| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montering av aerocatch huvlås
|
4591 besök totalt |
|
Tänkte montera min kolfiberhuv med aerocatch i framkant men behöver lite råd. Om jag sätter pinnen där det är mest naturligt så hamnar låset mitt i en förstyvning på huvens insida (blå ring) . Vad är att rekommendera? 1. Bygga ett fäste så att jag kan flytta pinnen till ett läge där huvlåset hamnar på en plan yta (röd ring) 2. Kapa ur en bit av förstyvningen på huvens insida så att huvlåset passar
_________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Jag kapade ur förstyvningen, men det beror ju lite på huvens form i övrigt också, låset bör ju sitta på en hyfsat plan yta för att passa bra.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re: Montering av aerocatch huvlås
bygg på lite material vid förstyvningen så den sitter bra? _________________ Roland Johansson |
||
|
Kan väl svara med två illustrativa bilder. Jag har gjort precis som du tänker göra.
Låsen vreds efter planaste ytan, därav att sitter låsen på tvären så att säga.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
|
Re:
Den stora frågan nu är om man vill ha kvar huven i främre originalfästet med, eller skippa det så att man lätt kan ta av den helt när man meckar
_________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Öppnar du huven framåt?
Varför satte du inte låsen i bakkant? Känns ganska orimligt att huven skulle lossna i framkant med tanke på kralliga gångjärn... |
||
|
Re:
Om det är som på en e30/e34 så rullar huven ner i bakkant. Då vill man ha låsningen i framkant tror jag. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
För att förtydliga, det är en E30 med original huvfästen kvar i bakkant. Frågan är om man ska ha kvar originalfästena även fram eller bara fästa den med aerocatch i framkant?
Det kan ju vara praktiskt att bara öppna huven (framåt) om man vill släppa ut värme eller kolla något snabbt. Men å andra sidan kan det vara skönt att kunna lyfta bort huven när man vill komma åt och skruva. Bör man även väga in att originalfästena ger extra fästpunkter och stabilitet i framkant, eller borde det räcka med bara aerocatch? Det är som sagt en E30 med måttligt med effekt så kommer aldrig att nå warp speed... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||
|
Personligen tycker det jag det är bekvämast när huven hänger kvar i någon ände.
En lätt huv (typ simpel glasfiber) är mest irriterande när man hela tiden måste lägga den på taket/marken och oroa sig för skiten blåser iväg. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4591 besök totalt |