Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
inställning moment diffbroms
1570 besök totalt
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
inställning moment diffbroms

jag har bytt två skivor mot två extra difflameller för att få mera diffbroms, skall väl hamna på ca 48%. nu behöver jag få spelet lagom stort.någon som har en tumregel på vilket moment nör man vrider runt axeln med en istoppad medbringare ?



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
kompletteringsfråga:
kring 80-100 Nm verkar vara "lagom", vad jag googlat fram. men skall man mäta med kronhjulet i städet eller mellan medbringarna och låta kronhjulet snurra ?

Det går ungefär hälften så lätt mellan två medbringarna
jämfört med mellan ena medbringaren och kronhjulet.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Jag mäter mellan medbringrna(drivaxlarna)

80-100 Nm ca samma som jag använder.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Jag mäter mellan medbringrna(drivaxlarna)

80-100 Nm ca samma som jag använder.


Strålande. Då är jag på rätt väg :-)
Är det med inoljad lamell (olja med LS tillsats) ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



80-100 Nm? Jag kollar min ZF-manual: Sätt spelet till 0,1-0,2 mm. Funktionstesta genom att hålla fast ena sidan och vrida den andra. Max vridmoment 50 kpcm dvs 5 Nm. Jag tycker du verkar ha förspänning istf spel i lamellpaketen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653


Trådstartare
Jag har nog ställt frågan ofullständigt . Både fuling och Guson har rätt. Frågan bör innehålla också vad användningen av min diffen är.

Förspänning fungerar, men sliter och värmer mera. passar kanske bättre inom grusrally än rena asfaltrace. Sedan beror det naturligvis vilket grad av slitage och värmeutveckling som är ok.
Jag tog loss en annan väl gammal beggad diffbroms jag hade och jämförde på den kan man röra brickan närmast "gluggen" väldig lätt. finns dock inget 0.1 spel.

På min nu justerade diff går det också röra brickan med fingrarna men det går lite mera tungt. Vrider man runt medbringarna så är det också lite tyngre, men mindre än 5Nm.
Sedan blir det också ett tryck på lamellerna om man ställer siffen på ena medbringarna och mäter. Vikten av hela huset trycker ihop lamellerna. Jag undrar om det går att ha ett spel och samtidigt få 5 Nm i moment.

Är lite osäker på vilken väg jag skall ta. Får kanske blir en kompromiss på 20-30 Nm och sedan provköra ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Jag tror det är helt galet att förspänna en rampdiff genom att ha nollspel eller negativt spel i lamellpaketen. Så fort det börjar gnussa mellan skivorna så ändras förspänningen med värmeutvidning av komponenterna och därmed ändras diffbromsverkan. I mina ZF-papper ser jag att man kan förspänna lamellerna med kupade brickor istf de plana och det är en helt annan femma givetvis.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
inställning moment diffbroms
1570 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande