Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montering av aerocatch huvlås
4591 besök totalt
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Montering av aerocatch huvlås

Tänkte montera min kolfiberhuv med aerocatch i framkant men behöver lite råd. Om jag sätter pinnen där det är mest naturligt så hamnar låset mitt i en förstyvning på huvens insida (blå ring) . Vad är att rekommendera?

1. Bygga ett fäste så att jag kan flytta pinnen till ett läge där huvlåset hamnar på en plan yta (röd ring)
2. Kapa ur en bit av förstyvningen på huvens insida så att huvlåset passar




_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Jag kapade ur förstyvningen, men det beror ju lite på huvens form i övrigt också, låset bör ju sitta på en hyfsat plan yta för att passa bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3500



Det är väl bra om den sitter vid en förstyvning, då blir det ju stadigare.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Montering av aerocatch huvlås

lofstrom skrev:
Tänkte montera min kolfiberhuv med aerocatch i framkant men behöver lite råd. Om jag sätter pinnen där det är mest naturligt så hamnar låset mitt i en förstyvning på huvens insida (blå ring) . Vad är att rekommendera?

1. Bygga ett fäste så att jag kan flytta pinnen till ett läge där huvlåset hamnar på en plan yta (röd ring)
2. Kapa ur en bit av förstyvningen på huvens insida så att huvlåset passar





bygg på lite material vid förstyvningen så den sitter bra?

_________________
Roland Johansson
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Tackar för svaren. Har kollat runt lite på nätet med och det lutar åt att jag kapar ur lite vid förstyvningen. Blir nog bra!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Ska bilen gå snabbare än 250, använd 4 lås.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Kan väl svara med två illustrativa bilder. Jag har gjort precis som du tänker göra.
Låsen vreds efter planaste ytan, därav att sitter låsen på tvären så att säga.


_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Ska bilen gå snabbare än 250, använd 4 lås.


Det lär denna bil aldrig göra

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Re:

GunnarÖ skrev:
Kan väl svara med två illustrativa bilder. Jag har gjort precis som du tänker göra.
Låsen vreds efter planaste ytan, därav att sitter låsen på tvären så att säga.


thumbs up

Den stora frågan nu är om man vill ha kvar huven i främre originalfästet med, eller skippa det så att man lätt kan ta av den helt när man meckar


_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13323



Öppnar du huven framåt?

Varför satte du inte låsen i bakkant? Känns ganska orimligt att huven skulle lossna i framkant med tanke på kralliga gångjärn...
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8093



Re:

And ersJepp sson skrev:
Öppnar du huven framåt?

Varför satte du inte låsen i bakkant? Känns ganska orimligt att huven skulle lossna i framkant med tanke på kralliga gångjärn...


Om det är som på en e30/e34 så rullar huven ner i bakkant. Då vill man ha låsningen i framkant tror jag.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
För att förtydliga, det är en E30 med original huvfästen kvar i bakkant. Frågan är om man ska ha kvar originalfästena även fram eller bara fästa den med aerocatch i framkant?

Det kan ju vara praktiskt att bara öppna huven (framåt) om man vill släppa ut värme eller kolla något snabbt. Men å andra sidan kan det vara skönt att kunna lyfta bort huven när man vill komma åt och skruva.

Bör man även väga in att originalfästena ger extra fästpunkter och stabilitet i framkant, eller borde det räcka med bara aerocatch?

Det är som sagt en E30 med måttligt med effekt så kommer aldrig att nå warp speed...

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Personligen tycker det jag det är bekvämast när huven hänger kvar i någon ände.
En lätt huv (typ simpel glasfiber) är mest irriterande när man hela tiden måste lägga den på taket/marken och oroa sig för skiten blåser iväg.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Skruva banåkabil
Montering av aerocatch huvlås
4591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande