Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Kastenham007
<<   1, 2, 3, 4   >>
44888 besök totalt
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Då var det dags för de övre stötdämparfästena. Jag har väl tänkt beställa 3vägare från Sellholm.
Pratade lite med dem, och ledorden är att ju rakare den sitter, desto bättre jobb kan den göra, och ju längre den får vara, desto lättare är det att finjustera och få en bra funktion.
Så det får bli några riktiga horn där fram.


Nåt sånt här blev det först, då är är verkligen stöttan så rakt upp som möjligt...

Men sen valde jag att korta fästet lite, det blir ju ganska stora brytkrafter om fästet hamnar så långt ut.

Den står på ramröret, och har ett fästben extra på undersidan. Sen har den en förstärkningsplåt där i mitten, samt...

Rygg, och..

"magplåtsförstärkning"..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Bak blev de övre stötdämparfästena så här. (Fattas en stabiliseringsplåt mellan öronen på bilden)
hade gjort övre plåten (som bågen står på) i 3mm plåt. Men fick tipset av Björn på Sbf att han sett bilar där dämparen har bulat den fästplåten uppåt!! Så jag gjorde den i 5mm istället. Borde nog räcka!?
gjorde även ganska rejäla sidoförstärkningsplåtar, i 3mm.

Här syns dämparfästet fastsvetsat. den får även tjäna som en del av fästet för 4p bältet.
Då jag halvligger i bilen, samt inte är jättelång, så får jag in bältet under bakluckan. Sabelt har ett bälte med korta axelband, så jag inte behöver ha dem hängande bak till bågen.

Men det blir riktigt trångt, måste tänka på att vänster tank ska kunna monteras i och ur.

Med HANS och hojhjälmen på, så fick jag till helt rätt vinklar både sett från sidan, och ovanifrån.

riktigt tajt, men de tar faktiskt inte i någonstans, åtminstonde inte om jag sitter stilla, heh!
använde runda rör att fästa i, för att det inte ska bli några vassa kanter. Sen får man naturligtvis vara noga med att slipa bort allt svetssprut..

jupp..

redo för helsvetsning..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Mitt i allt metallarbete kan det ju vara kul att börja med lite finlir, typ inredning..
börja med att en snubbe fick prova å gjuta upp en instrumentbräda i kolfiber, och den blev ju helt okej!!

passa in den mot schutteln, men det gick visst lite fort ute vid ändarna, däe kunde den ju svängt ner och dolt plasten och snedrören..

sen skulle samma snubbe då gjuta upp klädseln på kardantunneln i kolfiber. Jag gjorde mallarna i plåt... alltså mer plåtarbete..

lite vasst för armbågen..

bättre på detta sättet..

tanken var att dela klädseln i 3 delar. den främre klär in ramrören, gjorde en liten kant däremellan, så att det blir ett fack för solbrillor eller nåt
3:e bakre delen blir ett värmeskydd för kylarröret, och hydrauliska ( numer skippade) handbromsen.
sen blev det lite spackelarbete på dessa mallar, och ett försök i kolfiber. Men resultatet blev riktigt pissigt.
Inte lätt detta!!
jag kommer inte använda de kolfiberdelarna som ligger här, och plåtmallarna togs sönder underarbetets gång.
Finns här nån på Rejsa som tycker det är kul att gjuta i kolfiber, som kúnde göra ett försök på detta!?
jag gör nya mallar till det förstås..
tanken är väl att även framskärmarna (rsr heter de va?) och bakluckan, kanske även huven ska vara i kolfiber i framtiden.

_________________
Andreas Johansson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316



Ser bra ut chefen thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Tjena Tackar!!
hur går det för dig?

billig fylla varje kväll efter allt plastande eller?

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Sommaren 2013 kände jag för att börja med karosseriet lite grand. Fick börja med att bestämma mig hur den ska sitta fast. Eller inte fast rättare sagt, jag har en ide om att allt karosseri ska vara enkelt avtagbart, för att komma åt att justera och reparera. Alltså inte nitar, och sedan tänkte jag även att jag helst inte skulle göra en massa hål i ramrören, alltså blev det till att tillverka ca 1 miljaaard små fästen..

kapa isär 4 kants rör, borra en massa å svetsa en massa. efter det kapa en massa...

puuh, detta var ju en grej som man höll på att bli knäpp på!

detta är bara en liten del av alla..


för att smidigare kunna svetsa alla dessa, samt även i framtiden, vid t.ex blästringen, så tillverkade jag en snurrvagga,


undertill, fram, så byggde jag ner den, så det blivande golvet ska hamna plant...
jaa vet inte jag, ursprungliga formen när ramen går upp lite, är kanske bättre när det gäller aerodynamiken, om man har venturitunnlar i baken.. men jag tänkte old scool istället, och tycker att det ska in så lite luft som möjligt under bilen..

det första jag gjorde med karosseriet var "motorsidorna.

Blir "Viperstuk" på sidorna,

ganska stora öppningar, för att ventilera varmluft. det blir ju tätt under motorn, så det gäller att bli av med varmluften nånstans..

vänster sida, innan bockning, 3 Dzuzar uppe och 3 nere.

juuhh.. min 2 hjuliga slitvarg i bakgrunden förresten..
trevlig sak med svinlätta magnesiumfälgar och Öhlins x 3.


Här hade golvet hamnat på plats. är i tot 6 delar. Splitter, motor, under varsin stol, och 2 delar under bakaxeln. Är ca 3 cm bredare än ramen hela vägen bak, för att förhindra luft att komma under bilen från sidan. Jag har en glasfiberventuritunnel som jag köpte ifrån Wankelseven, som kommer hänga under golvet, det är ju fortfarande bra att ha där, med tanke på smuts / regn.
sen har jag som tidigare nämnts ett kolfibergolv från en formel Renault liggande, ( skymtar bakom bilen) men ska jag använda det måste det modofieras en del, för att ha nån markfrigång kvar, och isf ersätter det alu golvet från nånstans under knäna och bakåt.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Ooops, här var det ett tag sedan man uppdaterade!! de håller ju inte!
Ursäkten är att det hålls på för fullt i garaget istället!

Fortsätter väl typ där jag slutade..

mitten 2013..


Fynda lite på ett pro stock scoop! Haha! är det en liten bil, eller ett stort scoop!? Kapar väl skalpen på det senare. kommer blki så lågt som möjligt.
trots torrsump kommer inte motorn få plats helt, under huven..


Så här blev skyddsplåten för fötterna.. om den nu kommer skydda något..

Här höll jag på med layouten till "insugsrör" och tryckrör. Placeringen av t-pumpen syns innanför, framför turbon.
Oljetank har hittat hem, detta är den som utnyttjar tillgängligt utrymme bäst, av alla jag tittat på. kommer från Pace Products, är på 5L.


Köpte ett Odeyssey batteri, och börja fundera på var det ska sitta. Bästa stället vad det gäller tyngdpunkt måste vara under låren på passageraren.

Men vid lite närmare kik på sbf:s regler så står det att om batteriet (oavsett vad det är för sort verkar det som) sitter i passagerarutrymmet så måste det sitta bakom främre stolarna. Såå då fick jag göra nya stolfästen, och flytta fram den. Blir kanske inte så bekvämt för ev medåkaroffer. Eftersom jag även tagit fotutrymme med torrsumstanken.
Vidare blir det satans trångt, då batteriet ska stå i en tät avluftad box. Denna box ska samsas med ett kylarrör som måste gå utanför kardantunnlen förbi bakre knuten, samt på andra sidan rullen för 3p bältet. Millimeterpressition.

eftersom jag inte kan svetsa i alu, så tänkte jag försöka nita ihop en tät batteribox.
alla som finns att köpa, på Biltema osv är ju stora som hus..


Här ser man fästet där batteriet ska stå.

Undre delen på locket gick faktiskt hyffsat.

fortsättning på batteriburken kommer..
men lite annat först..


Fick tag i en begagnad acewell, borde kanske vara ett smidigt sätt att visa hastighet. Samt att den kan visa helljus o blinkers osv. Lite för modernt utseende för min smak, gillar mest analoga mätare, men det blir nog bra.


Fick tag i ett Subaru styling scoop, som kanske går att använda som intag på bakluckan, för kylluft. Jäkla snyggt! Ställa upp det i en brant vinkel, och sedan "spackla" upp en ny baksida, typ som huven på en gammal 911 turbo.


Tänkte om lite, och tillverkade ett 4p bältes fäste även för passageraren, inte bara 3-punkt.Köpte även hem ett till Sabelt 4p bälte, för dyra pengar. Höll ju på att smida på detta ett antal timmar. vid en sista provmontering av allt, innan helsvetsning kom jag på att det kommer ju upp ett kylarrör bakom tanken som tar all plats under där fästet skulle va...DOOH, Släng att i bingen..


Fick tag i en jäkla snygg vinge som jag tänke ha på gatåkarbågen.
Sitter isvetsade muffar i bågen. De flesta skär ju ut vingfästen i aluskivor, det kommer jag också göra på rejsburen och den större vingen som ska sitta på den, men i detta fallet tänkte jag prova att svetsa ihop lite rörbitar istället.



Blir ju ganska häftigt med denna vingen!!

Praktiska prov får väl avföra om dessa fästena blir tillräckligt starka.

Jomen de va allt för ikväll, fortsättning följer..när är det ingen som vet

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Hello igen!
fortsätter lite när jag har ångan uppe!



Pillade ihop en ny returslang till turbon. Idealet hade naturligtvis sett en brantare vinkel men turbon kan inte komma högre upp, en massa ramrör å tjaffs ivägen. Toppmonterat funkar inte heller, kommer ju långt utanför huven.
Där är faktiskt hyffsad vinkel på det, även om det inte syns på denna bilden.
Lär väl se om det bolmar rök bakom bilen när jag förhoppningsvis kommit så långt!



Då tar vi layouten på tryckrören då.. hade gärna fått plats med alla rören innanför karossen, men insugsröret mellan luftfilter å turbo går jäkla inte att knö dit.

Svårt att placera filtret, är j ganska stort. Vill gärna ha ett sådant filter då jag förstått att det dämpar insugsljudet lite grand gämfört med ett vanligt öppet koniskt. Det hade ju annars varit lättare att få plats med, bara smack rakt på turbon.





köpte tot 3 olika remmar från Sverull, innan jag hitta helt rätt. gäller å få spännet precis lagom, får inte vara för löst, men helst så löst så att det går att kränga remmen av å på utan att lossa pumpen.

Måste hamna på höger sida, då rattstången snor utrymmet under generatorn på vänster sida.
Lite komplicerad design, då pumpen har fästen gjorda för att sitta på vänster sida.
Det kommer bli trångt det här, innan alla slangar å grejer är på plats. Fäste för A-arm under, ramrör
precis utanför remhjulet, innanför sitter.. ett block, med tryckgivare, så närmare motorn går inte.


Börja pilla dit slangarna..
tryckrören är ju svetsade här också..

världens bäste Tom fick svetsa lite..


När svetsmaestro ändå var i farten var det väl lika bra att släppa det där med att nita ihop en tät batteriburk, vi svetsar en istället.

Placera ut instrumenten..


blir ju snajs!! fattas några mätare, men detta är ju en bra början





Finns ju lite olika lösningar på främre fäste på fullburen. Då jag gör en löstagbar, så valde jag detta sätt.



Här helsvetsat med en liten förstärkning under.



Pilla dit en gummifjädrad platta, som styr och elsystemet får bo på.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Fortsätter väl skicka på lite bilder!
Ska bli kul när jag är ikapp, så bilderna blir mer aktuella.

Nu är det hösten 2014 tror jag..

Pill med fullburen.
pilla ihop ett stag, så att jag kunde bestämma lutningen på "a-stolparna"



rörhållare från hydraulik-jobbet.



Buren börja likna nått, bara helsvetsa då..







Bockade till "klätterskydd" på sidorna.



Svetsa svetsa..



Huvudbågen var tidigt beställd från Kbt Safety, men sen blev det så att jag köpte resten av materialet av Competition cars utanför Lund. Fick själv stå å bocka å härja i deras häftiga verkstad.





När man ändå är i skapartagen, så är det nog lika bra att göra fäste för oljepumpen till bakaxeloljekylning.
Börja med nån pump från biltema, men trodde inge vidare på den, fick istället tag på en begagnad från en Nissan 300.
Mkt bättre då man vet att den är gjord för detta ändamål.


Här hamna pumpen..


Lagom trångt..





Pilla vidare med kylsystemet. Davies Craig pumpen hamnar på motorns vänstra sida.
Mega svets kungen Tom magi-ade lite på original vattenpumphuset..







Tompenbompen leker med alu-vattenpumpen..





Dags att åka till SFRO å hälsa på. Lite komplicerad lastning men värt det för att få ha den i skydd från ev. Regn.



SFRO Bosse ville inte knacka in chassie nummret rakt på ett ramrör, då han tyckte att dels det blir deformerat och försvagat, och dels att det vore lätt att kapa loss å byta ut...



Så jag skulle istället kapa till 2st plåtbitar som svetsas fast på ramen, ett väl synligt i motorrummet och ett dolt som är svårt för en eventuell tjuvjävel att hitta.
Tog bilen i en lastbil till Bosse för 1:a byggbeiktningen, och fick sedan åka upp en gång extra med bara plåtbitarna, och knackade ramnummer. Det var en rätt go känsla!!

Där sitter det konstverket!


I övrigt så gick 1:a besiktningen väldigt bra! Hade från början inte ens tänkt bry mig, men det är naturligtvis kul att få köra lite på gatan om det går. dessutom förenklar det ju ev. testande väldigt mycket
Bl.a var jag rädd för att jag placerat röret som rattstången ligger för lågt. Om besiktningsmannen inte kommer i bilen, eller sitter bra i den så kan han inte provköra, och då blir den ej godkänd. Bosse hoppade i bilen utan att ta väck ratten, satt där tyst en stund, sedan sa han: Döe.. de här är teknisk onani!! HAAHA!



på tal om nått annat..

Fick tips om att man kan anväda en sån här, (från VAG) som laddtrycksstyrning, om man tycker att en MAC är för dyr.
Äh, en vettigare anledning kan ju va att om man använder en ventil som är gjort för bil, så borde den ha hög kvalitet och klara vibrationer å skakningar osv..





åå sen..

Eftersom jag ska ha heltäckande golv, så borde man kanske göra några fästen, så att när man är i depon kan man ställa bilen på pallbockar på sidan, typ som WRC har..och som sticker ut så att även sidoplåtarna kan sitta kvar.






