Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29604 totalt) |
Aha, det var fjäderskålar det var. Då är jag med på noterna. En annan åker ju med originalfjäderskålar så jag kände inte igen dina flashiga skålar. Är dessa monterade högre upp så att bilen blir sänkt med hjälp av dem?
Kör så det ryker på Knutstorp nu! MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
nytt förgasarsnöre, det har jag oxo gjort och jag tjänade minst 50 hästar ! världens !! ojojoj, sen ska jag montera en större varvräknare med nån konstig lampa som enligt de lärde ska ge minst 5 sekunder på strippen ... NOT ! ![]() (vill oxo vara på Knutan ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Jaha då var man hemma igen.
Några varv på banan där allt (nästan) fungerade bra. Något i bakvagnen slog till så hårt att jag var helt säker på attj ag hade fått punktering höger bak. ![]() ![]() Dagen efter så var det bankörning igen, allt fungerade bra men varven blev få då olja spreds över hela banan och jag var nära på att besöka sandfållan. ![]() Jag fick effekten mätt i motorn också. Resultatet kan ses här: http://318is.se/fakta/bromsning.htm Det känns kul att man får så pass med effekt av ett billigt chip och ett billigt avgassytem. Stötdämparna på bilen var helt nya förra året jag besökte Knutstorp, jag fick göra en test av dämparna på Sachs skakbänk och resultatet var, vilket sig bör, helt ok. Det roliga är att jag gjorde om samma test i år och allt var i princip likvärdigt med testet förra året. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
citat:
Jag fick effekten mätt i motorn också. Resultatet kan ses här: http://318is.se/fakta/bromsning.htm Det känns kul att man får så pass med effekt av ett billigt chip och ett billigt avgassytem. Nu skall jag vara lite neggo, ta effektuppgifterna med en nypa salt tills de är veriferade på något sätt. Jag har sätt aldeless för många bromspapper som visat för mycket effekt. Och tom de som visat för lite, men de hör till undantagen. Ett sätt att kunna kolla effekten på ett ungefär är att åka Blackrace, se http://www.blackrace.nu/ Nu möttrar ni väll raktframåka? ![]() ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Varför är maxvridet angivet till 179 Nm när man i listan kan utläsa en bra bit över 180 vid 5000 rpm???
Pratade precis med Janne och hans bromsning av M coupen var lite halvunderlig. Är det verkligen normalt med 25-35% transmissionsförlust? |
||||
Vad jag än heter så hade jag gladeligen budat ner min sovsäck till Knutstorp för att hjälpa en 318is-åkare att överleva natten på Knutstorp om så behövdes.
![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Kör ni med automatlådor fyllda med lim? ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
AL:
citat: Varför är maxvridet angivet till 179 Nm när man i listan kan utläsa en bra bit över 180 vid 5000 rpm??? Använd din njuren vet jag ![]() Man har 179Nm VID max EFFEKT liksom. Jag tog mig friheten att fixa ett lite diagram, konstigt va ![]() Råsa=effektförlust Blå=drivhjulseffekt Gul=motor effekt(heldragen) Gul=vridmoment(sträckad) En bromsinge går till så att man växalar 1an, 2an, 3an i snabb följd och på typ 4an slå slår man pjäxan i durken. När man ser att man passerat max effekten så släpper man av sammtidigt som man trycker ner kopplingen. Effekt mätningen(blå) är nu gjord och nu låter man hjulen/lådan/bakaxel mm bromsa rullarna, då får man vad de brukar kalla förlusteffekten(rosa). Lägger man nu ihopp blå med rosa får man gul. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
Jo att siffran är något oviss är jag fullt medveten om. Jag hade velat testa med originalchip också, men det låg ju så klart kvar hemma.
![]() Att jämföra med en annan likvärdig 318is hade också varit skoj. Killarna som arbetade vid bromsningen hade tydligen bromsat extremt likvärdiga siffror på en annan 318is med samma moddar. Så bänken verkar vara konsekvent men kanske missvisande för det. ![]() Bromsningne gick till så att man ställde drivhjulen på en vals med två svänghjul i ändarna. Valsen accades upp till 4:ans växel och min bil mättes från 4000 rpm till 7000 rpm på 4:an växel. (Mätningen var satt till 7500 för jag trodde jag varvade så mycket, men icke. Det var bara min varvräknare som var luddig) BMW specar ju 136hk original för min motor och det känns då på något sätt som att jag vunnit iaf lite effekt på chipet och kanske på att tanka 98 oktan. Nu blev det väldigt prat om effekt.. Trots allt så spelar det inte så stor roll så länge motorn drar så fint som den gör hela vägen och gör körandet väldigt enkelt. Motorn är verkligen väldigt snäll att köra på bana. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jo det stämmer att de bromsade en annan 318is med ungefär samma moddar på lördagen, jag har för mig att den andra lämnade 155 eller 156 hästar.
4'ans växel? Det tror jag inte. Jag stod bredvid när de bromsade ett par 3-4 bilar och det var på 5'ans växel han varvade fullt. För övrigt så bromsade även jag min bil, 325 E36-cabrio med superchip + pipercross luftfilter + ansa slutdämpare. Den gav 217 hästar och det är jag helt nöjd med. Och han varvade på 5'an där också. Jag var ensam på hela träffen om att backa upp en glassätarbil på bromsbänken ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Vad hade du för drivhjulseffekt? Min M50B25 hade 178hk på hjulen och 211hk motorhästar med luftfilter, extraktorrör och hemmasnidat avgas. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det beror väl på var utväxlingen är så nära 1:1 i växellådan. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Precis. Dom Valde den växel som va närmast 1:1. På alla M3E30 så är det ju exakt 1:1 på 5:an. Jag krävde att dom skulle bromsa upp min bil igen för dom hade ställt in utväxlingen efter varvräknaren men jag ville att dom skulle skriva in rätt utväxling. Och vipps så stämde varvet bättre med verkligheten. |
||||
Jajamen, 4:an växel, vi kom fram till att det var där 1:1 infann sig mest då jag inte har koll på utväxlingen i lådan.
Jag har läst det nångång men inte tänkt så noga på det. Varvtalet stämde överrens iaf. Frazze: Riktigt fin effekt!! ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Nu har jag ordant en vettig bruksbil/vinterbil, vilket öppnar en del möjligheter som jag inte haft tidigare.
Baksätet kan plockas ut och apan kan stängas in med en fin bur. Allt har sin tid men vintern blir förhoppningsvis lång. och jo, bruskhinken är en BMW, också den med M42 motor. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Tänk att Jeppson, fuling och Ragnar tvunget skulle gå och sabba rejsas mest introverta tråd hittills!
![]() ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Antar att det blev den du planerade! Den såg mycket fin ut. Ingen dum bil alls detdär. Gratulerar! Fina fisken, vettu. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (29604 totalt) |