Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Teori om vad som orskar fel på min ABS
2286 besök totalt
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Jag har fel på bilen men jag har också en teori om vad som möjligen kan vara orsaken / felet. Det fina med min teori är att om jag har rätt så är den så jäkla billig att "laga".
Dock finns det ett stort mått av önsketänkande i teorin och det brukar ju aldrig vara bra så nu vill jag nu prova den på er!

Bilen ifråga är en Audi S3 -00 och felet är att min ABS (och därmed även ESP) slutar att fungera lite titt som tätt. Ibland så lyser ABS-lampan (och ESP) direkt när jag startar den och ibland så kommer felet när jag kör. Felet försvinner däremot aldrig när jag kör utan man måste alltid bryta tändningen för att se om det fungerar igen.

Min teori hänger ihop med mina bromsbelägg (CarbOTech). Jag vet att dom dammar något frukansvärt men jag gissar att dom innehåller en hel del järn. Borde inte detta "järndamm" kunna orsaka att ABSen kleggar ihop så att den får "tilt" / felindekterar och slutar att fungera?

Malmö
Här sen Feb 2004

Jag känner till en Alpina B8 som strulade med ABS:en när det var väldigt olika rullomkrets fram och bak..

Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare
sweanders skrev:
Jag känner till en Alpina B8 som strulade med ABS:en när det var väldigt olika rullomkrets fram och bak..

Det är det inte frågan om i detta fall då jag har samma dimension och ungefär samma ringtryck runt om (något större skillnad mellan fram / bak när den rastas på bana)

Horda
Här sen Nov 2002

Jag har haft problem med två av mina bilar med PFC-belägg. Då har absgivaren som är magnetisk samlat upp massvis med järnspån från belägg och skivor. Sen rätt som det är tolkar givaren det som hjulet är låst och vips så har man inga bromsar. Däremot lyser då ingen lampa eller så utan systemet blir grundlurat och tror bara att det är så halt att hjulet låst sig.

Hade dock liknande problem som du på min E46:a och då plcokade jag ner givarna rengorde och sprutade kontaktspray lite överallt. Sen har det funkat. Fast jag hittade ju egetnligen aldrig felet.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

plugga i OBD kontakten och läs felkoder.

du behöver nödvändigtvis inte åka till VAG, utan s.k mekonomenversätder grejjar att läsa av felkoder..

men annare låter det ju troligt som du säger.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Jag har koden! men... den säger mig ingenting...

Fordons egendiagnos
02 - läs av felminne

03 - Bromselektronik
ESP    20     CAN  V004
KOD  18448

01279                 027
Givare för längdacceleration-G251
orimlig signal

Finns det någon raketforskare här på rejsa som talar latin?

kulltorp
Här sen Apr 2003

Hade precis samma fenomen på min bmw då var det en av givarna som var lite kass, vred man av och på tändningen så funkade det igen. det behöver inte vara givarna men anledningen att han slår av abs:en är ju enligt min uppfattning att han missar att läsa av kuggarna.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

640k skrev:
Jag har koden! men... den säger mig ingenting...

Fordons egendiagnos
02 - läs av felminne

03 - Bromselektronik
ESP    20     CAN  V004
KOD  18448

01279                 027
Givare för längdacceleration-G251
orimlig signal

Finns det någon raketforskare här på rejsa som talar latin?

Varken raketforskare eller latinkunnig. Men hade du sagt längaccelerationsgivare till mig utan att nämna sammanhanget så hade jag trott att det var en accelerometer. En sådan kan vara monterad lite varsomhelst i bilen. Men det kan vara en lite "skruvad" benämning på ABS-givaren, som visserligen faktiskt funkar som en längdaccelerationsgivare i just den applikationen men egentilgen är det en sk induktiv (proximitets)givare.

Jag hade provat att göra som Samuel, skruva av givaren och se om det sitten en massa klägg på den. Tyvärr kan dom vara mkt svåra att få bort hela i vissa bilar.

Ronneby
Här sen Sep 2003

På min bruksbil fungerar ABS:en upp till en viss hastighet där den sen stänger av sig. Startar man om bilen funkar det igen tills man passerar den magiska gränsen. Dock har denna magiska gräns sjunkit stegvis med åren och nu har den kommit så lågt att jag vill göra något åt det. Min teori är att också detta har något med någon givare att göra.

Utzon
Partille
Här sen Feb 2003

Re: Teori om vad som orskar fel på min ABS

640k skrev:
....Ibland så lyser ABS-lampan (och ESP) direkt när jag startar den....

Jag är ganska säker på att det inte är järnspån på hjulgivarna.

Jag tror att det är just Givaren för längdacceleration som ger en orimlig signal.
Det kan ju iofs bero på smutsiga kontaker i donet till sensor-klustret (om det nu finns något sådant)...

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

det är garanterat en givare till abs systemet som troligtvis behöver bytas eller rengöras.

Philip Lundh
Citera
Skruva banåkabil
2286 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande