Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001 -SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63579 totalt) |
_________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hmm... Det behövs verkligen rullas skärmkanter. Det tog i och däcket vek ner skärmkanten en aning.
Såg värre ut på andra sidan, som jag glömde fota. Numera uppknackat med mjuk träbit och tejpad lack som skydd under misshandeln. Huvudsaken är att det inte blev mer än smårepor på däcken. Smalhjul åkte på tills vidare, och jag ska beställa vals. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Check Engine Light på.
Hade det en gång förut, då O2-sensorerna. Båda sidor samtidigt, vilket troligtvis betyder att jag behöver en ny luftmassemätare. Om inte det hjälper kan det vara kamjusteringen som börjar ge sig, eller snarare packboxarna i dessa. Oljebytet förra veckan visade några gröna plastsmulor när jag dissekerade filtret, dessa sägs vara packboxar till kamjusteringen. Måste tydligen börja övningsmecka på extramotorn... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Lite större spjäll inköpt. Sitter på Audi RS4, S4 4.2, S6 4.2 och några andra modeller. 82mm mot originalets 67.
Lite olika kontakt, visade det sig, men det borde vara lösbart. Behöver modda plenumet för det större spjället, och har ett par idéer. Funderar på att plasta ihop båda rören till ett "H", typ plasta ihop kanalerna i det streckade området till ett större plenum som borde ge bra mycket bättre flöde. Det sitter ett elstyrt "gasspjäll" vid röda pilen. Antar att det öppnar och stänger beroende på varvtal, för att ha nytta av pulserna i insuget. Nån som vet hur det öppnar och stänger? Om man är mer sugen på toppeffekt än lågvarv, borde den finessen kunna offras till förmån för större plenum med bättre flöde. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hur hade du tänkt det där skulle göra något positivt?
I bästa fall blir MAP högre vid medelstora gaspådrag och bilen blir lite mer svårkörd? Eller är det någon sorts välkänd insugs-restriktion som bevisats i bromsbänk? _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ja, andningen är välkänd restriktion på dessa motorer. Finns kit för 10 papp med större spjäll, som ger 12-15 hk. med 74mm spljäll. Men jag gillar att testa lite idéer själv också. Större plenum utan det andra spjället finns på vissa GT3:or. Jag gissar att plenumets utseende beror delvis på vad som prioriteras mest av motoregenskaperna för de olika modellerna. GT3:an ser inte alls exakt ut som min skiss. Min idé är vad jag kan testa med endast två plaströr som insats. Har funderat på att kapa insugen ungefär vid Porschetextens överkant, och plasta ihop en låda emellan. Men det blir mycket bökigare installation och mer att riva, så det lägger jag på hyllan så länge. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hej Daniel!
Hur ligger planerna på "reservmotorn"? Jag håller på med en modifierad -02 Boxster S åt fästmön. Tyvärr har vi hittat delar av en kolv mm i sumpen så jag är oroad att det kan vara mer när vi börjar riva maskin. Jag är intresserad att köpa reservarn ifall Du inte tror Du kommer göra nåt av den. Om inte så åtminstone blocket då jag ändå var inne på att sätta i ett strokerkit. Detta ligger lite i framtiden då vi just nu byter kaross på den- men man vill ju ligga lite i förväg... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Daniel, tror du brorsan vill öva lite på min innan han vågar sätta tänderna i din ögonsten? Jag har IDP-plenumet med 997-spjäll i min, skulle behöva mappa den. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Det vill han säkert. Är dock osäker på om han har mjukvara till att mappa Porsches Motronic-boxar utan att betala licens varje gång. Han mappar nog oftast Haltech-sprut som han installerar i olika bilar. Men å andra sidan köpte han också nåt nytt system för inte så länge sedan. Kan vara annorlunda nu. http://www.gzontuning.se/ https://www.facebook.com/Gzontuning/ _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hej Daniel!
Holland är inte för långt att åka. Då får jag en ursäkt att hälsa på en tjej jag känner som bor där. Är Du inne på att sälja den då? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Satte ut den på annons för två veckor sen, faktiskt. Har kollat den med endoskop, dränerat oljan, kollat oljefiltret. Har inte hittat nåt konstigt. Men lämnar inga garantier på den. Satte ut den för 3500 Euro och har bara fått svar från en Porscheverkstad som ville pruta. En motor med garanti kostar det dubbla, ungefär. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Hej Daniel!
Tack för prisindikation. Det är lite för mycket pengar för att åka så långt. Då kan jag hitta motor till halva priset närmre - med garanti Det är bara vissa delar på motorn jag behöver då jag bla kommer peta i ett stroker kit mm Ändrar jag mig har jag Dig i bakhuvudet _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Visst! Vill inte sälja den billigt, utan då behåller jag den hellre för reservdelar/projekt/möbelbygge. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Pillade lite med extramotorn igår. Öppnade först tråget. Rent och snyggt!
Hittade dock ett par bruna plastbitar. Stenhårda! Gick inte att skära i med kniv. Avbitare gick, men man fick ta i. Nån slags epoxi använd som tätningsmassa nånstans? Med tanke på hur hårda de är, och formen av en "lim-klump", gissar jag att det inte är nån packbox. Även fast IMS-lagrets packbox sägs vara just brun plast. Plockade även bort grenrör, och noterade detta. Kolla sotkanten runt hålet. Portarna är 28 höga, men packning och grenrör 33... Skillnaden i bredd är mindre, kanske 2-3 mm. Finns potential till lite bättre matchning där. Kanske skulle försöka mig på ett hederligt portningsjobb? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2001 -SÅLD! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (63579 totalt) |