Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsreduseringsventil, hur funkar dom egentligen?
3278 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046


Trådstartare
Bromsreduseringsventil, hur funkar dom egentligen?

Sitter en reduseringsventil på en kompis racingbil, en spakmodell med sju lägen.
Vad är det för spann på en sån där egentligen? Bilen bromsar i nuläget lite väl mycket bak....

De oken som sitter på är inte direkt bra så jag kan byta dom mot nåt annat men då behöver jag veta vilket spann reglerventilen har...

Ingen aning om märke eller sånt men Tilton gissar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



har för mig att dom reducerar 40%
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har precis köpt en med ratt av Göran M. Wilwood är det.

Naturligtvis var jag tvungen att ta isär den...bara för att se hur den fungerade.

Ngn form av nålventil är belastad av en fjäder. Genom att förspänna fjädern olika med ratten släpper nålventilen igenom vätskan till bakre oken vid olika tryck.

Ungefär så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström skrev:
Har precis köpt en med ratt av Göran M. Wilwood är det.


Du har du en likadan som jag nu då. 57% ska den reducera som max enl. wilwood.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046


Trådstartare
Jo, jag har listat ut att det är nån typ av justerbar envägsventil men det är just spannet som är intressant. 40% är ju massor, 57% vore lysande...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Har en Wilwood spakmodell med 6 eller 7 lägen. Tycker att den reducerar lite även vid "nollreduceringsläget" annars så tycker jag att den är kanon.

EDIT : stavning

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177



Pris på en sådan. Hittar jag var??

_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Tobbe_A skrev:
Pris på en sådan. Hittar jag var??



Produktinfo: www.wilwood.com

Köpa: tex Dalhems

Pris: Dyra som brännvin (alla racingprylar är det av nån konstig anledning) ca 1000-1500kr har jag för mig.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867



Är det en sån här? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=WIL-260-2400&N=1 . . . .
Summit brukar ha relativt OK priser...

Edit: De hade en snikmodell med ratt också http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=SUM-G3905&N=120% . . . .

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag har snikmodellen med ratt Tror jag gav 1100:- på dalhems.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17867



Jag vet att jag har skrivit det förut, men Speedworks är smidiga på att plocka hem prylar från Summit.
http://www.speedworks.se/summit.htm Priset på ventilen med Summitmärkning istället för Wilwood skulle hamna på 550kr nånstans om inte jag räknar helgalet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 300



Åsså en fråga om hur man skall koppla systemet med reducerventilen.

Eftersom en "standardbil" har diagonalsystem behöver man ju två ventiler.
Men i ert fall låter det som om ni bara har en

Kopplar ni om så bägge oken bak går på en utgång från bromscylindern, och på den primärledningen sätter ni ventilen?

Jag är också på jakt efter en reducerventil, jag tänker prata med en hydraulfirma ang detta.
De prylarna har ju industristandard och är inte behäftade med "racingpris" = 3x vanligt pris.

Någon som vet i vilken härad tryck och flöde i bromsrören rör sig inom?
Detta måste jag ha reda på för att få ett svar från min hydraulkontakt.
Å om denna "bromsreduceringsventil" har ett mer korrekt namn underlättar det vid sökning.

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



NP skrev:
Åsså en fråga om hur man skall koppla systemet med reducerventilen.

Eftersom en "standardbil" har diagonalsystem behöver man ju två ventiler.
Men i ert fall låter det som om ni bara har en

Kopplar ni om så bägge oken bak går på en utgång från bromscylindern, och på den primärledningen sätter ni ventilen?




Jag kör med så omoderna grejer så det går bara ett bromsrör till båda bakhjulen. Antingen får du väl koppla in 2st ventiler eller koppla den mellan huvudcylinder och ABS. Vet inte vilket som är bäst eller mest rätt. Jag har iallafall kopplat min efter ABS:en.

Jag har märkt att det blir lite konstigt när man reducerar bromfördelningen bakåt och ha ABS:en inkopplad. Då aktiveras ABS:en bak först och reducerar trycket fram också innan framhjulen nåt sin låsningsgräns. Kopplar man bort ABS:en funkar det bättre.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



NP skrev:
Åsså en fråga om hur man skall koppla systemet med reducerventilen.

Eftersom en "standardbil" har diagonalsystem behöver man ju två ventiler.
Men i ert fall låter det som om ni bara har en

Kopplar ni om så bägge oken bak går på en utgång från bromscylindern, och på den primärledningen sätter ni ventilen?

Jag är också på jakt efter en reducerventil, jag tänker prata med en hydraulfirma ang detta.
De prylarna har ju industristandard och är inte behäftade med "racingpris" = 3x vanligt pris.

Någon som vet i vilken härad tryck och flöde i bromsrören rör sig inom?
Detta måste jag ha reda på för att få ett svar från min hydraulkontakt.
Å om denna "bromsreduceringsventil" har ett mer korrekt namn underlättar det vid sökning.


Billigt tips finns bl.a. i denna tråd för diagonalkopplade bromssystem: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11389

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Skruva banåkabil
Bromsreduseringsventil, hur funkar dom egentligen?
3278 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande