shimsbelägg. Men shimsbelägget borde ändå ha en isolerande effekt samtidigt som det håller kolvarna inne i cylindrarna.
/ Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13983



på rejsbilar har det hänt mer än en gång att det har bytts när det blivit metall mot metall, byt innan det är min input

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Re:

claes t skrev:
Smart! Jag gissar att 7mm beläggmaterial isolerar värmen bättre än 7mm shimsbelägg. Men shimsbelägget borde ändå ha en isolerande effekt samtidigt som det håller kolvarna inne i cylindrarna.
/ Claes


det kan nog stämma. men syftet för mig var främst att stabilisera kolvarna. dessa sitter bak och slits inte i samma takt som fram.

ligger man på gränsen med temperaturen så bör man nog ordna böttre kylning istället för förlita sig på tillräckligt tjocka belägg för hålla bromsvätskan från att koka!

Jag snodde iden från tävlingskarting där det används på vissa bromsar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 149



Gör annars mellanläggen i aluminium, de avleder ju värmen bättre

_________________
Andreas Näsman
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20148



Re:

adde78 skrev:
Gör annars mellanläggen i aluminium, de avleder ju värmen bättre
Det är ju typ det omvända som är önskvärt, att hålla värmen i skivan (så den kan stråla och kyla bort värmen), inte in i oket och bromsvätskan.

Titan leder värme sämre än stål (typ halva värmeledningsförmågan om jag läser tabellerna rätt, stort OM).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12168



Re:

Niklas Falk skrev:
adde78 skrev:
Gör annars mellanläggen i aluminium, de avleder ju värmen bättre
Det är ju typ det omvända som är önskvärt, att hålla värmen i skivan (så den kan stråla och kyla bort värmen), inte in i oket och bromsvätskan.

Titan leder värme sämre än stål (typ halva värmeledningsförmågan om jag läser tabellerna rätt, stort OM).



Finns ju kylare som mellanlägg också. Har ingen erfarenhet av det, bara sett det på nätet, tex: http://www.coolshims.com/coolshims-technology.php

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Finns ju kylare som mellanlägg också. Har ingen erfarenhet av det, bara sett det på nätet, tex: http://www.coolshims.com/coolshims-technology.php

De där var ju lite fiffiga men får man plats med dem så har man troligtvis fel hjul på bilen.

_________________
Mattias Hellström
Citera
Allmänt banåkaforum
När är det dags att byta banbeläggen?
3753 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande