Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lufta bromsar, behöver nybörjarhjälp
3034 besök totalt
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har aldrig gjort detta förut.

Så nu har jag köpt hem 4 flaskor RBF600 och tänkte byta i hela systemet, har också en sådan här flaska med backventil.

Jag har börjat med oken fram och pumpade på pedalen tills vätskan var nästintill slut i behållaren, alltså en bit under MIN-sträcket. Var detta tokigt gjort?

Sedan fyllde jag upp behållaren med nya vätska och pumpade mig trött på pedalen. Kom en del stora luftbubblor i början men sedan var det bara mycket små bubblor.

Toppade upp när det närmade sig MIN-sträcket och fortsatte med andra oket fram, såg tydligt när nya vätskan kom fram men även här kommer det pyttesmå luftbubblor även fast jag pumpat ut ganska mycket vätska. (över 0,5l)

Har jag gjort bort mig total när jag pumpade ut så pass mycket ur behållaren första gången eller brukar det bli små bubblor? Bubblorna ser ut ungefär som dom uppkommer när man häller ATF-olja lite häftigt, bildas det även sånt när man häller bromsvätska?

Jag har inte pumpat och hållit pedalen nere och dragit åt utan förutsätter att det bara är att pumpa sig less eftersom flaskan har en backventil.

/Andreas

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
När jag åter gick ut till bilen för att fota dom små bubblorna så är dom inte längre många och pyttesmå utan istället färre men något större. Har väl gått en halvtimme eller så sedan jag först testade att lufta.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re: Lufta bromsar, behöver nybörjarhjälp

Andreas A skrev:
Jag har börjat med oken fram och pumpade på pedalen tills vätskan var nästintill slut i behållaren, alltså en bit under MIN-sträcket. Var detta tokigt gjort?

Hmm, jag är också nybörjare men hade det inte varit enklare att tömma behållaren först (t.ex. genom hävert-principen), fylla den med fräsch vätska och sen börja lufta tills den bromsvätska som kommer ur oken är klar och fin?

Det jag skulle passa mig för är att trycka bromspedalen helt i botten under luftningen. Har fått för mig att det kan skada packningar i bromscylindern?

Se till att vätskenivån är klart över MIN-märket hela tiden när du luftar, detta missade jag när jag bråkade med min 924a... Slutade med att jag hade vätskenivån i kant med påfyllningshålet för att vara på säkra sidan!

Lycka till! Hoppas det går bra!
Mangan

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Testa lufta lite till på höger fram och då slutade det även komma små luftbubblor. Bak körde jag med pumpen och det gick fint så nu ska jag bara se över vänster fram så att jag blir av med dom pyttesmå bubblorna där också.

Antar att jag fick en del luft när jag körde slut i påfyllningskärlet och att det är därför det tar sån tid att lufta där fram?

Nåja, nu har man lärt sig något nytt igen.

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Det enklaste är att lämna in få det bytt, kostar väl en femhundring

Nej men det är nog bäst att hålla ovanför min-strecket och sakta men säkert byta ut vätskan mot ny. Bilar med ABS och liknande är ett rent o skärt helvete att lufta om det t.ex. kommer in luft i ABS-enheten.
Det beror på vad man har för verktyg osv. Jag hade det mesta simpla, en slang med backventil och var givetvis ensam också. Fick ut mycket men inte allt. En femhundring fattigare konstaterade jag att det var som natt och dag

Här sen Feb 2003

ska man byta all vätska så öppna alla nipplar och låt det självrinna..

fyll på med ny när det är tomt låt det själv rinna.. ta hjälp av en s.k luftman det spar tid.

annars lute manuellt.. så gör jag i allfall. =)

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Såna där småbubblor brukar det bli när det läcker in luft via nippelns gängor.

BMW 330i -05
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har gått över till att pumpa bromsvätska från Biltema då det blir dyrt med RBF600, kommer småbubblor hela tiden och det är bara på vänster fram alla andra luftades så fint utan minsta bubbla.

Jag kommer inte att kunna dricka Champis igen eftersom det är precis så vätskan ser ut när jag luftar, vem vet kanske sitter någon liten djävul och kolsyrar bromsvätskan åt mig.

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
MaZ skrev:
Såna där småbubblor brukar det bli när det läcker in luft via nippelns gängor.

Hmm, jag hade den funderingen också och öppnade så lite det bara gick men det kom ändå bubblor.

Men nu när du säger det så kanske det kom aningens mindre bubblor då.

Ska jag nöja mig med luftingen alltså eller testa täta gängorna lite?

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Jag använder mig av en liknande grunka som den du har och det funkar bra för mig. Jag brukar vara väldigt noga med inte öppna luftnipplarna för mycket, så det inte kommer in luft via gängorna. Jag brukar bara öppna nippeln så pass lite så att nippeln fortfarande sitter delvis fast i gängorna (går ej att skruva ur med fingrarna/handkraft). Och då känns det också i pedalen när man sätter sig och pumpar, att det går lite trögt att trampa ner, men det är ändå flöde igenom luftnippeln så att man får ut den gamla vätskan (pedalen sjunker ända till golvet).

Sen bytte jag ut alla luftnipplarna mot nya för ett tag sen, ska byta ut dem igen vid nästa vätskebyte. Nya luftnipplar är ju så pass billiga så det är inget att snåla på.

Klart om gängorna i själva oket till luftnipplen blivit dåliga är det ju lite pilligare.
Som provisorisk lösning kanske det funkar med gängtejp? Provisorisk lösning som sagt.

Göteborg
Här sen Apr 2004

Jag har också samma notoriska problem. Det går att få det bra men inte perfekt, det blir alltid lite luft kvar hur länge man än håller på. Behövs nog inte mycket för att det ska kännas i pedalen.

Gängtejp kan jag rekommendera - ett tips jag fick på den här siten för länge sen. Men jag börjar bli lite sugen på en metod som verkar populär utomlands:

http://www.mityvac.com

De finns i många varianter och fabrikat, och de har börjat göras i prisnivåer som är inom räckhåll, neråt USD 25 på webben, borde kunna hamna under SEK 500 i alla fall, inklusive frakt och allt.

Har nån provat denna eller nåt liknande, alltså att suga ut vätskan med undertryck? Säljs de i Sverige nånstans eller måste man beställa över nätet? Tänkte beställa från England i så fall, så kommer man i alla fall runt tull-/momsproblematiken.

mvh/Rolf

Skruva banåkabil
3034 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande