Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
SS 2511 ska vara till krängningshämmare
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (9750 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare

Nån som vet nån som vet nån där jag kan köpa 2 meter SS 2511 22,8 rundstång
Ska tydligen vara ett riktigt bra material till att görs kränghämnare men jag behöver inte 6meter 😳

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Ska du inte ha 2541-03? Jag hade 22mm innan vet jag. Jag får kolla imorgon.

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Ska du inte ha 2541-03? Jag hade 22mm innan vet jag. Jag får kolla imorgon.

är 2541-03 ett bättre val? måste kunna svetsa i ändan på det oxå.
hade helst velat ha 23-24 mm det sitter en 20mm på idag

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

2541-03 (34CrNiMoS6) räknas som ej svetsbart, det har ett CEV värde på 0,84 när jag räknade på det, riktvärde är CEV på max 0,46 för god svetsbarhet.

Sen har stålet enormt höga värden.

Sträckgräns N Rp 0,2 min 700
Brottgräns N Rm 900-1100
Förlängning A5% min 12
Kontraktion Z % min 45
HB 270-325

ESAB OK 67.75 är det enda tillsatsmaterialet som kommer i närheten vad jag kan komma på utan att forska djupare, dock har den mkt lägre brott och sträckgräns men det blir nog inte bättre än så här om man nu vill försöka. Glöm inte att förvärma ordentligt gärna 150*C och eftervärma en stund med för att undvika varmsprickor.

fast jag rekommenderar egentligen inte att svetsa alls i detta stål.

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Jag skulle behöva ca 1,2m av 22-24mm.
Nån/några till så kan man köpa en hel-längd och dela på annars!

Vad kostar 6m?

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:
2541-03 (34CrNiMoS6) räknas som ej svetsbart, det har ett CEV värde på 0,84 när jag räknade på det, riktvärde är CEV på max 0,46 för god svetsbarhet.

Brottgräns N Rm 900-1100
Förlängning A5% min 12
Kontraktion Z % min 45
HB 270-325

ESAB OK 67.75 är det enda tillsatsmaterialet som kommer i närheten vad jag kan komma på utan att forska djupare, dock har den mkt lägre brott och sträckgräns men det blir nog inte bättre än så här om man nu vill försöka. Glöm inte att förvärma ordentligt gärna 150*C och eftervärma en stund med för att undvika varmsprickor.

Så 2511 är bättre om man ska svetsa i de?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Roggaman skrev:
Jag skulle behöva ca 1,2m av 22-24mm.
Nån/några till så kan man köpa en hel-längd och dela på annars!

Vad kostar 6m?

Pm

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Spjuvern skrev:
Fastlane skrev:

Brottgräns N Rm 900-1100
Förlängning A5% min 12
Kontraktion Z % min 45
HB 270-325

CEV 0,63, det är ju iaf betydligt lägre Dock vill jag inte kalla det svetsbart det här heller.

Dessa stål är inte avsedda för svetsning utan bearbetning till olika produkter.

http://www.thyssenkrupp.se/upload/documents/TKMS_Prodkat_2013.pdf

Får man fråga av vilken anledning ni vill använda dessa stål som krängare? jag hade nog kollat på ett CrMo ist... tror jag, har inte tänkt på vad som är mest lämpligt.

"sätthärdningsstål:
Gemensamma egenskaper hos sätthärdningsstål är låg kolhalt. Genom att tillsätta krom, nickel och eventuellt molybden i
ungefär samma proportioner kan man få sätthärdningsmaterial som ger en relativt hård kärna. CrMn-legerade sätthärd-
ningsstål används i mekaniska och fordons komponenter där man eftersträvar relativt höga mekaniska egenskaper i kärnan.
Exempel kan vara vevaxlar och kugghjul. Crni-legerade sätthärdningsstål används i applikationer med högre påkänningar
där man har krav på höga mekaniska egenskaper och seghet. Exempel kan vara vinkelväxlar, kugghjul, drev, axlar m.m. Den
vanligaste sätthärdningsstålet på den svenska marknaden är 16niCrS4 / SS 2511-08. CrniMo legerade sätthärdningsstål
används för extremt utsatta applikationer, stora kugghjul med krav på hög seghet och stora påkänningar. Exempel kan vara
kugghjul med stora diametrar, snäckväxlar.
Sätthärdningsstålet levereras i regel mjukt (obehandlat eller glödgat) för att sedan bearbetas, sätthärdas och slipas till
färdigt detalj. Sätthärdning är en termokemisk ythärdningsmetod. Ett stål med låg kolhalt, oftast under 0,20 % C, kolas upp
i ytan till ca 0,7-0,9 % C. Vid den efterföljande härdningen erhålles en hög ythårdhet och en seg kärnstruktur. Den höga
ythårdheten ger ett högt slitagemotstånd.
Ett normalt krav på ythårdheten vid sätthärdning är 58-62 Hrc eller 650-750 HV. Vid låga sätthärdningsdjup,
DC 0,6 mm eller lägre, skall hårdhetskraven anges i Vickers (HV). normal hårdhetstolerans är ±2 Hrc eller ±50 HV.
Kärnhårdheten är beroende av godstjocklek och materialsort, men ett riktvärde är ca 300 HV."

Uppsala
Här sen Sep 2003

Ni har inte funderat på att göra en av rör istf solid? Jag lät göra en av rör jag köpte hos ME racing i Borlänge. Den var ca 25% hårdare än original men vägde ca 25% av originalet om jag minns rätt.

Guson

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Har kollat med en kunnig kille här på jobbet och han sa att 2541 var bäst sett till inköpskostnad kontra egenskaper. Många företag kan dessutom ha bitar hemma.
Dock inte lämpligt att svetsa i.

Jag kommer att göra krängknivar, så jag kan inte ha rör och behöver inte svetsa.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: SS 2511 ska vara till krängsingshämnare

Spjuvern skrev:
Nån som vet nån som vet nån där jag kan köpa 2 meter SS 2511 22,8 rundstång
Ska tydligen vara ett riktigt bra material till att görs kränghämnare men jag behöver inte 6meter 😳

Är klart tveksam till att det är ett lämpligt material för krängningshämmare, det är ett sätthärdningstål

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Spjuvern skrev:
Fastlane skrev:

Brottgräns N Rm 900-1100
Förlängning A5% min 12
Kontraktion Z % min 45
HB 270-325

bättre men olämpligt som fastlane redan skrivit

Horda
Här sen Nov 2002

Hade bara 25mm kvar.
Jag har aldrig haft några problem med att svetsa i 2541. En krängare är väldigt överdimensionerad och man svetsar endast på den starkaste punkten. Den böjer sig på resterande 1meter, inte vid svetsen.

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Spjuvern skrev:
Fastlane skrev:

Brottgräns N Rm 900-1100
Förlängning A5% min 12
Kontraktion Z % min 45
HB 270-325

finns det något bättre att välja?

skiljer det i själva hårdheten på identiska krängare fast olika material?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Hade bara 25mm kvar.
Jag har aldrig haft några problem med att svetsa i 2541. En krängare är väldigt överdimensionerad och man svetsar endast på den starkaste punkten. Den böjer sig på resterande 1meter, inte vid svetsen.

Klart man kan svetsa i det och visst kan det hålla men faktum kvarstår.

Har också skojat till det ibland och svetsat i gjutjärns hjulupphängningar mot vanligt kolstål och det har hållt, ett tag iaf. 67.75 är en bra elektrod för såna här övningar.

"SS 2541/34CrNiMo6/34CrNiMoS6

SS 2541/34CrNiMo6/34CrNiMoS6 är ett stål med mycket goda hållfasthetegenskaper även vid stor godstjocklek. SS 2541/34CrNiMo6/34CrNiMoS6 används i medelgrova eller grova konstruktionsdetaljer. SS 2541/34CrNiMo6/34CrNiMoS6 kan nitrerhärdas varvid en ythårdhet på ca HV 650 uppnås.

SS 2541/34CrNiMo6/34CrNiMoS6 beskrivning:

SS 2541/34CrNiMo6/34CrNiMoS6 används tex till axlar och kugghjul som utsätts för höga påkänningar och där kravet på seghet är stort. Ej svetsbart utan förvärmning."

http://www.kihlsteel.se/ss2541.html

Ludvika
Här sen Dec 2005

Samma stål som i en fjäder till en bil bör väl vara ok?

http://www.lesjoforsab.com/standard-fjadrar/fjadermaterial.asp

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Dessa verkar brukas:

Material number 1.7218
Symbol 25CrMo4
Country Sweden

Range of application
At high resistance the steel is still sufficiently tough. Automotive industry (steering knuckles), mechanical engineering
Range of application
Heat-treatable steels:
Axle arbors, axle arms, turbine components

Steels for cold extrusion:
High-grade mass produced structural parts in general engineering, construction of apparatus, motor and vehicle construction. in a sequence of working processes (upset forging, could extrusion, pressing, bulging, drawing with intermediate surface and annealing treatment) parts of different shapes can be manufactured, possessing high density, a favorable fibering for stress, a very good sulface condition and a high dimensional accuracy. Because when cold extruded, as a result of the strengthening by cold working, hardness, breaking, strength and yield point increase, and through this, the working properties of the finished parts can be inproved. Also, according to circumstances, it is possible, to accomplish very high requirements with unalloyed steels, that by conventional production of the parts through machining and heattreatment only could be reached with alloyed steel grades. In connection with the high internal stress of the cold work hardened surface zone, the smooth surface leads to an increased fatique and vibratory strength. In addition to that , this surface is endowed with very favorable sliding properties and good resistance wear band, due to its firmly adhering phosphate coating. Through the possibility to adapt the fibering to the shape of the structural component, a deteriorating notch effect can be avoided. Through the deformation under the effect of pressure in steel tools, the enormity of the deformation as well as the quality of steel is limited through the maximum admissible surface pressing between the work piece and the tool. The choice of material mainly depends on the shape of the structural components, the necessary cold deformation and mechanical quality values of the finished part. Depending on the steel quality, cold deformed work pieces can also be heat treated, hardened and tempered or case hardened.

Steels for high-pressure hydrogenation vessels:
Tubes and shaped parts (up to 200 °C)

C Si Mn P S Cr Mo
0.22 - 0.29 ≤ 0.40 0.60 - 0.90 ≤ 0.025 ≤ 0.035 0.90 - 1.20 0.15 - 0.30

CEV hamnar på detta stål på 0,74

Alternativt:

Material number 1.6582
Symbol 34CrNiMo6
Country Sweden

Range of application
High strength heat treatable steel for wear resisting castings like parts for rope winding machines, connecting rods, cogged wheels
Range of application
Heat-treatable steels:
Crankshafts, eccentric shafts, gear components

Steels for cold extrusion:
High-grade mass produced structural parts in general engineering, construction of apparatus, motor and vehicle construction. in a sequence of working processes (upset forging, could extrusion, pressing, bulging, drawing with intermediate surface and annealing treatment) parts of different shapes can be manufactured, possessing high density, a favorable fibering for stress, a very good sulface condition and a high dimensional accuracy. Because when cold extruded, as a result of the strengthening by cold working, hardness, breaking, strength and yield point increase, and through this, the working properties of the finished parts can be inproved. Also, according to circumstances, it is possible, to accomplish very high requirements with unalloyed steels, that by conventional production of the parts through machining and heattreatment only could be reached with alloyed steel grades. In connection with the high internal stress of the cold work hardened surface zone, the smooth surface leads to an increased fatique and vibratory strength. In addition to that , this surface is endowed with very favorable sliding properties and good resistance wear band, due to its firmly adhering phosphate coating. Through the possibility to adapt the fibering to the shape of the structural component, a deteriorating notch effect can be avoided. Through the deformation under the effect of pressure in steel tools, the enormity of the deformation as well as the quality of steel is limited through the maximum admissible surface pressing between the work piece and the tool. The choice of material mainly depends on the shape of the structural components, the necessary cold deformation and mechanical quality values of the finished part. Depending on the steel quality, cold deformed work pieces can also be heat treated, hardened and tempered or case hardened.

C Si Mn P S Cr Mo Ni
0.30 - 0.38 ≤ 0.40 0.50 - 0.80 ≤ 0.025 ≤ 0.035 1.30 - 1.70 0.15 - 0.30 1.30 - 1.70

CEV hamnar här på: 1,02

Men så svetsar inte biltillverkare i krängningshämmarna utan formar dem med värme.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Spjuvern skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Spjuvern skrev:
Fastlane skrev:

Brottgräns N Rm 900-1100
Förlängning A5% min 12
Kontraktion Z % min 45
HB 270-325

finns det något bättre att välja?

skiljer det i själva hårdheten på identiska krängare fast olika material?

som fyrhjulsdriven kadett skulle jag nog också lägga mina pengar mot fjäderstål, finns säkert andra också.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Kadett4wd skrev:
Samma stål som i en fjäder till en bil bör väl vara ok?

http://www.lesjoforsab.com/standard-fjadrar/fjadermaterial.asp

Japp kan vara mkt bra val, såg dock en del stål där som är klart svetsbara men kräver specialtillsatsmaterial, så där gäller det att ta reda på det innan, tex Harald Phil (Företaget) har mkt tillsatsmtrl för incoloy och annat högnickelstål de skall man nog snacka med innan man sätter 48.00 pinnen i dessa material

Sen hade ajg nog även kontaktat lesjoforsab och förklarat vad jag behöver för de verkar ju kunna sin sak.

stockholm
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Vad säger ni om denna spec?
Detta är materialet Lesjöfors kan sälja till mig

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008

ss2333 "rostfritt" förenklar tillvaron för dig.
det är ett mycket vanligt material används i all industri.
finns i många dimensioner som axel eller rör
används även till fjädrar så den egenskapen får du på köpet.
SS 2333 är svetsbart.

MVH Tommy

1, 2   >>
16 besök senaste veckan (9750 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande