Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3278 besök totalt |
Bromsreduseringsventil, hur funkar dom egentligen?
Sitter en reduseringsventil på en kompis racingbil, en spakmodell med sju lägen. Vad är det för spann på en sån där egentligen? Bilen bromsar i nuläget lite väl mycket bak.... ![]() De oken som sitter på är inte direkt bra så jag kan byta dom mot nåt annat men då behöver jag veta vilket spann reglerventilen har... Ingen aning om märke eller sånt men Tilton gissar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Har precis köpt en med ratt av Göran M. Wilwood är det.
Naturligtvis var jag tvungen att ta isär den...bara för att se hur den fungerade. ![]() ![]() ![]() Ngn form av nålventil är belastad av en fjäder. Genom att förspänna fjädern olika med ratten släpper nålventilen igenom vätskan till bakre oken vid olika tryck. Ungefär så... |
||
Du har du en likadan som jag nu då. ![]() |
||
|
||
Produktinfo: www.wilwood.com Köpa: tex Dalhems Pris: Dyra som brännvin (alla racingprylar är det av nån konstig anledning) ca 1000-1500kr har jag för mig. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Är det en sån här? http://store.summitracing.com/partde
Summit brukar ha relativt OK priser... Edit: De hade en snikmodell med ratt också http://store.summitracing.com/partde _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
|
||
Jag vet att jag har skrivit det förut, men Speedworks är smidiga på att plocka hem prylar från Summit.
http://www.speedworks.se/summit.htm Priset på ventilen med Summitmärkning istället för Wilwood skulle hamna på 550kr nånstans om inte jag räknar helgalet. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Åsså en fråga om hur man skall koppla systemet med reducerventilen.
Eftersom en "standardbil" har diagonalsystem behöver man ju två ventiler. Men i ert fall låter det som om ni bara har en ![]() Kopplar ni om så bägge oken bak går på en utgång från bromscylindern, och på den primärledningen sätter ni ventilen? Jag är också på jakt efter en reducerventil, jag tänker prata med en hydraulfirma ang detta. De prylarna har ju industristandard och är inte behäftade med "racingpris" = 3x vanligt pris. Någon som vet i vilken härad tryck och flöde i bromsrören rör sig inom? Detta måste jag ha reda på för att få ett svar från min hydraulkontakt. Å om denna "bromsreduceringsventil" har ett mer korrekt namn underlättar det vid sökning. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
Jag kör med så omoderna grejer så det går bara ett bromsrör till båda bakhjulen. Antingen får du väl koppla in 2st ventiler eller koppla den mellan huvudcylinder och ABS. Vet inte vilket som är bäst eller mest rätt. Jag har iallafall kopplat min efter ABS:en. Jag har märkt att det blir lite konstigt när man reducerar bromfördelningen bakåt och ha ABS:en inkopplad. Då aktiveras ABS:en bak först och reducerar trycket fram också innan framhjulen nåt sin låsningsgräns. Kopplar man bort ABS:en funkar det bättre. |
||
Billigt tips finns bl.a. i denna tråd för diagonalkopplade bromssystem: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3278 besök totalt |