|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
04 Aug 2016 13:20
Har skaffat mig en lågmilad (7700mil) Civic från 1988 med endast en tidigare ägare. Bilen har bara varit sommarkörd och rostskyddsbehandlad sedan ny.
Planen är en banbil utan några ingrepp som inte går att återställa till originalskick.
[/img]
_________________ Tomas Liljestrand
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
04 Aug 2016 13:24
Ska prova Nankang NS-2R 185/60-13 Treadwear 120 på originalfälgarna.
_________________ Tomas Liljestrand
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
04 Aug 2016 13:29
Det kändes surt att byta ut originalratten, men den var så jäkla hal och tunn så det blev farligt att köra. Fick inte heller till nån bra sittställning, aparmar krävdes. En djupare mockaratt löste problemet.
Stolarna känns förvånansvärt fasta och stabila så de behålls.
_________________ Tomas Liljestrand
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
04 Aug 2016 13:37
De gamla bussningarna håller jag på och byter ut. De kändes förvånansvärt spänstiga. Hittade detta kit från Energy suspension, det enda som inte ingick var till de bakre bärarmarnas främre infästning. Annars fanns det mesta från växellänkage och styrning till fjäderben och länkarmar m.m.
_________________ Tomas Liljestrand
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
04 Aug 2016 14:34
Original länkarmar i bak till årsmodell 1988 är i pressad plåt utan hål för krängningshämmare.
Nya i aluminium med hål för krängningshämmare skaffades och monterades.
_________________ Tomas Liljestrand
|
Samwest
Tullinge
Här sen Jan 2011
Inlägg: 80
04 Aug 2016 14:53
shit va nice! detta kommer följas!
_________________ Saman Mottaghy - Honda Accord Type S - Cl9
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
04 Aug 2016 21:19
Diskret fjäderbensstag fram.
_________________ Tomas Liljestrand
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
05 Aug 2016 11:36
Bakre fjäderbensstag.
Nedre förstärkning bak.
På plats, göms undan bra bakom ljuddämparen.
_________________ Tomas Liljestrand
|
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165
05 Aug 2016 12:07
Shit, trodde inte det fanns så gamla Civic i så bra skick kvar här i norden
Nu ville du ju inte göra något oåterkalleligt på bilen men.. Hur tänker du med motorn?
Det är väl 80-90hk i dendär och vad jag minns av polarens bil (obs 15år gammalt minne) så är det ju inte direkt några galopphästar som gömmer sig under huven...
_________________ //Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
05 Aug 2016 13:30
zoddri skrev: | Shit, trodde inte det fanns så gamla Civic i så bra skick kvar här i norden
Nu ville du ju inte göra något oåterkalleligt på bilen men.. Hur tänker du med motorn?
Det är väl 80-90hk i dendär och vad jag minns av polarens bil (obs 15år gammalt minne) så är det ju inte direkt några galopphästar som gömmer sig under huven... |
Jo, 90hk stämmer så det är ingen raket direkt. Än så länge så känns det helt ok att leva med 90hk, körglädjen är det stora plusset. Men å andra sidan så vet man ju hur det brukar sluta...
Dessvärre finns det inte kamaxlar, förgasarkit m.m till min motor. Alternativet är motorbyte, men det får vänta.
_________________ Tomas Liljestrand
|
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165
_________________ //Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
06 Aug 2016 14:27
zoddri skrev: | toto1 skrev: | zoddri skrev: | Shit, trodde inte det fanns så gamla Civic i så bra skick kvar här i norden
Nu ville du ju inte göra något oåterkalleligt på bilen men.. Hur tänker du med motorn?
Det är väl 80-90hk i dendär och vad jag minns av polarens bil (obs 15år gammalt minne) så är det ju inte direkt några galopphästar som gömmer sig under huven... |
Jo, 90hk stämmer så det är ingen raket direkt. Än så länge så känns det helt ok att leva med 90hk, körglädjen är det stora plusset. Men å andra sidan så vet man ju hur det brukar sluta...
Dessvärre finns det inte kamaxlar, förgasarkit m.m till min motor. Alternativet är motorbyte, men det får vänta. |
Jo alltså, fixa till väghållningen och släng ut allt som inte är absolut nödvändigt tjänar du ju rätt bra på också
Trimma förgasarmotor med liten slagvolym är dyrt, krångligt och.. Sade jag att det är krångligt och dyrt? Speciellt i förhållande till effekten som man får ut.
130hk-snurran från en CRX ska väl passa rakt i eller så om man vill vara värst är det ju "bara" att hinka ner nåt från en Type-R. Men sistnämnda så lär ju kräva lite mer jobb.. |
Ja, Crx-motorn passar rakt av. Sedan så finns det swap-kit så att man får i 2.0vtec m.m Nackdelen med min motor är att det är förgasare på den, så det blir lite merjobb gällande bränsletillförsel, instrumentering osv. En donatorbil skulle nog vara det bästa.
_________________ Tomas Liljestrand
|
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209
Trådstartare
07 Aug 2016 12:02
toto1 skrev: | zoddri skrev: | toto1 skrev: | zoddri skrev: | Shit, trodde inte det fanns så gamla Civic i så bra skick kvar här i norden
Nu ville du ju inte göra något oåterkalleligt på bilen men.. Hur tänker du med motorn?
Det är väl 80-90hk i dendär och vad jag minns av polarens bil (obs 15år gammalt minne) så är det ju inte direkt några galopphästar som gömmer sig under huven... |
Jo, 90hk stämmer så det är ingen raket direkt. Än så länge så känns det helt ok att leva med 90hk, körglädjen är det stora plusset. Men å andra sidan så vet man ju hur det brukar sluta...
Dessvärre finns det inte kamaxlar, förgasarkit m.m till min motor. Alternativet är motorbyte, men det får vänta. |
Jo alltså, fixa till väghållningen och släng ut allt som inte är absolut nödvändigt tjänar du ju rätt bra på också
Trimma förgasarmotor med liten slagvolym är dyrt, krångligt och.. Sade jag att det är krångligt och dyrt? Speciellt i förhållande till effekten som man får ut.
130hk-snurran från en CRX ska väl passa rakt i eller så om man vill vara värst är det ju "bara" att hinka ner nåt från en Type-R. Men sistnämnda så lär ju kräva lite mer jobb.. |
Ja, Crx-motorn passar rakt av. Sedan så finns det swap-kit så att man får i 2.0vtec m.m Nackdelen med min motor är att det är förgasare på den, så det blir lite merjobb gällande bränsletillförsel, instrumentering osv. En donatorbil skulle nog vara det bästa. |
Hämtade den här på posten idag, får se om det står något intressant.
_________________ Tomas Liljestrand
|
|