Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motor till racerbil, most Bang for the buck?
<<   1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (7010 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Vw 1.8t 220hk. Motorkod APX eller BAM

Annars vanliga 1.8t på 150hk å en programvara

Sen en adapter till T5 låda
http://www.rwdmotorsport.com/vw-audi-1-8-litre-to-borg-warner-t5-bellh . . . .
finns tuningprylar i drivor om man vill trimma

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Mazda BP 4cyl, stabil och välprövad botten. Eller nyare DISI plattform 260hk oem

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

Re:

Mange K skrev:
Vw 1.8t 220hk. Motorkod APX eller BAM

Annars vanliga 1.8t på 150hk å en programvara

Sen en adapter till T5 låda
http://www.rwdmotorsport.com/vw-audi-1-8-litre-to-borg-warner-t5-bellh . . . .
finns tuningprylar i drivor om man vill trimma

Bästa svaret hittils

Lerum
Här sen Dec 2004

motor

Mercedes 3.2l V6a på 231hk. M112 är motorkoden !

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

seb280z skrev:
Audi 2,7T, Nästan samma motor som Audi S4. V6, BiTurbo. 230-250Hk beroende på årsmodell.
Finns donatorbilar på blocket med manuell låda.

265hk i S4 B5 t.o.m, samma motor i RS4 B5 lämnade 380hk. Rätt kort så väldigt kompakt motor som de finns en hel del trim till! Bra alternativ enligt mig med

Sen finns ju Wankelmotorerna med, komplett drivlina från RX8 kan väl inte vara SÅ dyr?

Vad är anledningen till att V8or väljs bort? Audis V8or är t ex riktigt små måttmässigt, inte alls att jämföra med BMW's t ex. (Audi's V10 är t ex lika lång, men bredare, som en Ford Smallblock)
Finns med 230-420hk N/A, dom med kedjedrift på baksidan kräver dock rejält med utrymme bakom motorn. Dessa motorer trimmas sällan som N/A men har trots allt goda förutsättningar om man väljer rätt komponenter. Audi tävlade i DTM med en enligt dom själva 420hk stark 3.6 liters maskin, enligt motståndet lämndade den 500+hk (Audi påstod sig endast varva till 9000, medan andra påstod att motorn drog upp till 10 000rpm). Dessa har ju alublock och en komplett V8a väger strax under 200kg vilket är jämförbart med en Volvo rödblockare t ex.
Sen finns ju W8 motorn med, kort som en V6a och enligt diverse rykten på nätet ska den ha en ljudkaraktär som starkt påminner om en planvevs åtta.
https://www.youtube.com/watch?v=mID5hcNInzQ

Ett annat alternativ skulle väl vara Honda K20 med någon omsvetsad låda, eller 3SGE Beams, Honda F20 (S2000) men dessa är lite ovanligare, och Honda motorerna i alla fall är rätt höga så kan bli svårt med utrymme.

Vidare finns ju även de beprövade LS åttorna

(Som fotnot, en Audi S8 V8 på 360hk kostar 8-15 000 komplett beroende på miltal, en RS4 V8 kostar 25-35 000 och har då 420hk och varvstopp på 8250rpm. Svårt att klå sånna siffror med samma tillförlitlighet för dom pengarna med trimmade motorer.. )

Edit: Audiblocken finns de faktiskt en låda som passar till.. Den från Volvo 240 diesel, dock bör man kanske bara använda de lösa svepet och ha nått annat bakom, kanske en Supra MK3 låda med adapter till svepet? Getrag 265? Tremec? Finns många alternativ

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Tack för alla svar!

Vi tar dem i tur och ordning, fri sågningsrätt förbehålls..

Alfa och Nissan / Mazda motorerna är riktigt trevliga men tyvärr skär sig det Italienska och Japanska
påbråt allt för mycket mot resten av bilen.

Ford Zetec / Duratec har ett visst intresse ! Inte för att jag är sådär förtjust
Fård men något positivt måste det ju vara eftersom varenda Seven-bil kör med sådana?
Förgasarna är förvisso klassiskt men jag vill köra insprutning med något eftermarknads sprut.
Bengt Metz recept , berätta mer!
Duratec är alu-block om jag förstått det rätt och kan kopplas till en Typ 9 låda? Kan någon ge exempel
på det ultimata Duratec receptet och berätta vilka bilar som används som donatorbil för detta?

Rover K har många rätt men lite för lite effekt och historierna om sjunka foder verkar vara många..?

PSA och Audi/VW , det skär sig också för mycket mot bilen i övrigt.

C20XE/C20LET , det tål att funderas över!

Merca 103/104 går bort , för stort och tungt . En M271 med kompressor har fin spec men allt för karaktärslös.

Honda S2000 är ju optimal på alla sätt ✌️, men återigen det blir en alltför vild mix av delar..

Volvo motor , jag vet just inte..

Jag har övervägt raka sexor också, då i första hand BMW. En M54b30 (heter de det) från en e46 är ju lättillgänglig och driftsäker. Vad heter motsvarande motor med 265hk från tex 1 serien (130) . Finns det för och nackdelar med de båda versionerna?

/Carl

Lerum
Här sen Dec 2004

Re:

du missade ju Merca V6an M112...

Ellac skrev:
Tack för alla svar!

Vi tar dem i tur och ordning, fri sågningsrätt förbehålls..

Alfa och Nissan / Mazda motorerna är riktigt trevliga men tyvärr skär sig det Italienska och Japanska
påbråt allt för mycket mot resten av bilen.

Ford Zetec / Duratec har ett visst intresse ! Inte för att jag är sådär förtjust
Fård men något positivt måste det ju vara eftersom varenda Seven-bil kör med sådana?
Förgasarna är förvisso klassiskt men jag vill köra insprutning med något eftermarknads sprut.
Duratec är alu-block om jag förstått det rätt och kan kopplas till en Typ 9 låda? Kan någon ge exempel
på det ultimata Duratec receptet och berätta vilka bilar som används som donatorbil för detta?

Rover K har många rätt men lite för lite effekt och historierna om sjunka foder verkar vara många..?

PSA och Audi/VW , det skär sig också för mycket mot bilen i övrigt.

C20XE/C20LET , det tål att funderas över!

Merca 103/104 går bort , för stort och tungt . En M271 med kompressor har fin spec men allt för karaktärslös.

Honda S2000 är ju optimal på alla sätt ✌️, men återigen det blir en alltför vild mix av delar..

Volvo motor , jag vet just inte..

Jag har övervägt raka sexor också, då i första hand BMW. En M54b30 (heter de det) från en e46 är ju lättillgänglig och driftsäker. Vad heter motsvarande motor med 265hk från tex 1 serien (130) . Finns det för och nackdelar med de båda versionerna?

/Carl

Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Re:

Ellac skrev:

/Carl

N52B30
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52

Valvetronic
Mer komplexitet och sägs inte hålla lika bra
M54B30 skulle jag med min internetbaserade kunskap rösta på i så fall

Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Mazda eller Ford, samma motor med olika namn 😂 Vilket som är lättast att hitta vet jag inte. Men DISI / Duratec är i princip same same

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007

Re:

Erik Nilsson skrev:
Ellac skrev:

/Carl

N52B30

Valvetronic

Får den fysiskt plats så hade jag inte tvekat på en M54B30, snuskigt bra motorer för vad dom kostar!

Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

Ellac skrev:

/Carl

Bengt kör en något borrad 2,0 Zetec med Raceco portat topp, Raceco kammar och Raceco byggd i övrigt plus förgasare. Han kan säkert fylla i med ev. spec. på delarna. Ca 225-230 driftsäkra hk.

Jag har skruvat en del med Duratecen. Hel.alu.block med tunna fasta gjutjärnsfoder.
Det ultimata receptet är omöjligt att svara på, men en 2,0 med standard original innanmäte, 45 spjällhus och ett bra grenrör ger ca 200-210 driftsäkra hk. Med andra kammar och något högre komp ca 230-250 hk, då med orörda kanaler. Vill du ha ut mer än så är det bra portad topp och högre varv som gäller och det kan dra med sig ny vevaxel m.m..

Motorerna hittar du i Mondeo, Focus, C-max, Fiesta ST150 m.m. från 2001 och framåt.

www.MSCC.se
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Känns som en bekant tanke, Ellac.
Funderat på Saab med Opel Omega-låda? Håller för mer än du siktar på, utan att öppna motorn.
En sen 9000 eller en tidig 9-5 ger dej allt, inkl justerbar motorstyrning, för småpengar.
Men kanske inte lika stor imponatorfaktor som en tysk motor?

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Re:

Newberg skrev:
Erik Nilsson skrev:
Ellac skrev:

/Carl

N52B30

Valvetronic

Får den fysiskt plats så hade jag inte tvekat på en M54B30, snuskigt bra motorer för vad dom kostar!

När det gäller Bang for the Buck finns det nog ingen motor som slår denna. Man får ju dessutom bra stabila manuella växellådor på köpet inklusive passande svänghjul, koppling och urtrampningslager.

Här sen Jan 2004

Re:

SRyLul skrev:
Funderat på Saab med Opel Omega-låda? Håller för mer än du siktar på, utan att öppna motorn.
En sen 9000 eller en tidig 9-5 ger dej allt, inkl justerbar motorstyrning, för småpengar.

Precis min tanke, därav jag fråga om det fick vara turbo

Tyresö
Här sen Sep 2008

Re:

Big Al skrev:
SRyLul skrev:

+1 på detta receptet

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

Daugaard skrev:
Big Al skrev:
SRyLul skrev:

+1 på detta receptet

Vill minnas att omegalådan har ett stort hopp utväxlingsmässigt mellan 2:an och 3:ans växel.
Kanske är mindre påtagligt med en turbomotor men när jag haft bilar med liknande set up och sugmotor så har det inte varit någon höjdare...

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006

Lägger min röst på m54b30 (kanske för att jag skruvar en sån själv )
Man får göra något åt oljepumpen där axeln har en tendens att gå av.
Annars rätt pålitliga motorer om de tas om hand!

Göteborg
Här sen Jan 2005

mest bang for the buck kan ju tolkas olika med

Mest effekt för minst pengar är ju en färdigtrimmad motor, förslagsvis volvo rödblockare.

Men driftsäkerhet bör ligga högt på listan och då är de Svårt att klå originalmotorer som har hög effekt.. T ex BMW sexor, divers alu blocks åttor osv.

Trimma en överladdad motor ger snabbt mer effekt, men mer effekt utan att byta en massa grejer är i Regel detsamma som sämre tillförlitlighet.

Var man lägger sig är individuellt, personligen har jag vandrat mot original motorer med tillräcklig effekt för mina egna projekt i alla fall. Ju mer custom, ju mer man byter ut, desto besvärligare blir de när något ska bytas och desto dyrare blir slutprodukten.

Därmed vore mest bang for the buck enligt mig en motor+låda från en redan bakhjulsdriven bil och närmast till hands vore ju då Mercedes och BMW. Sen finns de ju Cheva, diverse japaner (SR20DET är ju en bra motor t ex) etc etc etc. Sen kan man alltid vara tvärs över och sätta ner en Subaru boxer och bygga fyrhjulsdriven Seven men de är ju lite krångligare

Regards, Johan Eriksson.
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006

En annan sak att nämna med BMWs motorer är att packningar, slangar etc kostar en slant.
Ska man ha en fräsch motor så kostar det också.

Söderhamn
Här sen Dec 2008

Re:

Cassius skrev:
mest bang for the buck kan ju tolkas olika med

Mest effekt för minst pengar är ju en färdigtrimmad motor, förslagsvis volvo rödblockare.

Men driftsäkerhet bör ligga högt på listan och då är de Svårt att klå originalmotorer som har hög effekt.. T ex BMW sexor, divers alu blocks åttor osv.

Trimma en överladdad motor ger snabbt mer effekt, men mer effekt utan att byta en massa grejer är i Regel detsamma som sämre tillförlitlighet.

Var man lägger sig är individuellt, personligen har jag vandrat mot original motorer med tillräcklig effekt för mina egna projekt i alla fall. Ju mer custom, ju mer man byter ut, desto besvärligare blir de när något ska bytas och desto dyrare blir slutprodukten.

Därmed vore mest bang for the buck enligt mig en motor+låda från en redan bakhjulsdriven bil och närmast till hands vore ju då Mercedes och BMW. Sen finns de ju Cheva, diverse japaner (SR20DET är ju en bra motor t ex) etc etc etc. Sen kan man alltid vara tvärs över och sätta ner en Subaru boxer och bygga fyrhjulsdriven Seven men de är ju lite krångligare

PS alla subarus motorer i princip har samma bultmönster motor/växellåda så varför krongla till det med 4wd när du kan ta lådan från BRZ/GT86 och köra rwd
Enda grejen är startmotorn sitter på fel sida i lådan på rwd kontra 4wd, men de går ju att fixa relativt enkelt.
För övrigt väger ett EJ205/207/255/257 long block endast 100kg bland dom lättaste 4cyl standard motorerna thumbs up

Citera
svinto

Här sen Dec 2004

Re:

Ellac skrev:
Tack för alla svar!

Duratec är alu-block om jag förstått det rätt och kan kopplas till en Typ 9 låda?

/Carl

Nej. Zetec passar på typ9, inte Dutatec.
Citera
Skruva banåkabil
Motor till racerbil, most Bang for the buck?
<<   1, 2, 3   >>
15 besök senaste veckan (7010 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande