Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 Aero 2005 Trackday Projekt 1300kg
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23160 totalt)
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61



Kul att läsa har inte så mycket i övrigt att tillföra.

//Konrad S.

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3885



Tja!

Jag klurade lite på kylluft till bromsar på din 9-5... Är frambromsarna liknande de som satt på 9-3og? Blir klurigt att leda kylluften rätt i så fall för där satt luftintagen på utsidan av bromsskivan?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Re:

Magnus K skrev:
Tja!

Jag klurade lite på kylluft till bromsar på din 9-5... Är frambromsarna liknande de som satt på 9-3og? Blir klurigt att leda kylluften rätt i så fall för där satt luftintagen på utsidan av bromsskivan?

Mvh
Magnus

samma som på clio sport men finns lösning på det, kylning från båda sidorna

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 825



Vad är det för storlek på bromsskivorna?

_________________
David Jovén
BMW M4
BMW M3 3,2 -96 Såld
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Re:

GTIDave skrev:
Vad är det för storlek på bromsskivorna?

Uppgraderade 314mm bromsar fram
såg jag i specen längre upp.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 825



Ah, då var de rätt stora redan. Jag hade en OG 9-3 Aero där jag bytte från 288 till 308-skivor (9-5 Aero och Viggen-spec) vilket gjorde stor skillnad.

_________________
David Jovén
BMW M4
BMW M3 3,2 -96 Såld
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Kul med input från er thumbs up

Ja bromsarna är lite dumt konstruerade tkr jag.
Jag tar kall luft ifrån fronten idag via konade intag och leder in gm 50mm slang. Sköldarna är borttagna.
Det borde iaf ge lite luftombyte även fast själva kylningen till skivan tar sin luft via navet utifrån från fälgen sett.

Ja det stämmer att det sitter 314 skivor fram.

Är lite sugen på dessa 360mm skivor



Då får jag venten på rätt sida.
Dock får vi invänta lite bättre ekonomi innan byte.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Såhär ser mina Federal RS-R ut fram efter en dag på Sviestad. Labbat med däckstryck ifrån 2,2 till 29 i varmtryck men stommen viker sig iaf. Klena stommar eller fel kurvteknik?
Syns ganska väl att det viker sig.



Vi rev äntligen isär bromsarna fram och satte dit Carbotech beläggen. Trodde de italienska beläggen var slut men de är inte mkt slitna däremot en lite ful yta på dom?!?

Före bytet. De italienska beläggen. Skitar ner rätt bra.



Nu med XP8orna på plats.




Jämförelse XP i bakre och Italienarna i främre. Skum slityta?




_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Rotorp skrev:
Såhär ser mina Federal RS-R ut fram efter en dag på Sviestad. Labbat med däckstryck ifrån 2,2 till 29 i varmtryck men stommen viker sig iaf. Klena stommar eller fel kurvteknik?
Syns ganska väl att det viker sig.


Hur mycket camber?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
2,5 grader

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

F'låt men det ser nog ut som lite överkörning isf IMHO.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
D e lugnt. Jag har samma teori. Jag vill mer än vad jag kan.
Pratat med flera som tkr att däcken är i vekaste laget för denna vikt på bil och dess viktfördelning.
Vet inte hur det stämmer med praktiken då jag aldrig provat riktiga r-däck på bana. De jag sett som har RS-R har oftast lättare bilar.
Flera som kör saab har ju toyo, yoko eller liknande däck o de kör runda 2 i kalltryck. Give or take.....
RS-R verkar inte vara så vanliga av det jag sett när man kikar runt i depån.

Jo jag är väl något aggressiv i körningen, lite som när jag åker hoj på Sviestad. Svårt o lära om så tänkte gå lite körkurs i ämnet.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Försök att styva upp bak, så att den vill 3-hjula och lyfta innre bakhjul, då plogar den mindre.

När vi körde V40 JTCC i långloppsversion testade vi bland annat med dropp-stop.
Bakvagnen är för effektiv annars.

På Opeln boxade vi bakaxeln (halvstel variant)

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Hon lyfter innerhjulet ifrån asfalten idag.
Om än inte mkt.



_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Re:

Spirou944t skrev:
Försök att styva upp bak, så att den vill 3-hjula och lyfta innre bakhjul, då plogar den mindre.

När vi körde V40 JTCC i långloppsversion testade vi bland annat med dropp-stop.
Bakvagnen är för effektiv annars.

På Opeln boxade vi bakaxeln (halvstel variant)


En riktigt dum rookiefråga kanske men vad är Droppstop??

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Begränsar utfjädringen. Kan vara så enkelt som en wire.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Re:

Rotorp skrev:
Hon lyfter innerhjulet ifrån asfalten idag.
Om än inte mkt.




Ok, då är det redan fixat! thumbs up

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Det ser fasen ut som fram höger ger med sig där på bilden.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Kan tipsa om att det går att modifiera dit 9-3 turbo X / V6 aero bromsarna på 345mm på 9-5an. borde finnas info på STCS, men jag har sett det göras.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Ja det är en rätt okej mod. Rätt dyr då folk verkar tro de är gjorda i guld...
Oken skall kunna nyttjas från 314 satsen och ta ner skivan från 345 till 341 så ska det gå fritt men inget jag personligen har provat,

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70


Trådstartare
Då har vi provat med carbotech beläggen och mkt nöjd må jag säga. Det blev en enorm skillnad.
Det är roligt när man gör någonting som faktiskt känns skillnad på rent praktiskt.

Nu ska vi bara fixa den där sista detaljen med o lära sig köra men har avsatt ett par decennier för det ändamålet.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-5 Aero 2005 Trackday Projekt 1300kg
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande