Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978 | << 1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81 >> 12 besök senaste veckan (354005 totalt) |
Gött, känns som en överkomlig plan. Ang termostat...eller inte, tänker högt nu! En del kör väl utan, och en del borra ett litet hål i den, kanske något att fundera på. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Efter att ha polerat bort sotet på cylinderfodrens kant så ser jag repor eller oxid-ormar på kanten av 3ans foder mot cyl 2 till... Normalt?
Mvh Magnus Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Ante mig faktiskt. Tack så mycket! Är det första steget? Vad är i så fall de övriga stegen? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Oj, missat att svara, ursäkta! Jag provkokade min termostat och den öppnar så den kan kanske fungera. Ett annat alternativ är att trycka i en termostat från syskonbilen 155, men det blir lite mer klurande på slangar i så fall.... Får se hur jag löser det. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Känns som ett svek men nu blir det mjukare motorkuddar igen... ??
Mvh Mangan Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
På väg ihop igen, saknar lmm, en slangklämma till termostaten och grenrör. Sen är det fylla vätskor och varmköra...
/Mangan Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Lite känslan av "jag skulle ju bara" men sista pinnskruven till 4ans grenrör tog med sig gängorna ur topplocket... :'-(
/Magnus Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Det är lite troll i garaget, jo... Bidrar tyvärr till min olust att meka vidare. Men jag har fått erbjudande om gäng-inserts för att fixa det här så jag hoppas det är över snart. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jag har lite hållfasthetsfunderingar kring pinnskruvarna för grenröret. Både de gamla och nyare skruvarna har relativt korta gängor in i aluminiumtoppen, runt 8-10mm? Känns inte det väldigt kort för M8x1.25? Hålen in i toppen är ca 21mm så med lite marginal på gängtappen borde det finnas iaf 15mm gänga att använda?
Mvh Mangan PS Jodå, trollet i garaget var kvar igår. Jag försökte plocka ut alla pinnskruvarna till grenrören men en satt fast. Får bli svetsad mutter på den för att få ut den... DS _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Om du gängar in en längre skruv i toppen, hur långt går det "lätt"? Jag skulle nog låtit fastsittande pinnskruvar sitta kvar i toppen, så länge gängan är fräsch i andra änden. Onödigt att bråka i onödan med gängan i aluminiumtoppen. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Jag skulle tippa att det går lätt att skruva in de första 15mm, baserat på hur gängtappen kändes i ett av hålen. Motivet att ta ur de befintliga pinnskruvarna är att de monterades av mig för nåt år sen och grenröret verkar inte hålla tätt mot toppen -> mer klämkraft behövs -> högre belastning på gängorna i toppen. Jag tror att de pinnbultar jag monterat senast har för kort gänga in i toppen, de kommer krypa ut allihopa inom kort... Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Ett sätt att få mer "kläm" på förbandet är att ha långa pinnskruv med en hylsa mellan muttern och flänsen, men det är inte alltid det funkar med platsbrist osv.
Fritt ur minnet har jag för mig att pinnskruvarna har ca 10 mm lång gänga in i toppen på min Opelmotor. Det är väl nån standard som säger att muttern ska vara lika hög som gängans ytterdiameter, så man vill väl ha några varv extra när det sitter i gjutet aluminium. Vet inte om det här inlägget tillförde nåt, men jag hoppas verkligen att det går att dra i insatsgängor i din topp så du får ihop motorn igen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Tja, frågan var ganska öppen så jag behöver olika input här. Lite matte nu då (eftersom jag är fredagstrött och tänker högt då ) Önskad längd in i toppen = 12-15mm? Grenrörets flänstjocklek = 24mm Höjd på låsmuttern = 8mm Minsta summan = 44-47mm? Jag sitter och scannar av Ebay nu, verkar som M8 pinnskruv till grenrör finns i längder upp till 47mm (vilket är precis på håret att det ska funka på min motor) och sen gör de ett hopp upp till hiskeliga 88mm... Det finns pinnskruvar till VW som är 47mm total längd och då är den korta gängan (in i toppen) 15mm. Perfekt eller på håret att den är för kort? Sen finns det Nissan-pinnskruvar, också 47mm total längd men där är korta gängan 10mm. Dvs mer utanför toppen så muttern får plats men mer risk att jag sabbar ytterligare gängor i toppen? Värst i ligan är Renault med 88mm totallängd, 15mm in i toppen och 50 ogängat + 23mm gänga utanför. Där skulle jag behöva hylsor som distans? Frågan är om jag kan montera grenröret med så långa pinnar? Kanske skulle köpa en M8-gängstång, kapa i 88mm-bitar och testa med? Nä, nu sluta fundera och sova istället. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
1.5 x diameter brukar vara tumregel på hur lång gängan ska vara i godset. Om man räknar på det räcker det med god marginal. Fast på en gammal bil kan längre ingrepp vara bra av den anledningen att de yttersta varven kan vara slitna och inte ge samma stöd som det var tänkt.
_________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0TS 1978 | << 1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81 >> 12 besök senaste veckan (354005 totalt) |