Här hamnar oljekylaren till bakaxeln..





Pillat ihop drivningen till t.pumpen.
Svarvat fram en distans med ett styrstift i remskivan.
Sen en lååång bult som håller ihop allezuzammen..

Om man sen vill lätta bilen...kan man ju byta ut remskivan..





Kommit hem lite skoj till bakbromsarna.
Nu blir detta jäkla överdimentionerat, men det beror på att SFRO tvingar oss att ha mekanisk handbroms. Då var denna lösningen från Wilwood jäkla smidig, där vajern verkar direkt på "färdklossarna"
Men med de oken så fanns det bara en sorts skiva som passar på Volvo axeln, alltså blev bakbromsarna lika feta som fram..
Tur jag har bromsvåg så jag kan justera..
Som synes är "bellsen" bara råämnen, det blev en del svarv och borrjobb på dem innan de var färdiga.



Där sitter oken..






filade fram egna adaptrar som oken sitter på. det var rätt svårt att få dem bra,
är ju inte så lätt att rita ut bulthålen för man kan ju inte rita igenom skivan..








sen så..

Provmontera de nya hjulen som ska användas när det inte körs till glasskiosken..




men..
Trevlig framvinge i coolfiber, lika bra att pilla ihop ett fäste till den.






på tal om..
Tyckte det verkade komplicerat å riskigt att bygga filter inne i tråget, så jag pilla dit inline filter på slangarna istället.
Det gick , men det var riktigt jäkla trångt!!! Gav efter detta bilen dess nya smeknamn.. Trångve.



Eftersom tråget kanske inte är spikrakt efter en massa svetsande, så gjorde jag en ganska tjock korkpackning.





Sådan olja slank det ner i bakaxeln.. enligt erfarna snubbars rekomendation..




jupp, de va kvällens uppdatering.. det hoppar lite fram å tillbaka, men bilderna kommer väl ungefär i den ordning som bygget har skett..det är tanken iaf..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
God kväll!!
Då va det dags att tjöta vidare lite med bilder från albumet;)

Dags att dra lite slangar till kopplingen.

Eftersom jag inte får plats med originalets gaffel med slavcyliner på utsidan av lådan, så pillade jag dit en Opel slav som verkar direkt på urtrampningslagret. Och för att kunna plocka ut lådan tyckte jag det var smidigast att göra en skarv på slangarna..








Fästet som slaven sitter på. Originalets plåt med dammskydd mot vxl.lådan sitter i botten, ihopsvetsad med en 3 eller 4mm plåt som slaven bultas på.

















Det går 2 slangar här, kolla den snygga banjokopplingen på slavcylindern på översta bilden. hittar tyvärr ingen bild på det färdiga resultatet. 1 slang kommer med trycket, den andra är för att kunna lufta utanför vxllådan. har helt enkelt dragit ut den till en söt liten kulventil, som sitter under huvudcylindrarna.

Använde vinkel-skott-genomgångar, från hydraulik..


_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Jaha, jag forsätter tjöta om lite bilder..




Där satt vingen fram på plats.. men den skulle ju som sagts tidigare även kompletteras utav..



Några stora flöken till "canard vingar" justerbara..






Haha, kommer ju bli döfränt! Lite som tyska backräcers..
Obs, denna vinge var bara ett första prov, inte riktigt rakt skuren..


Kikade lite på ventureriet som jag köpt av Wankelseven. Får väl hamna på egna fästen, som hänger ner genom alugolvet.



Här är föresten en bild utan alukarossen på
..arslen är ju alltid trevligt att se på, när de är nakna!


bågen ser så konstigt hög ut på denna bilden bara, men det är bara en synvilla


Börja dra bromsledningar. Stålomspunnet hela vägen. Trä en perfekt passande gummislang utanpå slangen innan kopplingarna pressas, sedan svetsa en liten rörbit i ramen, som blivit öppnad med ett snitt. Så när slangen trycks på plats hålls bromsslangen på plats, dra väck slanghöjet så är det bara att pilla ut ptfe slangen ur hållaren..



Slangarna från cyl..



Bakom passageraren..



Byter sida här, då jag tycker det är onödigt att göra hål i brandväggen på förarsidan också, det finns ju redan ett på pass-sidan för kylarröret.


Fått en alu huv tillverkad av en mkt duktig plåtslagare i Lammhult.



Gjorde fästen som instrumentbrädan ska sitta i. Då kan brädan med instrument å el å skit sitta kvar, även om man lyfter väck shuttlen, för att lättare komma åt.




Gjorde ett eget fäste för generatorn. Med originalfästet hade generatorn hamnat mitt i ramen.
2mm plåt med förstärkningar på bägge sidorna..
Själva öronen för gummibussningarna kan kanske kallas för lite McGyver influerat.. det är avkapade ändar på en kardanaxel, haha! Däri passade original gummina perfekt!




Då var det "point of noo return"
Svetsade dit 1mm brandvägen. Va lite pill att få till det mjukt å bra där bältet går igenom in till sina fästen.
Där är alltså helt tätt vid bältesfästet.
Plåtana helsvetsades inte, utan varannan på fram och baksidan. De mellanrum som finns kvar kommer fyllas med ett kitt innan ramen lackas.







Svarvade till egna distanser för uniballarna i hjulupphängningarna.





Får plugga "utloppet" till oljefiltret då torrsumpspumpen kommer trycka in oljan bakvägen istället.



Fick kapa spetsen på gängsnittet, då det bottnar inne i blocket innan gängan är färdig.



Där har vi hemmamiklade plugg och inloppsfjomp.



Layoten för bränslesystemet. Först ett tvättbart grovfilter, sen ett 240:i filter. Sen en 240 pump som matar till en 2L catchtank. Sen suger en Wallbro 550 genom ytterligare ett 240:i filter, sen frammåt i 1/4 slangar. Jaja det ser fjuttigt ut, men platsbristen är stor, och 1/4 räcker gott för 400hk. Returen drog jag till huvudtanken, frågat många vilket som är bäst, tank eller catch, köpte tillslut resonemanget att bränslet hålls svalare om det går tebax till huvudtank.




Så blev pedalerna.
Ska bli spännande att provköra å känna om de funkar..




Slutgiltiga fästen för rattstången.
Behållarna till broms & koppl-cyl uppdragna så att de är lätt att komma åt om man behöver lufta efter ett banpass.




Då är det sommaren 2015 och dags att rostskydda å göra iordning tankarna.
Ska målas svarta utvändigt så tänkte det var smart att blästra dem först, så det inte är någon rost under lacken..
Efter blästringen så hade jag visst slått upp en massa små porer så då börja de läcka igen!!! Satans hatobjekt!!
Helt idiotiskt att bygga tankar i 1mm svart!
Så jag tömde Autoexpertens lager på tanktätarklet 3 dagar i rad, först lade jag bara där jag såg läckage, sen äähh, kleta över varenda svets på bägge tankarna.. gick åt 9 tuber har jag för mig..




Sedan skvalpade jag runt med detta kletet på insidan, ska tydligen lägga sig som en tätande hinna på insidan. Svindyr men värt det, efter detta var tankarna täta igen!



Är lite gammalt slagg å skit som kommer ut vid sköljning..



Fint å galvad spindel med ok-adapter fram. Nya Volvo original lager också








Där sitter det ihop. Usch det var mycket jobb att få ihop detta, köpte ju begagnade ok för att spara lite pengar, men det blev för mycket jobb och dyrt att få ihop det. Skulle köpt det färdiga kittet för grupp H med Alcon ok också, från Sellholm. Det passar ju på spindlarna å original naven.




fick ju bl.a specialtillverka helt nya nav, eftersom skivan inte hamnade rätt i oket. och adaptern för bultarna, det var nära, men oken passade inte riktigt med bägge hålen på Volvo spindeln.




Lite mer pill med kopplingen.
Pillar dit ett nersvarvat svänghjul med triggerhål för tändningen, på det kopplingen från V70 T5. Får hoppas det räcker. Om inte så får det bli en 6P sinter senare..


_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Innan sista ihopmonteringen började, inför provkörning, var det dags att göra ett vridstyvhetstest.
Med ett snille till bror så går det att göra hemma.
Jag ville veta om det behövdes några mer trianguleringar i shassiet, eller om det kunde bedömmas färdigt.






Det behövs ingen superfancy utrustning för ett sådant test, men det underlättar med en brorsa som jobbar med shassi dynamik på Saab. Eller Nevs heter det visst nowadays..



en personvåg, ett vattenpass, ett skjutmått, och något stadigt som ligger på golvet och inte flyttar på sig..







resultatet blev mycket bra, måste jag säga!
Hela 32.000nm, för att vridas 1 grad.



Släpade iväg den på vägning sommaren 2015.
Måste ju väga den, för att kunna beställa stötdämpare.
Hyffsat komplett vid tillfället, fast utan kaross, ingen el och tom på vätskor.




I detta utförandet vägde den 640kg. Räknar med ca 100 kg till..det plockar på snabbt.
Bara 2mm alu-golvet t.ex väger hela 18kg!!



Finns väl lite smågrejer att ta av sedan.. men det verkar som att den hamnar ganska rätt vad det gäller vikt-reglerna i Modsport. Med en B230 turbo ska bilen väga 862 kg med förare.
Mindre generator, mindre startmotor, lättare ljuddämpare, alu-axel hade ju varit fint, 1mm golv kanske mm




Har haft en fundering på att leta upp 2 liters maskin, Italien-import. Med en sådan ska bilen väga 787 kg, med förare.
Men jag tror inte jag kommer ner till det, utan då blir jag ju överviktig istället..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Då är det 2016..

Dags att beställa stötdämpare.
Planen har hela tiden varit att köra med Sellholms 2-vägare, men när det väl var dags att beställa så har de slutat tillverka / sälja dem. Det är bara Öhlins som gäller där.
Ja då kan man ju lika gärna kolla runt lite, tog offert från Sellholm, Öhlins själva, KW suspention i Tyskland, Nitron i England, och KH-motorsport i Sverige.
Fastnade för KH 
Han verkar kunnig , samt en stor anledning är ju att han själv tävlar inom SPVM, alltså kommer han alltid vara på plats, när man kör där.
Det blev alltså 3 vägs justerbara gasfyllda.



När dämparna var tillverkade i rätt längd, så var Kent jätteshysst, och skickade ner en dämpare och en gasbehållare, så att jag kunde bestämma längden på slangarna exakt. Slangarna tillverkade jag sedan själv, och skickade upp till Kent för montering.

Den 5 April dök det så upp ett väldigt vackert paket!




Fullt upp med elen! Börjar bli bråttom att få ihop att.. vill gärna provköra innan vintern, för att sedan kunna plocka ner och blästra / lacka ramen å göra sista monteringen.



Fick svetsa ihop en egen adapter för oljetryckgivaren
Satte den i det främre hålet, under vattenpumpen..
( Volvo rödblock har ju flera alternativ)




Ramla in en vinge som jag tänkte ha på rejsburen..
kanske skulle måla om den lite bara..?




När jag väl fått hem dämparna så kunde jag konstruera främre knivkrängaren med sina fästen.
På denna bilden syns även att jag flyttat ner luftfiltret, och triangulerat hålet där det tidigare kom upp.
Denna lösning gjorde det även lättare att placera ut gasbehållarna fram.
Jäkla knöligt att komma åt luftfiltret bara..
Man får ta väck laddkylaren, sedan får man lossa krängarröret, innan man kan ta ut filtret framåt.




Löder på med elsystemet..
Här syns tändspolarna också, det blev LS2, 4st separata.






Här höll jag på att tryckprova ser det ut som..



Svetsade ihop ett rör, med en luftventil för bilhjul i ännen..


Så blev knivkrängarna.
Med denna lösning så slapp jag svetsa eller borra i A-armen
Fästet i ramen får även en bissysla som övre fäste för "canard-vingarna"
Tyvärr passar ingen av de 3 längderna på knivarna som Sellholm erbjuder,
Jag kapade sönder å kortade ett nytt par bara för att få ihop det.
De kommer ju smälla av direkt, får nog låta någon tillverka ett par nya sedan, kanske i Impac Supreme från Uddeholm.
Är här någon som tillverkat sina egna knivkrängare?







Svetsade ihop en ny baklucka i 1mm plåt. Tanken är naturligtvis att spackla lite och sedan gjuta av den, men den får va med på första testerna av bilen. Sitter med 4:a Dzuzar, som i sin tur sitter i demonterbara fästen.
Sidorna täcks med 1mm alu-plåtar som skruvas dit.





Funderar på om man ska tillverka styrplåtar nere i bagagen.. ska testa utan först.





Dags att kapa till Canardvingarna lite mer seriöst.




Elpill..




Min gode vän Mattias har hamnat på bild också
Han har varit ett bra stöd när det ibland blivit för jävla tjatigt att stå själv å uggla i garaget timme ut å timme in..


_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
fortsätter storyn..



Här var det premiärvisning av bilen, på Biltema träffen i Växjö!
Fortfarande inte startad ännu, men det var ju jättekul ändå.
Folk var framme å tjöta hela tiden, duktigt hes och solbränd när jag kom hem.




Fan inte tid att stå still!!
Pilla vidare..




Den 22 Maj så jävlar var det dags!
Nerverna utanpå..pumpa oljetryck med borrmaskin..ett under att den maskinen lever fortfarande..
Johan Fransson håller koll på Maxxet..
Eftersom han också har Maxx ecu i sin 1300hk nånting Bmw M3 kombi, så fick han agera data-guru..

Jovisst serru!!
Åbäket hoppade igång!!

Efter att ha haft igång den 5ggr inne i garaget den eftermiddagen, så hade man en trevligt avgasad skallebang resten av kvällen, men det tog man med ett leende.

Sen va det en liten rolig grej den 28 Maj. Bilsport på besök för å göra gatbilsreportage i Växjö.
Jag hamnade visst på en liten bild i Bilsport 14/15.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Sen dags att kavla upp armarna igen! Uppstarten gav en viss attgöralista..
Bl.a svetsa lite mer på insuget. Men det stora jobbet... trots mycket funderande, och koll på massor av bilder, så hade jag tydligen vänt torrsumpspumpen upp och ner. Vilket innebär att jag nu måste göra ett helt nytt fäste. Och nya slangar..
Uäää oljeblask!!

Den 11 Juni!
Var det dags för första provkörning hemma på gatan!!
MYYYYCKET trefligt!!
Något som var i fokus var om kylsystemet skulle hålla tempen..
Och allmän läckagekolll förstås!
det hela gick över förväntan bra! svetsade dit en luftnippel till i kylsystemet efteråt bara.

tänkte jag skulle bjuda på en trevlig film här, men det sket sig..




