Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Anslutning i tank
2 besök senaste veckan (2054 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Anslutning i tank

Jag behöver fixa en retur till tanken pga att biljä.... får för sig att få ånglås när det är varmt.

Hur gör man ett hål i en plåttank och får dit en anslutning på lättast sätt?

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Anslutning i tank

fuling skrev:
Jag behöver fixa en retur till tanken pga att biljä.... får för sig att få ånglås när det är varmt.

Hur gör man ett hål i en plåttank och får dit en anslutning på lättast sätt?

Är där ingen befintlig returledning som du kan ansluta en t-koppling på?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nix har ingen retur, bara tankpåfylling och en luftingsrör.
Skall jag på dessa måste jag ut i hjulhuset.

Det som käns som minst bökigt är att lätta på tankmätarflotör mojen och stoppa returen där, men jag gillar inte iden riktigt.

Men vad jag undrade om det finns någon fiffig mockagrunk för att fixa en genomföring i en plåt som man inte behöver löda eller typ mutter på baksidan.

Halland
Här sen Maj 2003

Såga ett lite för stort hål med hålsåg och sedan tillverka en fästplatta som är större än hålet. Fästplattan kan ju göras efter egen design med svetsade anslutningar eller var som helst.
Sen popnita fast fästplattan över hålet i tanken, med lämpligt tätningskladd mellan.

Men det kanske blir lite osmidigt?

Åland
Här sen Sep 2003

Jag har konverterat ett par gamla asconor till insprutning och då gjort genomförningen i tankmätarlocket.
Jag köpte nipplar som används för att sätta gängade kopplingar på hydraulslangar.
Dessa är gjorda för att trä på en slang på ena ändan och dom är gängade i andra ändan, så det var bara att sätta en mutter på baksidan sen.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
William:
Då lät du bara retursoppan spruta ut i toppen på tanken?

Inga komplikatioen med typ störd soppamätare eller eller onödigt myckt bensinånga eller dylikt i tanken?

Hmm jag svamlar hejdlöst, försöker bara gardera mig från otrevligheter.

Men tankmästar mojen är ju klart lättast att fixa, man slipper ta ut hela jä... tanken mm.

Åland
Här sen Sep 2003

fuling skrev:
William:
Då lät du bara retursoppan spruta ut i toppen på tanken?
Inga komplikatioen med typ störd soppamätare eller eller onödigt myckt bensinånga eller dylikt i tanken?

Precis.
Jag har inte märkt av några konstigheter. Har kört ena bilen som bruksis i 3-4 år och det har funkat perfekt.
Enda lustigheten är att jag hör när det skvalar när jag har lite bensin i tanken.. Men å andra sidan har Ascona B tanken precis bakom baksätets ryggstöd, ställd på högkant.. Så det blir ca 40 cm fallhöjd för bensinen då.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tackar, då gör jag så thumbs up

Göteborg
Här sen Dec 2002

Vill du undvika 'skvalandet' om du gör på det sättet så kanske det är enklast att bara fästa en slangstump på andra sidan locket med som räcker hela även ner till botten och kanske lite till så att bensinen från returledningen leds ner till botten utan skvalande?

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Figgz skrev:
Vill du undvika 'skvalandet' om du gör på det sättet så kanske det är enklast att bara fästa en slangstump på andra sidan locket med som räcker hela även ner till botten och kanske lite till så att bensinen från returledningen leds ner till botten utan skvalande?

Jag har kommit runt problemet nu genom att montera extractorrör och 2,5" hela vägen ut..

Göteborg
Här sen Dec 2002

William Ekström skrev:

Jag har kommit runt problemet nu genom att montera extractorrör och 2,5" hela vägen ut..

Varför tänkte jag inte på det för? Mycket bättre ju...

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Skruva banåkabil
Anslutning i tank
2 besök senaste veckan (2054 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande