Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
772 besök totalt |
Skumma lambdavärden.
Vad kan orsaka att en lambda sensor (Bosch LSU "bredband") indikerar fet blandning? Såväl på tomgång som del/full last. Bortse från lambdareglering, kompensering och katalysator mm nu, tack! (ej aktiv pga flera orsaker) (handlar inte heller om otäta spridare) Spricka i grenrör eller främre rör? (hör inget och har inte sett någon spricka) otät avgasventil? (kontrollerade inte komp idag, ska försöka hinna imorgon) Som jag förstått det så känner den av överskott av kolväten alternativt syre för att känna av fet/snål blandning. Dålig förbränning pga otät ventil borde kanske kunna överskott på kolväten!? Men är det isåfall inte konstigt att alla tändstift såg nästintill identiska och fina ut? Dålig förbränning pga misständningar borde väl ge fel på alla cylindrar eftersom jag har waste-spark. Att jag är nästan helt säker på att felet är av denna karaktär är att jag har 2st lambdor att jämföra mellan, cylinder 1-3 och cylinder 4-6. tomgång: cylinder 4-6 AFR mycket stabil kring 14.7:1 på tomgång cylinder 1-3 AFR pendlar mycket mellan 13:1 till 14:1, kortare stunder så kan den ligga kring 14.7:1 Borde inte heller vara fel på sensorn eftersom jag bytt ut den efter att jag först fick dessa skumma lambdavärden. Men lite skumt är det att värdena såg fina ut strax efter bytet, åtminstone medans jag loggade. |
Tyvärr så har jag redan flyttat spridare 1-3 till 4-6 o v.v. Ingen skillnad.
Dåligt stift borde väl tyvärr ge samma resultat i andra änden av wastespark kretsen!? |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
772 besök totalt |