Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1318 besök totalt |
Få bort bromsskrik?
Mina bromsar på Speedstern har en tendens att skrika som bara sjutton när man inte använder dem. Eftersom jag använder bilen till all transport för närvarande är det en smula irriterande. Så fort man nyper till på bromspedalen tystnar det för att återkomma en stund senare. Ljudet kommer bara när man har kört nån mil eller så, men eftersom inget hjul blir varmt vid lugn körning inbillar jag mig att det inte ligger på konstant. Det kan sluta låta tillfälligtvis om man kör ner i en grop eller svänger kraftigt. De övningarna har fått mig att tro att det är höger fram som låter. Kan det hjälpa att fasa av ytterkanten på beläggen? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Kan ju vara att du har slitna bromsbelägg och en kant på skivorna där inte belägget tar.
Då kommer kanten på skivan mot metallen på belägget och låter illa. Har råkat ut för något liknande när beläggen har varit slitna. Fast din bil är väl ganska ny ![]() Fast bromsbelägg har ju en förmåga att försvinna om man inte finåker ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Jag jobbade för några år sedan på ett bilmärke där dom hade ganska stor beskymmer med bromsgnissel vid lätt bromsning.
På vissa bilar räkte det att demontera klossarna rengöra och montera tillbaka med kopparpasta. Ruggade även av ytan på beläggen med grov smärjel. Men på vissa bilar hade skivan blivit "randig" där hjälpte inget annat än att svarva skivan så att den blev slät. Gnisslet uppstod när belägget vibrerade pga den randiga skivan vid lätt bromsning. Beläggen hade f.ö en orginal "antiskrikplåt". Hoppas att detta kan hjälpa dig få tyst på skriket. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Jag var ut i garaget och lyfte bort hjulet, plockade bort beläggen och bytte plats på dem. Får se om det hjälper. Det ena belägget var en smula snedslitet och så var det lustigt nog bromsdamm på allt. Det är väl ungefär halvslitna belägg så de klarar sig förhoppningsvis ett tag till.
Antagligen är beläggen de som satt på bilen när den var ny då det står AP Racing på dem. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Stryk på ett ganska tjockt lager med silicon (det finns värmetåligt röd silicon) på baksidan av beläggen.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() annars funkar kopparpasta oxå.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Detta skall jag prova!
Satte nyligen på nya belägg och valde då annan blandning (snäppet mindre rejsig). Fick ett tok-tjut vid lätt inbromsning under 30km/h som trist bonus. Är det skivan som hamnar i egensvängning eller vad är det? mvh, Linus _________________ Linus Gillander (f. Magnusson) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1318 besök totalt |