Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
944 TURBO S bromsar igen... Hur pressa in kolvarna korrekt?
1818 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Japp.. the story goes on... =) Några har säkert fäljt äventyret här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11138&highlight=944+turbo

Ska riva bromsarna ikväll/natt igen då jag tror att några packningar är klämmda och att de således inte drar tillbaka kolvarna som de ska. Undrar lite hur man SKA pressa i kolvarna. Förmodligen har jag gjort ngt knas sist... SÅ lite tips från ngn som är en fena på det skulle uppskattas. =)

NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Nu är allt isär igen. Några packningar verkar ha fått sig några skador s förmodligen har jag klämt de när jag satte ihop det. Ska försöka montera ihop grejerna om någon timma tänkte jag. Ringde även och pratade med Sandén idag. Han har ju lite information iämnet. Men enligt honom kan man inte vända något fel iaf. Men han sa något om att fetta in ringarna innan. Men halvt medvetslös som jag var i värmen glömde jag fråga med vad... =((( Sååååå! Vad kan man använda för fett nere i bromsoken? Menar... det fettet kommer ju komma i kontakt med bromsvätska så fort slangarna är på plats igen så jag är ju fullt införstådd i den biten... Vad jag inte är införstådd i dock vad för fett jag kan använda... Så det inte blir ngt skit med kombinationen fett/bromsvätska. Eller menade han att jag ska dränka de i bromsvätska och låta det smörja...? För enligt honom skulle man kunna pressa in kolvarna med handkraft. Sist använde jag tving, rörtång, skruvstäd, dynamit och lite svordommar...

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

NEo skrev:
är ju fullt införstådd i den biten... Vad jag inte är införstådd i dock vad för fett jag kan använda... Så det inte blir ngt skit med kombinationen fett/bromsvätska. ...

Det finns speciellt fett som inte skadar gummi. Du handlar det hos närmsta tillbehörsfirma.
PBR Rubber Grease finns t.ex. på Mekonomen.

EDIT: Nu är namnet på smörjan rätt.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Ahaa... Oki... Finns det något mer som man kan tänkas ha hemma rent av? =) Nu har ju menonomen stängt. =( Silikonspray är la uteslutet. O vanligt fett för dammasker o sånt är la inte heller så lyckat? Det man är lite nervös för är ju att bromsvätskan och fettet hittar på något kul när det blandas...

Jet skrev:
NEo skrev:
är ju fullt införstådd i den biten... Vad jag inte är införstådd i dock vad för fett jag kan använda... Så det inte blir ngt skit med kombinationen fett/bromsvätska. ...

Det finns speciellt fett som inte skadar gummi. Du handlar det hos närmsta tillbehörsfirma.
PBR Rubber Grease finns t.ex. på Mekonomen.

EDIT: Nu är namnet på smörjan rätt.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Vanligt fett tar kål på gummit. Man kan använda bromsvätska i brist på annat.
Huvudsaken är att det går lätt att få dit tätningen runt kolven, så den inte skadas.
Rätt fett å andra sidan har säkert fler föredelar.

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Mjo du har så rätt... Rätt fett har nog många fördelar! Ser ut som om jag får vänta tills imörra och mekonomen öppnar. Fick ngt med till bakbromsarna men tror det är till blidpinnarna på de. Det är ngn genomskinnlig silikonliknande sörja... Så av den anledningen vågar jag inte använda det där... Får som sagt hejda mig tills imörra. =) hehehe... Men svårt när man är stressad och vill ha ihop skiten snabbt. =) Tack för alla tips!

Jet skrev:
Vanligt fett tar kål på gummit. Man kan använda bromsvätska i brist på annat.
Huvudsaken är att det går lätt att få dit tätningen runt kolven, så den inte skadas.
Rätt fett å andra sidan har säkert fler föredelar.

NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Statusrapport: Fick tag på Rubber Grease av märket PBR hon den lokale AD-center-butiken. Ujje va lätt det gick att montera då! Det som erfodrade rörtång, skruvstäd, tving och dynamit gick nu med handkraft. När alla kolvar var på plats körde jag tryckluft i oken för att se så alla gick som de skulle. Några gick lite segt så de motionerade jag lite extra tills de gick bra.

Har monterat och luftat också. Men tycker iaf att de ligger på. Kanske att det blir bättre när jag får ta ut den på en tur och sen lufta igen. För nu direkt när det var ihopsatt verkade de ligga på som innan jag rev. Va tröööööööööööööööött man blir! Men som sagt... Ska inte måla fan på väggen förrns jag testat bromsarna. Återkommer senare med en ny rapport.

Uppdatering 19.46: Nu har jag varit ute och bromsat och testat. Har obalans när jag bromsar. Hade jag innan osså... Vet inte om det kan vara ngn skiva som slagit sig eller om det kan bero på något annat. =( Ja e sååååååååå less på mina bromsar ärligt talat. Jag vet inte om beläggen kan åstadkomma obalans om de är dåliga/skumma/knäppa. Jag ska hissa upp bilen imörra för o riva allt i fronten och byta hjul (bilen ska in på lack). Ska känna på bromsarna samt lufta de en gång till då. Återkommer med mer då.

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Nyrenoverade bromsar med spröjlans nya belägg ligger alltid på lite tills dom har slipats in, inget att bekymra sig över. Knacka på oket litegrann när du luftar så åker bublorna uppåt och förhoppningsvis in i avluftningsnippeln.

När allt detta är fexat och det fortfarande drar snett så är det dags att kolla på andra saker, t.ex. läckande huvudbromscylinder eller glappande/sned hjulgeometri. Jag har en bekant som slet som ett djur med bromsar som drog snett bara för att upptäcka att en bussning glappade och att hjulen drog snett vid inbromsning.

Lycka till!

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Allå!

Kruxet är att beläggen inte är nya =/ Snarare tvärtom... Därför jag funderar på om de är för slitna och lider av ngn materialutmattning eller så. Men man tycker ju inte att de ska ligga på iaf. Ska ta en titt i framvagnen o se om jag ser ngt som är löst. Lävcka i systemet vettitusan heller... Förlorar ju ingen vätska vad jag kan se.

SKa undersöka närmare. Tack för alla tips!

beepbeep skrev:
Hej!

Nyrenoverade bromsar med spröjlans nya belägg ligger alltid på lite tills dom har slipats in, inget att bekymra sig över. Knacka på oket litegrann när du luftar så åker bublorna uppåt och förhoppningsvis in i avluftningsnippeln.

När allt detta är fexat och det fortfarande drar snett så är det dags att kolla på andra saker, t.ex. läckande huvudbromscylinder eller glappande/sned hjulgeometri. Jag har en bekant som slet som ett djur med bromsar som drog snett bara för att upptäcka att en bussning glappade och att hjulen drog snett vid inbromsning.

Lycka till!

Skruva banåkabil
1818 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande