Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (40462 totalt) |
Efter diverse strul under våren som resulterade i nya hardyskivor och renovering av växellåda så har jag nu fullföljt dom första racen med V6:an.
Resultatet blev mer än godkänt med klass segrar i båda heaten. Satte ut annons på bilen innan helgen och har nu mottagit ett bud som jag ska ta ställning till. Till helgen ska jag ha beslutat om jag ska sälja eller inte. (Mycke funderande just nu.) _________________ Claes Hindemith |
||
Nytt projekt på gång eller lämnar du racingen?
Du hade bra fart i bilen på Kullen, hoppas komma i närheten till nästa säsong! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Lite ändringar har väl hänt på bilen sedan senaste inlägget.
-V6:an har fått ett M-Motronic sprut i stället för det gamla L-Jetronic. ![]() -Jag har tagit in en förar och mek kompis att dela glädjen och sorgen med. ![]() En länk till lite fakta om bilen i dags datum. http://www.alfaromeo.org/Senaste/Mit _________________ Claes Hindemith |
||
Re:
Spännande med sprutet. Plockat från en 164? Bytt något annat i samband med sprutet? Vad blir varvstoppet med Motronic? L-jet stoppar ju på 5700, i alla fall min. 3,2'an i min 166 varvar 7000... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Re:
Hej Björn, Det var just det som var problemet, den gick fett, var svårstartad och hade ett varvstopp på 5800. Nu startar den klockrent, inga problem med att den går fett vilket jag har koll på tack vare en ny bredbandslamda som även går att koppla till orginalsprutet och så varvar den 6500. ![]() _________________ Claes Hindemith |
||
Låter som min 75 V6
![]() Ska bli spännande att se med Motronicen. Bara 700rpm extra gör ju stor skillnad. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Re:
Vill man inte byta sprut kan man använda sig av tändsystemet från 2.5 12V. Betydligt rappare och utan varvstopp. Med QV-kammar och bra avgassystem (ej sidepipe) vänder effekten vid ca 6300 rpm. Då vill man ha lite högre varvstopp. Inte minst om man bytt utväxling till 4.10 eller lägre. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Racerapport Gälleråsen 3/5 -15
Efter att under vintern ha satt ihop en ny växellåda med tätare drevsats samt nytt galler i huven för evakuering av varmluften så var förväntningarna stora. ![]() ![]() Träning Träningen på förmiddagen visade att lådan fungerade bra, krävdes bara lite tillvändning av chaufförerna. Kval Laborerandet med att hitta rätt växlar fortsatte under kvalet. resultatet blev en ny personbästa tid på 1.18,2 när jag åkte på högsta möjliga växel i samtliga kurvor. (Dom kurvor jag var osäker på var bara Trösen och Depåkurvan.) Race 1 Min förarkollega startade race 1 och efter att ha kommit iväg dåligt i starten så började han arbeta sig tillbaka in i racet men efter ungefär halva racet dör bilen i hånålen bakom gamla depån. ![]() Efter att ha fått bilen inbogserad till depån så började en frenetisk jakt på felet för att få ut bilen till race 2. Efter att ha kollat att bränslepumparna gick och att det inte var någon läcka på ledningarna så började jag att funder kring tändningen, hade haft en liten tanke tidigare på dagen angående rotorn så det första jag kollade var givetvis fördelaren. Mycket riktigt rotorn som bara var ett år gammal hade gott i bitar. Som tur var hade jag en gammal sliten original rotor med mig vilket snabbt trycktes i. Bilen startade utan problem. ![]() ![]() Race 2 Jag får starta långt bak tack vare att vi bröt första. Staren går bra men får hålla igen ganska mycket för långsammare bilar framför men efter trösen så kan jag börja jaga bilarna närmst framför och lyckas ta mig förbi en bil på första varvet men sedan börjar jag få kämpa för att hålla bakomvarande bilar efter mig. En bit in i racet inser jag att jag har dålig effekt i motorn och den går dessutom varm, på näst sista varvet bromsar sig en konkurrent sig förbi på slutet av rakan och jag får jobba för att hålla klass 3 bilar kvar bakom mig. bilen är nu nästan helt orkeslös. ![]() Trots dåliga raceresultat så var det ändå en bra dag, vi fick kvitto på att lådan fungerar bra och med lite chassi justering och en massa körträning så ska det nog kunna bli bättre. ![]() _________________ Claes Hindemith |
||
Var köparen en ny eller gammal challengeförare :-) för jag hoppas verkligen den kommer gelleråsen i maj.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Re:
_________________ Claes Hindemith |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (40462 totalt) |