Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1864 besök totalt |
Väga bilen på badrumsvåg.
Det här är bara en kul grej att berätta. Eftersom jag höll på å vridtestade bile i vintras och samtidigt lättade av några kilo, så tog jag tillfälet i akt och monterade in hävarmarna mitt under hjulaxlarna. I dag var jag på bilprovningen och vägde bilen för (o) säkerhets skull. Döm om min häpnad när det skillde 10 kilo mot badrumsvågen. 40-60% i viktfördelning på båda vågsätten. Vad sägs? Det går även med enkla redskap. Ja, så var det ju resultatet också, 1225 kilo. Nu vart den lättare procentuellt i bak pga den nya kolfiberluckan. 6 kilo mot 32!!! 900mm över marken. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Sen finns det ju andra sätt oxå... *tapptapptapp* ![]() ![]() |
||||||
Jag lade en järnprofil över två pallbockar så bilens ena axelpar kunde vila med upprightsen på den. MITT under axelavståndet. Likadant under andra axeln, men mitt mellan hjulen över den stora balken som ligger då längsledes bilenEn bit mot mitten från axeln vilar balken på ett stöd och på en tio ggr längre sträcka utanför bilen vilar balken på vågen. Då blir axelvikte en tiondel på vågen. I princip skulle den andra axeln kuna vila på sina hjul, men då lutar bilen eftersom hävstångsanrättningen får en vidd höjd. Jag brukar kolla att allt håller först genom att sätta mig på anrättningen ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
nu börjar jag bli sné på jänkarna igen > ![]() jag pm:ar dig imorgon om problemen ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
AL Jänkare AB ![]() ![]() ![]() EDIT: Bidde inte helt rätt men jag tror alla fattar. PM:a du. ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1864 besök totalt |