Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kart / Sport 2000 (splittad urspårning :-)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20164 besök totalt
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
...Det pratas om långlopp(~2 timmar) nånstans i Sverige för S2000 till hösten. Vet inte var, men Göteborg kan det ha varit. Det vore väl kul?

Vill minnas att 08gocart har kört 2-timmars i Enköping och att min kompis där nämnde att man kanske skall köra det igen efter sommaren...

Återkommer med info när jag hör något mer

Janne N skrev:
Ut och åka igen. Kanske på Söndag?? vad säger ni kartnördar? Kom igen nu.

Kanske läge att bjuda in herrar Ytterström och Nagy till Rörken/Uppsala en lördag framöver??
Så får ni någon att åka åttor runt

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Gårdagens körning var verkligen deprimerande tidsmässigt med klar driftingvarning. Fy tusan vad dåligt grepp jag hade och dåligt kört också tydligen. Långsammare gick det dessutom för varje pass och till slut var det långsammare än förra gången jag var där och då regnade det... Toppfarten var det dock inga problem med. Hmm, riktigt mysko. Får hoppas att det är däcken, som det inte längre syns några gjutgropar i.

#24, #64, #88
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004

Du ska inte komma här å snacka om deprimerande, Anders Själv for jag av i snabba böjen efter startrakan och krökte bakaxeln > Det kallar jag deprimerande

Var förresten förbi Barkarby Kart Shop idag och diskuterade köp av ett bättre begagnat Intrepid-chassi. Verkar lovande och det blir nog en affär nästa vecka.

Gäller bara att hålla sig på banan i fortsättningen. Annars får man nog starta ett sedeltryckeri om man ska ha råd att hålla på med den här sporten...

Iame Intrepid Silverstone
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Det är sant, det finns alltid någon som har det värre. Du får väl vara glad att du inte krökte ramen...
En ny 50mm-axel kostar 1395:- hos Nilson såg jag: www.nilson.se/butiken
Lite billigare än vad t.ex. Forsman och Radne vill ha i alla fall.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Som tur var så blev det ca 2,5 s snabbare med nya däck.

I söndags regnade det, men några lyckliga med regndäck var ute och luftade ändå:

Drifting ur hästskoböjen:

Full fart ut på start/mål-rakan:

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Här lite avslöjande tider ifrån ett av mina pass och Jonas J (från olika dagar):

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

I torsdags var det Fredrik S. tur att testa och man får väl konstatera att det går att köra gokart med samma stil som i asfaltsrallyn - brett... Eftersom både ledaren i Rotax Max Challenge, Michel Bergenstål (leder även Karting Cup 2004) och ledaren i MKR-serien, Gusten Westerberg, var där och körde så kan man även konstatera att deras något mindre sladdbenägna stil verkar snabbare. Men det gick i varje fall några hundradelar snabbare än det gjorde för mig.

Tyvärr hämtade jag inte kameran förrän det blev mörkt och slutartiderna hamnade på 1/30, så körstilsbilderna blev lite suddiga:

Det hängdes ändå mest i depån (Fredrik till vänster ger goda råd till Alx):

Här är de obarmhärtiga tiderna:

Det skall även sägas att det var ganska mycket trafik så alla varv var inte precis fria. Då kan man göra som Fredrik och pressa folk av banan, eller som mig och ligga lugnt bakom.

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jösses!

Arrangörn kör!!!

Fast är du säker på att det är rätt storlek fortfarande på sparkdressen?

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

AndersY skrev:

Det skall även sägas att det var ganska mycket trafik så alla varv var inte precis fria. Då kan man göra som Fredrik och pressa folk av banan, eller som mig och ligga lugnt bakom.

Tja eftersom hela det gänget som åkte långsamt hade fullt med tatueringar där det stod Hells Angels på sig, så gick jag faktiskt och bad om ursäkt iaf. ......

Men kul är det som f*n och visst är man rattrostig som tusan....... (och lagt till med lite för mycket brutalsladdande sen rallydagarna, men med lite träning så kan man nog vara med i matchen igen)

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jo, en sekund skall du väl kunna kapa och då är du med i matchen - ytterligare en sekund och du är före i matchen.

Imponerade att komma i en dress ifrån 80-talet också, även om det inte direkt fanns så mycket plats över.
Det är lite sugpassning på min nya stol också - användes tidigare av den 16-årige ICA-åkare som tidigare ägde chassit. Så det är en himla tur att mina 20 bonuskilon inte satt sig på arslet...

Jag mätte upp vikten på karten till 82 kg, men det var nog inkl. hjälm och 80 kg låter mer troligt enl. andra med likadant chassi. Så för att få rätt vikt skall man väga 85 kg med utrustning. Varje 10 kg sägs ge ungefär 1% i ökad varvtid på Järfälla, så kan ju de som provkört gissa ungefär hur mycket de skall ta in för att nå toppåkarna som under normala träningsförhållanden kanske kör på höga 39-tider.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Daniel N.: Här kan du se Jonas tider. Han körde på 40.79 som bäst.

Nu körde jag inte samtidigt som Jonas så jag vet inte hur hans tid står mot mig (jag körde på 40.93 några dar innan), men jag skulle tro att alla tre* som varit snabbare än mig, Jonas J., Peter G. Och Fredrik S. håller ungefär samma nivå på ca en tiondel snabbare än mig. Så nu är det bara att handla och upp till bevis! Sedan finns det en hel hög med andra testare som också säkert skulle komma ned i låga 40-tider, minst, då dessa har generellt mindre raceerfarenhet, som Daniel, Generalen och andra. Så även där är uppmaningen: Köp! Samt förstås alla andra som, liksom mig, vill ha lite kul.

(*= Alx D. har också testat, men han körde väldigt få varv och på ganska dåliga däck, samt hade ganska mycket undervikt så det är svårt att säga vad hans 40.01 betydde, förutom att det är snabbast).

#24, #64, #88
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ja då ska jag bara kapa några sekunder då... Men med tanke på hur mycket kart det blev i vintras lär väl förmågan ha tränats upp någon sekund. Köåa en Sport 2000 är alltid frestande.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Köp, köp, köp, köp, köp, köp, köp,

Säger bara

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jag testade regndäck för första gången i tisdags. Tyvärr blev det bara 3-4 varv, men himla kul var det! thumbs up

Imorgon är det tänkt att jag skall köra MKR-finalen och med tanke på regnrisken så kanske man får se vad de 3-4 varvens träning gav...

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Fy tusan vad blöt jag blev. Även om det inte precis gick bra(26 av 31, tror jag), så var det iallafall en kul erfarenhet.
Karten funkade bra, även om jag inte gjorde några speciella regninställningar utom att bredda fram och smalna av bak - orkade inte ens släppa på tvärstaget fram. Enda problemet var motorn som hackade som tusan ut ur vissa kurvor, där jag släppte gasen länge. Det problemet har jag haft förut och kan nog bero på felbestyckning, men när det är torrt så märks det inte eftersom gasen inte släpps särskilt länge.
Tidsmässigt var jag med hyfsat, 14:e av 31 på kvalet utan att köra nära gränsen, men eftersom jag har debutantlicens och sådana startar sist oavsett kvalresultat så hjälpte inte det mycket. Jag var alldeles för mesig i loppet, men ville också helst vara kvar på banan utan att köra sönder nåt. Det är himla svårt att göra en inbromsningsomkörning på gränsen eftersom greppet är så väldigt olika på olika delar av banan i regn. Dessutom är sikten minst sagt usel när man ligger nära bakom någon. Att se flaggor, varvtavla och signaler ifrån domaren var bara att glömma - det gick knappt att se var banan gick.

En ombromsning som jag gjorde in i första hårnålen ledde till att jag fick köra om på tvären studsandet på kerbsen då han framför/utanför vek in. Tyvärr var där även en stor vattenpöl som förutom att skölja över mig även sprutade in i hjälmen underifrån så visiret och hela hjälmen blev plaskblöt innifrån - blev inte bättre sikt av det...

ola Östling vann S2000-loppet överlägset. Helt otroligt att det går att åka så snabbt.
Han lade väl egentligen av för 10 år sedan och gjorde bara nåt inhopp, så den som vann hela MKR-serien i Sport2000 var Gusten Westerberg som kom tvåa idag.

#24, #64, #88
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004

jag har 3 tonykart chassi -04 ifall någon är intresserad

Bromma
Här sen Nov 2002

Titta, Anders fastnade på bild.

Här sen Okt 2003

AndersY skrev:
Fy tusan vad blöt jag blev. Även om det inte precis gick bra(26 av 31, tror jag), så var det iallafall en kul erfarenhet.
Karten funkade bra, även om jag inte gjorde några speciella regninställningar utom att bredda fram och smalna av bak - orkade inte ens släppa på tvärstaget fram. Enda problemet var motorn som hackade som tusan ut ur vissa kurvor, där jag släppte gasen länge. Det problemet har jag haft förut och kan nog bero på felbestyckning, men när det är torrt så märks det inte eftersom gasen inte släpps särskilt länge.
Tidsmässigt var jag med hyfsat, 14:e av 31 på kvalet utan att köra nära gränsen, men eftersom jag har debutantlicens och sådana startar sist oavsett kvalresultat så hjälpte inte det mycket. Jag var alldeles för mesig i loppet, men ville också helst vara kvar på banan utan att köra sönder nåt. Det är himla svårt att göra en inbromsningsomkörning på gränsen eftersom greppet är så väldigt olika på olika delar av banan i regn. Dessutom är sikten minst sagt usel när man ligger nära bakom någon. Att se flaggor, varvtavla och signaler ifrån domaren var bara att glömma - det gick knappt att se var banan gick.

En ombromsning som jag gjorde in i första hårnålen ledde till att jag fick köra om på tvären studsandet på kerbsen då han framför/utanför vek in. Tyvärr var där även en stor vattenpöl som förutom att skölja över mig även sprutade in i hjälmen underifrån så visiret och hela hjälmen blev plaskblöt innifrån - blev inte bättre sikt av det...

ola Östling vann S2000-loppet överlägset. Helt otroligt att det går att åka så snabbt.
Han lade väl egentligen av för 10 år sedan och gjorde bara nåt inhopp, så den som vann hela MKR-serien i Sport2000 var Gusten Westerberg som kom tvåa idag.

Tycker att du kan vara nöjd med din dag i varje fall.
14 tid i regn i sin debut tävling är inte så illa pinkat.
Ang. hackandet i kurvorna så beror det nog på bestyckningen+ kolla luftfiltret så att det inte är dyblött

Sollentuna
Här sen Okt 2003

Niklas, Har du någon bild på ola Östling (#51 tror jag att det var)?

Bromma
Här sen Nov 2002

Citat:

Självklart.

Här sen Okt 2003

Highspeedfreak skrev:
Citat:

Självklart.

Tack thumbs up

Kart / Sport 2000 (splittad urspårning :-)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande