Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2054 totalt) |
Anslutning i tank
Jag behöver fixa en retur till tanken pga att biljä.... får för sig att få ånglås när det är varmt. Hur gör man ett hål i en plåttank och får dit en anslutning på lättast sätt? _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Anslutning i tank
Är där ingen befintlig returledning som du kan ansluta en t-koppling på? _________________ Pär Hylander |
||
Nix har ingen retur, bara tankpåfylling och en luftingsrör.
Skall jag på dessa måste jag ut i hjulhuset. Det som käns som minst bökigt är att lätta på tankmätarflotör mojen och stoppa returen där, men jag gillar inte iden riktigt. Men vad jag undrade om det finns någon fiffig mockagrunk för att fixa en genomföring i en plåt som man inte behöver löda eller typ mutter på baksidan. _________________ Johan Sjölinder |
||
Såga ett lite för stort hål med hålsåg och sedan tillverka en fästplatta som är större än hålet. Fästplattan kan ju göras efter egen design med svetsade anslutningar eller var som helst.
Sen popnita fast fästplattan över hålet i tanken, med lämpligt tätningskladd mellan. Men det kanske blir lite osmidigt? _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Jag har konverterat ett par gamla asconor till insprutning och då gjort genomförningen i tankmätarlocket.
Jag köpte nipplar som används för att sätta gängade kopplingar på hydraulslangar. Dessa är gjorda för att trä på en slang på ena ändan och dom är gängade i andra ändan, så det var bara att sätta en mutter på baksidan sen. _________________ William Ekström |
||
William:
Då lät du bara retursoppan spruta ut i toppen på tanken? Inga komplikatioen med typ störd soppamätare eller eller onödigt myckt bensinånga eller dylikt i tanken? Hmm jag svamlar hejdlöst, försöker bara gardera mig från otrevligheter. Men tankmästar mojen är ju klart lättast att fixa, man slipper ta ut hela jä... tanken mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
Precis. Jag har inte märkt av några konstigheter. Har kört ena bilen som bruksis i 3-4 år och det har funkat perfekt. Enda lustigheten är att jag hör när det skvalar när jag har lite bensin i tanken.. ![]() _________________ William Ekström |
||
Vill du undvika 'skvalandet' om du gör på det sättet så kanske det är enklast att bara fästa en slangstump på andra sidan locket med som räcker hela även ner till botten och kanske lite till så att bensinen från returledningen leds ner till botten utan skvalande?
_________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Jag har kommit runt problemet nu genom att montera extractorrör och 2,5" hela vägen ut.. ![]() _________________ William Ekström |
||
Varför tänkte jag inte på det för? Mycket bättre ju... ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (2054 totalt) |