Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi S3 8L 2003. | 1, 2, 3, 4 >> 24067 besök totalt |
Startar en tråd om min Audi S3 så ni vet lite om den ifall ni ser mig och audin på en banträff.
Först lite bakgrund om föraren: Tog körkort 1991. Fick motorintresset från min far som jobbade på VAG verkstad med Vw och Porsche (Min far var utbildad Porsche mekaniker, lite stolt över det) Så det var vw som gällde när jag växte upp och så blev det för mig med. Började fundera på bankörning i slutet av 90talet då jag hade en bil som hade körts på bana av tidigare ägare. Men det dröjde ända fram till 2015 innan jag kom ut på bana. Upptäckte att det fanns en bana nära hemmet. Hade hört namnet Gröndal tidigare men bara i samband med speedway o det är ju så ointressant. Men där finns ju en liten asfaltbana med kvällskörningar. Så Golf V6 2001 såldes och en Golf mk4 R32 köptes in. (V6 är härligt) Hårdare fjädring o krängare, lägre växlad, sportigare. Första sommaren åkte jag på allt jag hann med. Gröndal, Mantorp, Sviestad, Kinnekulle. Jag läste ju på rejsa att mkt körning är det ända sättet att förbättra föraren För spårvalet blev ju olika för varje varv, allt blev olika varje varv Den var nästan helt original med Stoptech belägg, Zimmerman halvflytande skivor(dyrt) fram som jag monterade, & OZ fälgar jag köpte beg, monterade nya Michelin Pilot Supersport på. Som valdes efter mkt nätläsande. Det blev ett rejält lyft mot Pirelli som jag hade. Jag & R32 på Kinnekulle. Bilden hittade jag i tråden för VAG Race & Shine 2015. Tack fotografen! Lärde mig ganska snart att man måste justera lufttrycket i däcken när de blir varma. Så kan man justera balansen i bilen lite, R32 är ju rejält understyrd från början. Framåt höstkanten tröttnade jag på detta kasande med framdäcken när jag vill köra fortare i svängarna. Sålde R32 på hösten. Som den VW entusiast man är köpte jag en MK4 GTI hösten 2016. Läste en del negativt men det duger nog tänkte jag. Lättare o bara lite mindre effekt med 210hk 6växlad. Men fan vad innerhjulet spinner hela tiden. O vinterkörningen var ju riktigt tråkigt. Såldes på våren 2016 då jag hittade en S3 till bra pris o skapligt skick. April 2016 hämtar jag denna utanför Stockholm. Med lite småfix som dålig handbroms, glappande bussningar. Lacken var bättre än jag trodde, upptäckte jag vid första tvätten. Den var omlackad på firma fick jag veta av förra ägaren. Det sa han inte när den skulle säljas. Helt orginal med 5ägare. Tyvärr kom en köksrenovering att begränsa rejsa sommaren 2016 kraftigt. Det första som gjordes var Haldexservice hos Audi. Som jag har promenadavstånd till. Monterade mina OZ. Bytte bromsvätska PFC665 (Meko) och monterade nya Zimmermannskivor (Pean) & Ferrodo DS2500 (Sellholm) belägg fram i juni. Hade köpt HEL bromsslangar men passade inte, varken i första eller andra leveransen. Ferrodo beläggen har ingen slitage varnare men det löste jag genom att ta kontakten från de gamla beläggen och löda ihop kabeln bara. Första bantesten blev på Gröndal (25min hemifrån) i slutet av juni. Kändes mkt bättre än R32. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
Om du har 2,0 är väl din en generation nyare gissar jag. har du någon tråd om den? _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
Kul, en till S3 8l på bana!! Jag har själv en -02 som jag i nuläget bara satt r-däck, klossar, chip å avgassystem på.. Den har varit med 2ggr på Gotlandring...en skitkul bil som ska få lite uppgradering i vinter!!
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Det låter intressant. Har du någon tråd om den? _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
Nepp...får se om jag orkar lägga upp lite vinterfix i en tråd... maxxecu inköpt och stakar ska bytas sen får vi se hur mycket det spårar ur i vinter!
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Innan första bantesten byttes både kupé och luftfilter. Den var inte 100% original för det satt ett öppet luftfilter sedan några månader som den förra ägaren monterat.
Men jag tycker det är smidigare o byta ett pappersfilter. O renar troligen bättre. Men brukar försöka öppna upp luftburken lite efter tips av känd motorfirma. Denna snorkel sitter original. Där sugs luften in till alla 225hk. Ca 22cm2 Nu blev det ca 85cm2 Ni ser även nya batteriet. Ett Energizer AGM batteri. (Batterilagret.se) Slutet som då går bra att montera i kupén för framtida viktjusteringar. Slänger in en bild på nya centrumkåporna bara för de är så snygga i kolfiber. När OZ fälgarna monterades på vårkanten upptäckte jag att bakre dämpare hade mera olja på utsidan än insidan. Så då började funderingarna vad man ska köpa. Första tanken var Bilstein PSS Coils. Men efter att ha kollat med plånboken så blev det till slut ganska enkla men bra grejer. Ett Bilstein B12kit med Eibach fjädrar. Köptes på Rea från BSR. Det är så mkt man vill fixa när bilen är nyinköpt o vill ut på bana! Gjorde min första beställning med delar från Tyskland i Juli. Från reservdelar24.se Funkade fint o mkt bra priser. Den innehöll spindelleder, bränslefilter, Bakre bromsskivor, Plåtlocket under fjäderbenslagringen för endast 76kr för den gamla var lite rostig, ventil vevhusvent, fjäderbenslagringar inkl gummi. Stoptech beläggen köptes från Pean. Till höger lite delar från VAG. Bakre bussning till främre bärarmar, delar för att byta oljepickup (heter det så) ifall den kladdad (koxat) igen som jag läst om. Köpte lite Powerflex bussningar från M&M motorsport. Bra pris o snabb leverans. Bytte tändstift i till det rätta NGK stiftet PFR6Q. Då vet jag att det funkar som det ska. Det gjorde jag helt rätt då bosch stift skruvades ur som knappt satt fast. På ett stift var hela gängen kletig. Tänker att det trycktes ut grejer där. Tyckte den gick bättre efter bytet. Men det tycker man väl alltid. I början av Augusti monterades sportsystem från Simons. Köptes från SCstyling.se Kände på en gång att den andas bättre. Varvar lättare! Jäklar vad tyst den går med 2 dämpare. Den främre kommer nog att ersättas med ett rör som Simons har i sortimentet, lätt att montera på OKQ8 gds, för en som inte har svetsmöjligheter eller stort garage. (Litet har jag) _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
Jag har samma system fast borttagen mittdämp och katalysator... Den går fortfarande tyst å fint så både grannar och bilprovningen e nöjda!
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Härligt att höra. Men kat blir kvar för mig. Tänkte kanske en ny Dp o racekat till sommaren. Besiktar du utan kat? Vad har du för färg på din? Vet en kille i GBG som har en S3 8L i samma färg som mig o kör bana. Patrik _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Har du några planer på mer trim än avgas/dp/luftintag? Chip kanske du redan har....
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Nej inget chip. Det blir chip till våren tänkte jag och en silikonslang mellan luftfilter o turbo som ska vara en rejäl flaskhals har jag läst.. Mer än så blir det nog inte. Har inga möjligheter till mer än så. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi S3 8L 2003. | 1, 2, 3, 4 >> 24067 besök totalt |