Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slidmatning (hur funkar det / vs vanliga separata spjäll)
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (12307 totalt)
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hej!

Ibland ser man rejsmotorer med slidmatning. Det verka ju väldigt bra, inget som sitter ivägen vid fullgas ju...

Nu senast läste jag i Bilsport om A-Mantan som är på framsidan. Killen hade gjort ett eget insug med slidmatning! Nu blev jag nyfiken på hur ett sådant funkar och ser ut inuti egentligen? Någon som har några bra bilder/ritning/beskrivning? Kanske nån som har gjort ett eget till och med?

Finns det några nackdelar jämfört med vanliga spjäll?

Nån som vet var man kan köpa färdigt?

Vad heter slidmatning på engelska, så man kan söka lite?

NL
Här sen Maj 2004

Kan inget i saken, men har följande tips:
Det finns en 2002:a på megasquirts svenska forum som har ett skitsnyggt hembyggt slidinsug.

Kommer ej ihåg vad han hette, men hans bil fanns under "lyckade byggen" (eller nåt liknande)

Ny kulbil i garaget.
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
DJ skrev:
Kan inget i saken, men har följande tips:
Det finns en 2002:a på megasquirts svenska forum som har ett skitsnyggt hembyggt slidinsug.

Kommer ej ihåg vad han hette, men hans bil fanns under "lyckade byggen" (eller nåt liknande)

Du menar denna?
http://w1.491.telia.com/~u49114820/
Jag satt faktiskt och letade efter den. Jag trodde jag hade sett den på 02-tavlan, men där var den inte. Tackar!

Som jag ser det verkar det som att man har en plåt med hål i som man kan skjuta i sidled inne i insuget så att hålen hamnar mitt för insugningsrören vid fullgas. Undrar hur det kan göras så att det går lätt att skjuta spjället fram och tillbaka och att det samtidigt håller tätt så inte någon luft kan pysa in från sidan? Det kan väl inte vara så bra vid tomgång/delbelastning om det gör det?

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Jag har alltid trott att en slidförgasare är det som sitter på modellmotorer? Förgasaren är ett rör och i röret sätter man en axel med ett hål i... när man roterar axel kan man variera storleken på hålet....

Nån som förstår?

Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Jag har alltid trott att en slidförgasare är det som sitter på modellmotorer? Förgasaren är ett rör och i röret sätter man en axel med ett hål i... när man roterar axel kan man variera storleken på hålet....

Nån som förstår?

Ja, det är väl den varianten som GM nämner i väghållningsboken (sid 97)? Det är ju också en variant, men jag har inte sett det användas på någon fullskalabil. Jag är osäker på vad det kallas också.

edit: kollade upp vilken sida det var i VB.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Lumenition har en variant. Snuskigt snygg tycker jag

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Daniel Ekström skrev:

Nån som förstår?

Roller barrel brukar man väl kalla dem? Roterande trumma typ.

Vassare RC-motorer har en cylinder man drar i sidled, därav namnet "slid", åtminstone såvitt jag förstår. Lika på MC och annat har jag för mig.

/Gustaf

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

therealpinto skrev:
Daniel Ekström skrev:

Nån som förstår?

Vassare RC-motorer har en cylinder man drar i sidled, därav namnet "slid", åtminstone såvitt jag förstår. Lika på MC och annat har jag för mig.

/Gustaf

Fast ett slid borde ju även kunna rotera va?
sök på roterande slid...
http://www.ikp.liu.se/evolve/2003/data/Rapport-testrigg.pdf

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Det jag har hört (jag har aldrig skruvat isär nån) om slidmatningar till bilar är att dom brukar ha rullar på vilka den håliga plåten rullar på. Plåten måste vara rätt tjock pga att det är i princip 0 bar absolut tryck på motorsidan av spjällen vid gasuppsläpp. Och det ska finnas rullar som går emot slid-plåtens platta yta på motorsidan av samma orsak. Annars kan den fastna.
De brukar tydligen vara tätade runt själva hålen med teflonringar.

Har hört att dom är känsliga för damm, sand och sån't. Att dom kan fastna. Men det beror nog på designen.

Bromma
Här sen Feb 2003

gka skrev:
Hej!
Ibland ser man rejsmotorer med slidmatning. Det verka ju väldigt bra, inget som sitter ivägen vid fullgas ju...
Någon som har några bra bilder/ritning/beskrivning? Kanske nån som har gjort ett eget till och med?
Finns det några nackdelar jämfört med vanliga spjäll?

Det är lätt att resonera utifrån huruvida slid, spjäll, axelspjäll, trottle eller spjällförsett plenum, är bättre än än varandra. Vi måste differentiera detta och sätta in vald spjälltyp i sitt sammanhang. En motoer kan köras mycket på delgas eller fullgas. Den kan sitta i en bil som har en utformning och körs i hög fart, typ F-1. Det kan finnas mängder med utrymmes skäl i ett motorrum osv. Dessa faktorer får oftast avgöra vilket som pasar bäst. Ett spjällförsett, eller vilken som helst av nämda lösningar, plenum är jämförelsevis okänsligt fär spjäll öppning. Vilken typ som används i en kanal har större inverkan. Men även här har kanal utformningen före och efter, samt var spridarna placeras, "spjället-spjälltypen" betydelse för vilken lösning som är bäst. Eller det kanske rent av är en förgasare som är försedd med någon av nämda spjälltyper.

Nu har dom olika typerna VISSA lite mer allmänna "bra dåligt" egenskaper. Som det som nämnts, en helt öppen kanal vid fullgas som är gemensamt för slid och axelspjäll. Men som även är läget med spjällförsett plenum, då har vi alltid en ren kanal. Spjällförsedda kanaler går att ge en väldigt "kompakt" design, men dras med tuningproblem, rör mest V -8.

Nu ska vi inte överdriva och tro att det ena blir VIDA överlägset det andra, så vi inte kan besluta oss för vad vi ska välja. Många gånger bestämmer som sagt "bilen" vad som blir bäst. Eller kanske tom vad vi tycker verka kul att prova. och det kan vi kosta på oss tycker jag, det går att få bra med pulver i det mesta.....
Göran Malmberg

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag funderade också på om det skulle vara rullar, men han med 02:an verkar inte ha det. Iof är det bara en konstruktion... han har dock några extra hål som jag inte kan reda ut vad de sla vara bra för.
http://w1.491.telia.com/~u49114820/Dvc00026.jpg

Får man det bara tätt så borde det inte fastna, men risken finns ju alltid att något skit kommer emellan och finns det inget spel så sätter det sig nog lätt.

Den roterande varianten borde vara enklare att få tät. Bara att sätta packboxar runt den roterande delen. Men jag undrar om roterande slid är lika bra? Luften måste ju gå mer sick-sack genom hålet när man har bara lite gas, ungefär som med ett vanlig gasspjäll fast värre egentligen.

Daniel: Snygga spjällhus, stod det nåt pris? :shifty: Jag hittar inget om roterande slid i pdf-filen.

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
GM: Det är nog sant att det inte skiljer sig så mycket prestandamässigt vilken typ av spjäll som används. Jag försöker ta reda på lite för- och nackdelar med alla metoderna. Inte minst hur hur knepigt det skulle vara att smida till det själv och hur pass bra man kan tänkas få det att fungera, både med tanke på prestanda men också driftsäkerhet. En metod kan ju vara perfekt i teorin, men svår att få att funka stabilt i praktiken.

Jag leker med tanken att konvertera en förgasarwankel till insprutning på ett billigt och bra sätt (dvs köpa så lite som möjligt), och det är ju en annan fråga om det är bäst med plenumkammare och ett spjäll eller om man ska ha två eller rent av fyra (det är två insugningsportar per rotor) separata spjäll. Men det kanske vi inte ska blanda in nu. Det hänger nog mest på, som du säger, vad man känner för att göra.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Så att bara konvertera om sitt spjällhus från axelspjäll till slidspjäll är ingen garanti för ökad effekt, eller?

Hur är det i turbosammanhang?
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Det borde vara (speciellt när spjället sitter före plenumet) så att byte till slidmatning ger samma effekt som att byta till ett något större vanligt spjäll.

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
William Ekström skrev:
Det borde vara (speciellt när spjället sitter före plenumet) så att byte till slidmatning ger samma effekt som att byta till ett något större vanligt spjäll.

Lika mycket större som spjällaxeln tar upp och sen lite till va? För turbulensen runt axeln gör ju också sitt.

Borde inte blandningen bli mera jämn ju mindre turbulens och elände man har också? Fast det beror ju som sagt på spridarplacering och annat också...

Ingen som har fler bilder på slidmatning?

edit: tyrkcfel

Stockholm
Här sen Feb 2003

Är det inte lite begreppsförvirring i den här tråden?

Slidmatning trodde jag bestämt var förbehållet tvåtaktare. Det innebär att färskgasen sugs in i botten på vevhuset, med vevaxelslängen som slidventil, till skillnad från den vanligare matningen genom cylinderväggen med kolven som ventil.

Slidspjäll däremot kan man naturligtvis ha på vilken motor som helst. Spjället skjuts åt sidan istf att vinklas, som på 2002:an omnämnd ovan.

Axelspjäll är väl ett sånt spjäll som syns på bilder här ovan, det består av en axel med tvärgående hål som roteras så att hålen exponeras.

Stockholm
Här sen Feb 2003

gka skrev:

Borde inte blandningen bli mera jämn ju mindre turbulens och elände man har också? Fast det beror ju som sagt på spridarplacering och annat också...

Turbulens är oftast positivt för blandingen, men naturligtvis flödeshämmande

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Trådstartare
mks skrev:
Är det inte lite begreppsförvirring i den här tråden?

Slidmatning trodde jag bestämt var förbehållet tvåtaktare. Det innebär att färskgasen sugs in i botten på vevhuset, med vevaxelslängen som slidventil, till skillnad från den vanligare matningen genom cylinderväggen med kolven som ventil.

Slidspjäll däremot kan man naturligtvis ha på vilken motor som helst. Spjället skjuts åt sidan istf att vinklas, som på 2002:an omnämnd ovan.

Axelspjäll är väl ett sånt spjäll som syns på bilder här ovan, det består av en axel med tvärgående hål som roteras så att hålen exponeras.

Tur att det finns de som håller koll på begreppen! Skillnad på spjäll och matning alltså, hade jag ingen aning om.

Men vevaxelslängen som slidventil... ? Så det är inte slidmatning som används på metanolmotorer till modeller alltså? Där sugs ju blandningen in genom vevaxeln. Eller det jag kallar vevaxeln kanske jag ska säga. Slängen på veven är väl den bit där storänden på vevstaken sitter?

mks skrev:

Turbulens är oftast positivt för blandingen, men naturligtvis flödeshämmande

Som alltid är saker inte så enkla som man först tror.

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

therealpinto skrev:

eller rullspjäll har jag för mig att jag hört nån gång ...

Norrköping
Här sen Jun 2003

Slidspjäll används i princip inte idag så de har mycket dåliga delgas egenskaper genom att de tvärt kan täcka en del av insugningskanalen.

Vanliga butterfly är väl det som är vanligast, på de lite värre motorerna så gör man ibland spjällplatta och axel i en del och på så sett få spjället mera aerodynamiskt. Barrel-spjäll brukar man inte se så ofta, en orsak skulle ju kunna vara att de tar upp större plats, speciellt då man ska ha lite större diametrar.
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Både Rune Tobiassons och Jürg Bächis bilar i historisk standard Ny har slidspjäll till sina motorer, ska se om jag inte har någon motobild någonstans!!!

Citera
Skruva banåkabil
Slidmatning (hur funkar det / vs vanliga separata spjäll)
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (12307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande