Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (75106 totalt) |
Men...så du menar att det är ett måste med rallydäck...fast det är inte ett måste eftersom andra
bilar kommer riva upp isen och då funkar det bra med vanliga dubbdäck. Har jag förstått detta rätt...trots att jag är skåning?
_________________ Fredrik Moberg |
||||||
Bra tips, tack!
_________________ Fredrik Moberg |
||||||
Största problemet blir nog styrutslaget det är väldigt begränsat på formelbil. Den kommer att vända runt lätt.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
Jo, visir är ju såklart ett måste, men det ska nog inte krävas nåt mer än vad man har på bana normalt.
Det händer ju då och då att jag får stenar i visiret när jag kör med Radicalen och även om det inte är så behagligt så är det inte heller något som går igenom ett visir.
Gummikorvar och småsten från asfaltsbana är ju en sak, vässade stålnabb är nåt annat.[/quote] _________________ Fredrik Moberg |
||||||
På riktiga långnabbs däck kan dubben inte lossna då den monteras innifrån med mutter på utsidan. http://biltek.se/bildelar-produkter/ _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det låter trevligt, riktigt intressant länk.
Det kan ju helt klart vara ett alternativ att sätta upp ett par tusen M6or i svarven och bygga sig lite riktiga dubbar
_________________ Fredrik Moberg |
||||||
Ett bra tag nu har jag behövt lite fler fälgar som passar på bilen. Tyvärr har den bultmönstret 4x95,25 så det
är inte precis gott om fälgar att få tag på. Men hur som helst slog det mig att jag har en omgång Slotmags som jag köpte för ett antal år sedan och sen har de mest legat på vinden. De är 14" och egentligen skulle jag helst fortsätta på 13". Men nu har jag ju dem och det enda som behövdes var att lägga till ett till bultmönster. Piece of cake! (Som ni kanske ser är den ena fälgen en smula stukad så det får ju också lösas innan de kan användas) Vill ni se film från modifieringen kan ni göra det här http://www.youtube.com/watch?v=aI2FX3GFa_c _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Om du funderar på rallydäck för is så tror jag 14" är en knepig dimension att hitta begagnade däck, 15 och 16" är vanligare.
Om du funderar på lång- eller kortnabb så kan du ju givetvis bygga på 14" men kolla med de rutinerade isrävarna här på forumet innan du börjar. Dessa har laborerat en hel del och vet hur du skall göra och ge dig en hel del tips. Kör hårt och lycka till! _________________ SO Johansson |
||||||
Alltså man får skilja på "långnabb" som ju är skruvade spikdubb.
Dessa används endast i Isracing och är oftast inte tillåtna på bandagar. Det pga att slitaget på isen och spåren i banan som blir ganska omgående med 10-15cm spår. Dessa är 35mm utstick och behöver däck med väldigt styv stomme. Dessa skriuvas genom slitbanan och skyddas på insidan , pumpas med slang oftast. Så kallade "rallydäck" är ju de som avnänds i vinter rally. Kommer inte ihåg utsticket men det bör vara runt 7-8mm. Däcken dubbas på vanligt sätt med borr i gummit och skjuts i. Man limmar även själva dubben i gummit. Vanliga vindetdäck är väl kul att sladda omkring på. Men det ger inte vidare konsistent körträning , svårt att vara exakt. Men kul är det. Vanligast är väl just nu 16" men även 15". De mindre dimensionerna används ju av motorsvaga bilar med små hjulhus. Dvs de kan åka en säsong i rallyskogen innan de byts och därmed mycket liten marknad. Åker du 15" t.ex så har de väl 65mm däckhöjd och på 15" fälg blir de nog lagom höjning av bil kanske? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
_________________ Tobias Hedlund |
||||||
Tack till alla för tipsen om däck, jag hade ingen aning att det fanns så mycket kunskap om iskörning här på
Rejsa! Jag tror att det kan vara lagom med vanliga rallydäck till de 100 hästarna jag har, långnabb kan nog bli lite mycket grepp. Egentligen är jag ju inte alls styrd till dimensionen eftersom bilen ändå behöver höjas. Dessutom upptäckte att Slotmag-fälgarna i själva verket är 13", inte 14" som jag hade för mig. Det är ju lätt för mig att byta centrum på fälgar, så är det billigast med 15" isdäck är det ju det jag ska åka på såklart. Fortsätt gärna ge tips på saker jag behöver veta om iskörning Vilka sjöar brukar det vara körning på vid normalkalla vintrar? Gärna tips så långt söderut som möjligt _________________ Fredrik Moberg |
||||||
med 15" fälg så höjer du ju mer än 3,5 cm i markfrigång mot dina 13" ... de 15" isdäck vi körde på hade ju en rätt rejäl profil på så där vinner du nog 4-5cm i markfrigång med... att ha 7-8 cm extra i markfrigång måste väl nästan räcka JEEP för fan!!! mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||
http://rallyshop.se/produkt/Pirelli-
Vi åkte med såna här typer av däck med 85-profil som bygger höjd bra... du ska väl ha smala däck eftersom du har lätt bil och låg effekt 135 , 145 eller 155 i bredd.... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||
Haha, det låter bra. Jag kom på att jag nog desssutom har lite 15" fälgar liggande som jag kan ändra
bultdelningen på så de passar på Basicen. Enda problemet är att jag i så fall behöver lite tjock plåt att svarva nya centrum av. Får nog ta en tripp till den lokala stålhandlaren...det är ett så trevligt utflyktsmål _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Tänk på att fälgarna ska vara rätt smala om du väljer smala högprofilsisdäck. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||
Kränger bilen mycket så får man lite sämre grepp min betedde sig mycket bättre när jag fick på dom på 7" istället för 7.5" bredd.
Långnabb/kortnabb tror jag blir lite väl på den där, vinterrallydäck tror jag passar mycket bättre. De gäller att ha lite attack in i kurvan så man får i dubben. Med en vanlig 120hp 740 å fräscha däck så går de som på räls innan de blir för mycket snö på isen, om du inte går in för att sladda vill säga. _________________ /Johan Lindberg |
||||||
'Man strävar ju efter att däckstommen ska vara rak eftersom det blir precis som du säger... däcket kränger och beter sig på samma vis som om det vore punka.... Volvo 142 org. plåtfälg är ju 5x15. slang i däcken är att rekommendera med... vi körde med en Volvo 142 med org. 15" fälg vilket funkade bra då de är smala... vi hade även en volvo 240 glt samt en saab 900 grejen var ju den att trots att de äldre rallygubbarna hade slängt i sina trimmade B23 så hängde vi med rätt bra ändå mycket beroende på att vi körde odiffat med våra slöa bilar och kunde ta innerspår i kurvorna. mvh _________________ Tobias Hedlund |
||||||
Jo, det är ju såklart bra tips, men det är ju lite lätt att det blir elitsatsning när man diskuterar. Vi är ju ändå
racers. Men vi ska ju tänka på att om jag ska köra is så är det ju inte för att vara snabbast, utan för att ha kul. Sen är där ju ganska begränsad effekt, så jag tror att man ska ha lite lagom med grepp, inte för mycket. Så det känns som att man kan lämna fälgbredden därhän och sen kanske skaffa däck med lite lagom långa nabbar, verkar det vettigt? _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Skaffa dig 4 st bättre beg rallydäck för is, förslagsvis i 15".
Lämpliga fälgar ordnar du på något sätt. Du kommer att få mycket kul! OK, du kommer få några mil att åka, men det är det värt. När du har lastat och är på rull så går milen fort. Förresten, när hade Skåne en mästare i Is-racing sist? Halland hittar jag, men inte Skåne. Se: http://is-sm.se/is-sm_medaljorer.htm (dock är inte denna lista fullständig) Lycka till! _________________ SO Johansson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (75106 totalt) |