| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
E36 318is (M42b18) konsigt strul
|
1 besök senaste veckan (531 totalt) |
|
Så så här är läget, köpte en 318is -92 i bra skick plåtmässigt. Helt rostfri så långt jag sett hittills! Men det är ett riktigt störande fel motormässigt. Enligt säljaren trodde dom det var vevlagerras. Men jag kikade runt lite och hittade ett stift som var dåligt draget. Startar bilen och den går perfekt! Men efter den blivit varmare och man varvar den över 4k så börjar den gå på 3 burkar, det kommer ett rasslande ljud ibland och svarar segt på gas... Påminner om du antingen rycker ut LMM eller TPS. Men nu kommer det roliga, om man ger den nån minut så börjar den gå som den ska igen... Jag funderar på nåt knas med kamaxelgivaren eller triggern till densamma. Men jag tänkte iaf höra om någon haft nåt liknande problem! Mvh Kim _________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
|
Utan veta säkert om just detta så är det vanligt att kamkedjan och -sträckaren behöver bytas på de där motorerna om de gått långt och börjar bli gamla. Det kan ju föranleda en massa andra fel, men rassel lär det givetvis ge en hel del av, vilket du ju har. Att det kan göra att kamaxelgivaren eller för den delen nästan vilken annan sensor som helst i motorn börjar spöka låter ju möjligt. I värsta fall kan ju kedjan kuggat över någon kugge på någon av kamaxlarna och det skulle ju absolut kunna förklara det mesta i så fall.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (531 totalt) |