Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur länge kommer det att finnas E85?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8874 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Jag pratade med en mackägare i våras (statoil då) som sa att han inte hade hört någon som helst indikation på att E85 skulle försvinna och att det säljer ungefär lika dåligt nu som förr.
Så jag håller tummarna att jag ska kunna fortsätta ha min "miljöbil"

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Sett att det försvunnit från vissa ST1 och Preem nu i samband med övergången till vinterblandning. Tankade för 8.29kr/l för ett par veckor sedan på en ST1 där E85 nu försvunnit. Handtagen är borta. Vi får hoppas att det sker en viss återhämtning nu när skatten är tillbaka på samma nivå som innan höjningen. Är trots allt 1-1,50 kr billigare per mil än bensin. Åtminstone i bra mappade bilar.

Min erfarenhet av K-jet är från Audi Quattro Turbo 80-talare och Saab 900 T8. Aydin original och Saaben trimmad. Båda drabbades av att skivan i mäthuset kärvade och de gick magert på last = spräckta kolvar.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Re:

ezroller skrev:
Sett att det försvunnit från vissa ST1 och Preem nu i samband med övergången till vinterblandning. Tankade för 8.29kr/l för ett par veckor sedan på en ST1 där E85 nu försvunnit. Handtagen är borta. Vi får hoppas att det sker en viss återhämtning nu när skatten är tillbaka på samma nivå som innan höjningen. Är trots allt 1-1,50 kr billigare per mil än bensin. Åtminstone i bra mappade bilar.

Min erfarenhet av K-jet är från Audi Quattro Turbo 80-talare och Saab 900 T8. Aydin original och Saaben trimmad. Båda drabbades av att skivan i mäthuset kärvade och de gick magert på last = spräckta kolvar.


Självklart har har K-jet sina brister som allt annat. Och har man inte koll på grejerna så allt funkar och är i ordning så kan ju allt hända. Och framför allt att man har konstant koll med bredbandslambda.

Fenomenet brukar väll vara att någon ska börja skruva / trimma på en gammal K-jet turbobil som inte har fått översyn av bränslesystemet på 25 år. Och så har personen i fråga kanske inte satt sig in i hur det fungerar och då är det ju som gjort för komplikationer.

Förbannad blir man,kastar ur skiten och lovar sig själv att aldrig befatta sig med det igen...
Fullt förståeligt

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Skruva banåkabil
Hur länge kommer det att finnas E85?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande