Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3, ... 25, 26, 27 >> 21 besök senaste veckan (372806 totalt) |
Känner du inte någon som har en Formrl Ford eller en Sports 2000 bil.
Det är inte helt ovanligt med stolar som går ända ner till knäna. En enkel avgjutning av en sån....som ni anpassar till er miljö. (jag har passat till en sån stol för en Taunus Combi på 80-talet...) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Kolla in en superkartstol från PVP. Inte Fia-godkänd men man sitter kanonbra och de är inte jättedyra.
Www.pvpkart.com tror jag hans sida heter. Lite rörigt att hitta med bilder på ett ställe och priser nån annanstans men men... Tillet har liknande stolar men då kostar de mer. Förresten, dina avgasflänsar till Alfa TS-motorn blev kanon! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Angående stolar så blir det nog att försöka låna en tillett b4 och provsitta när karossen är på plats på chassit, annars har jag en annan glasfiberstol från nån formula bil som man kanske skulle kunna anpassa och bygga om.
Ritandet fortskrider, framvagnen börjar nu vara klar sånär som på triangulering och lite annat smått. Efter ett antal timmar grejande med att få styrväxel på rätt ställe så har jag nu i princip eliminerat all bump-steer, ligger nu på +/-0,2 grader över hela fjädringsvägen. Bromsarna i fram blir från Audi A4, 314mm i diameter, bromsoken blir Wilwood dynapro 4-kolv Caster har jag lagt på 8°, utan justeringsmöjligheter, känner man att man vill ändra får man snickra ihop ett par nya a-armar. Mycket av grejerna i framvagnen har jag tagit designen rätt från Atomen, med lite småjusteringar. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Eftersom delningen mellan fronten och dörrarna är utformad som de är kommer man inte kunna öppna fronten med dörrarna stängda om man som jag tänkte att ha flipfront. Så vi var tvungen att ha ett gångjärn som flyttar dörrarna tillräckligt långt ut för att front och dörr inte ska krocka. Så tänkte att det skulle vara lite skoj att ha koenigsegg variant på dörröppningen. Har knåpat ihop en prototyp av gångjärnet, själva detaljen med dreven är den slutgiltiga lösningen sånär som arr dreven kommer lättas lite medans balken kommer att tillverkas i kolfiber, dragstången tänkte jag köpa styrstag till gokart, billigt och lätt. Infästningen mot chassit kommer fortfarande vara stål men göras snyggare.
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Jäkligt shysst lösning! Nästan synd man inte bygger dörrar på sitt eget bygge _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Fullständigt älskar bygget. Kommer bli fantastiskt.
Blev direkt glad av motorvalet - tvärställd rak sexa med turbo blir fränt men kom sedan på att V8an från XC90 kanske vore ännu tuffare (som någon på första sidan). Sen tänkte jag ett varv till och kom på att 3.6 VR6an från t.ex Passat CC skulle kunna bli frän också. Då såklart kopplad till sin egen original DSG-låda. Ni ska ju trots allt bygga en gatbil och då lär den fungera ypperligt. Nu har jag fått ur mig mitt svammel och låter de som vet bättre, och faktiskt har kunskapen att ro iland detta, jobba vidare _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
Som det ser ut nu så blir det inte T6-motor utan en T5, är ganska tight på bredden även med en sådan om man vill åka dubbla a-armar i bak. Att ha något rakställt är bara att glömma, provat med cad-modellen på t4-motorn tills jag fått tag på en lämplig T5a att scanna av och då är det bara ca 200 mm kvar fram till väggen mot förarutrymmet. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Aha. Ja en rak femma gör inte ont heller. Layouten är ju samma som min egen lekbil och där har det oxå drömts en del om andra "puffror", framförallt tvärställda (med sin egen låda) för lite enklare transplantering. Minns jag rätt om Bolumlid hade motor från Saab i åtanke när projektet började? Skulle möjligen Saab 2.8 V6 få plats (tre cylindrar bred) eller blir den för stor i längsled pga cylinderbankarna? Den finns ju som 3.6l också om man vill ha lite mer volym. Vad sägs om VW's 3.6 VR6a, blir den för stor rent fysiskt? _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||
Om det ska byggas billigt och med lite effekt så vet jag av erfarenhet att alfas v6 3liter helaluminium) klarar 500whp med std innehåll. Den motorn borde få plats?. Den lådan från 164a sport borde vara starkare än en t5 fwd låda med gissar jag. Kostar kaffepengar med
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
For ikke å snakke om at Bussoen har en fantastisk sang som passer fint i en Cool sportsbil |
||
Börjar bli klar med CAD-modellen, nu väntar rörlaserskärning av 122 rörbitar. Är det nån som tips på företag som sysslar med 3D-rörlaserskärning, kommer kolla med Häffla och Weland.
Fick hem lite plåtar, så har börjat bock och svetsa ihop lite bärarmsfästen, rockers mm. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||
Jag bor nästan vid hävla och köper/byter en del tjänster inom jobbet med häfla samt känner någon halvt som halvt på skärningen där så blir priset inte rätt kanske jag kan hjälpa till och fixa lite via min kontakt
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hade en hel del med Weland att göra när jag arbetade på Toyota i Mjölby och de är bra att göra med även om deras prisbild har lite att önska.
Kan du tänka dig Danmark, så använde vi oss också av www.hosta.dk en hel del. _________________ Björn Österlund |
||
Varför inte volvo diesellåda och audiåtta på tvären. Borde ju funka. Det fanns ju volvo med audi dieselfemma och vad jag tror mig ha kommit fram tilll så är det samma form mot sprängkåpan på de motorerna.
Det finns ju en här på rejsa som fick i en bmw m60i en pontiac fiero på tvären med. Kul projekt och jag blir som sam vanligt provocerad och avundsjuk av kunskapsnivån, men följer slaviskt. |
||
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Sensor GTR -2018 | << 1, 2, 3, ... 25, 26, 27 >> 21 besök senaste veckan (372806 totalt) |