Den 17Juni
Var det dags för bänkning på rullar.
Förberedelserna bestod mest i att lufta, och att montera golvet..
När man känner sig helt klar så skan man naturligtvis bara lufta en gång till..
Det är naturligtvis då som man tappar nippeln ner i kamremskåpan!
Jaha va fan, bara å riva ner hela fronten på bilen igen då, för å komma åt å lossa kåpan.
Kunde ju köra utan den, men den är bra att ha när man ska kolla tändningen.

Inför bänkningen så gjorde jag nya slangar och kopplade förbi oljekylaren.
Utan termostat blir det antagligen bra segt att få upp temp i oljan.

Bänkningen gick sådär förresten.
Körde aldrig ens in.. det var ju en B230ET som suttit i när jag byggt allt..å de är ju kanske inte den kralligaste motorn Volvo byggt, men jag tyckte att vi kan ju åtm köra fram originaleffekt eller kanske 200hk, så att jag kan testa bilen i sommar! det var det ända viktiga! Åsså pillar jag dit en "riktig motor senare.
Men nää, Jonas sa att det spelar ingen roll om vi så ställer WG:n vidöppen, den turbon kommer ändå skjuta stakarna genom taket! Fick vända hemmåt igen..


Torsdag 23 Juni.
En bra ursäkt för att inte städa inför missommar.
Drog iväg å fynda en B230FK, Är ju en sån det ska va..
med H-profil å portat å trimkam.
Inte uppstartad efter renovering..hmm lite köpa grisen i säcken, men det är ju åtm. Rätt block och fräna stakar..





Lör 2Juli
Hade återbesök av Björn på SBF.
Han skrev en trevlig liten bok om min bil!
Vagnbok klar. Känns som det viktigaste steget i hela bygget!


Dags att bygga om oljesystemet igen. Skaffat en oljetermostat från NBM hydraulics.
( de är underlev. Till oss på mitt jobb.)
Jäkligt svår att få plats med, det är knökfullt överallt! Fick tillslut dit den ovanför luftfiltret.
flytta gasbehållarna och bygga nya ledningar.


Ons 13Juli
Ska jag äntligen provköra bilen på riktigt, på ett bra ställe med mkt yta och ingen blir störd.
Har inte bytt motor, utan tänker testa bilen med motorn omappad, det får gå så bra det kan..motorn är ju ändå bara ett offer.. spelar ingen roll om det inte finns något över 2000 varv, får man upp den på 5:an så går det åtm. så fort så att man kan bestämma om chassiet funkar eller om det är något som behöver ändras innan blästring / lack. det är ju det enda viktiga..

Lör 6.e var bilen helt färdig för detta med golv & karosssidor på, för att se hur det går med värmeavledning.
Ute å testkör en sväng bara för att se så allt är redo.. då börjar fanskapet rassel banka! Fan också..
Bara å avboka testet


8aug
Kollar runt i motorn, hittar inget synligt fel i toppen, snurrar motorn utan remmen och ljudet finns kvar. Alltså är dt något fel i botten hade det varit i toppen kunde jag ju byta till toppen från den nya motorn.




9aug
River ur hela motorn istället. Dags att göra jobbet som jag tänkt göra efter shassitest i vinter istället..
Får lite hjälp av 15 årige Amm. Han tog hand om den kladdiga sidan)




Denna gång provade jag att lyfta ur motorn utan att lådan följde med. Det var första ggn, trodde inte det skulle gå, men om man lyfte hela paketet framåt lite, så kom man åt alla bultarna på lådan.




Prepp av den "nya" motorn tog några kvällar, alla hemmagjorda prylar ska flyttas över å grenröret lindas.




Innan jag lyfte i den nya motorn, så ville jag hitta felet i den gamla.
Uppåner med den, men hittar inget fel i botten, av med toppen, inget fel på den heller..
MEN det kanske inte ska ligga en sån alu-flisa på ena kolven!!
Måste komma från härke-insuget 


Den gick att plocka bort med fingrarna, och inget märke syntes någonstans. Gamle ET ok..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Efter några dagar så var det dags att provstarta nya motorn.
rullar ut bilen mellan regnskurarna, vatten luftat, oljetryck..dator igång..
fan va konstigt den låter när man försöker starta då.. fel på nya startmotorn eller..den verkar gå så lätt!?
ÅHÅ, inget komp i maskin!!

Då var det väl så att den som renoverat motorn gjort en riktig tankevurpa, och shimsat upp kammen så hårt så att ventilerna står tvångsöppna!!? Ookeej liksom..
Fick låna en sats med shimsbrickor av en polare, och ägna 2 kvällar åt att shimsa in den.
Vid sista justeringen på en ventil från godkända 0.3 till perfekta 0.4 såååå
Går den flång nya kammen sönder!!!




Nästa kväll..
Okej, börja att schimsa in gammelmotorns kam, men ångrar mig och
byter hela toppen istället. mindre jobb det.
Spelar ju ingen större roll i detta läget att toppen är original, kommer nog kunna få tillräckligt med effekt för å testa med iaf..

Nya topplocksbultar, ny packning, rätt moment.. allt gott!?
Ny provstart!

Pissar vatten överallt!!? WTF!? Rinner vatten, inte från ett ställe, utan från hela motorns vänstra sida!!
Suuuuuck!!




Nästa kväll..
Byter väl tillbaka till "nya" toppen då.
Lämnade kammen till en svarvnisse, som lyckades laga den.
Borra / gänga ett hål i kammen, håll fast den skadade biten med en bult och en stor bricka.

Några kvällar senare..
Ny provstart!
Nu hoppar nya motorn igång!

MEN den låter illa!?

Fan är det nu då!? Låter ju nästan lika illa som ETphonehome gjorde med flisa på kolven..
Börja lessna på riktigt nu..
kollar med några olika trimnissar om jag ska lämna in hela toppen och renovera / finna felet.

Prata efter några dagars ångest med duktige Göran på GMT och dååå, trillar poletten ner!
Tydligen ska man ha ett annorlunda spel med AXT kammen!
Pga sin annorlunda form så slår den så hårt på ventiltryckarna, så sänk spelet till hälften så blir det bra.

Så gjordes, sedan var det till att skrämma grannskapet hela eftermiddan!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare


Tiden går fort, hösten närmar sig och jag måste fan provköra innan regnen / hösten / vintern.
Bokar testplatsen igen, 8:e Oktober.
Bokar även mapp-Jonas så att han ska komma dit. Så kör vi mappningen på gatan först, och sedan får jag göra mitt shassitest, förhoppningsvis med en motor som går gött!

Jonas vill gärna mappa på gatan även om han har tillgång till bänk, för att få allt hundra procent realistiskt.
mao upplagt för att bli perfekt!

Tyvärr så var det fuktigt den dagen, så vi sket i mappningen, men vi fick vara ute och köra en bra stund. Hade naturligtvis koll på temperaturer och lambda via Maxxet, så att motorn inte tog skada av att köra omappat. Börja spluddra vid 2500 varv men var väl uppe vid 3500 som mest på låååg last.
Då gjorde väl bilen 100 iaf.

Sittställning ok, styrning ok, pedaler justera lite, gick spikrakt när jag bromsa tills den låste upp, inga problem med värme, ens för passageraren, som ju har oljetank / turbo framför fötterna, vattenrör på vänster sida, ljuddämpare på höger sida.

En mkt trevlig dag, körningen slutade med att en punktsvets på kopplingspedalen gick sönder, men då var vi ju klara..



Smutsbevis!!







Börja på med huven.
tyvärr får inte motorn riktigt plats under huven. visst det är häftigt att det sticker upp genom huven, men inte så bra om man tänker på att man gärna ska se vägen framför sig.. även aerodynamiskt hade det ju varit bättre med helt slät huv, men men


_________________
Andreas Johansson
Citera
Bosse 944
Tullinge
Här sen Jan 2015
Inlägg: 10



Hej, om du har seriösa tankar på race så har PFR 2st Ford Duratec racemotorer till salu under säljes här på rejsa.Borde passa i ditt bygge som en handske.
Bosse ( äldre bror till Peter )

_________________
Bo Franzen
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Nytt försök med kardanklädsel.



Börjat på med elsystemet för belysning, tuta osv.
Köpte en Leash el-station för att kunna få plats med alla reläer å skit, samt för att komma undan med några timmar mindre.
Presiiiis att det får plats, finns bara en möjlig plats, och var tvungen att flytta BTR:en..




Måndag den 19 Dec så är det dags för mappning.. igen!
Startar upp den 14:e för att se att allt är som det ska.
Startar direkt, men börja gå konstigt efter en stund. Tempen skenar för fläktarna har stannat,
å instrumenten börja blinka..

Okeej, då får den ingen laddning! Batteriet varit nere på 7 volt när ECU:n börja jucka..

Testa igen den 17:e, generatorn ger inget.
Börjar med att byta fluxkapacitatorn i generatorn..och vips, nu ger den 14,5 volt. PUUH..

Bilen tackar för detta genom att börja läcka vatten..


Körde i rullande landsväg på StreetPower i Olofström.

Var lite strul, framför allt med vattentempen. Det gick inte ens att hålla den på ca 3000 varv i friläge i mer än nån minut innan den överhettade. Vi börja med att koppla om fläktarna så att de kan tvångsstyras av ECU:et istället för vattenpumpens egna "commander". Hjälpte marginelt.

Flyttar bak deras stora fläkt så att den står bakom bilen istället å blåser rakt på kylaren.
Blev bättre men inte bra, dessutom får ju då IC:n ingen kylluft.

Vafan, börja undra om det var dags att ge upp igen, men vi gjorde ett försök med att plocka ur termostaten och kapa sönder den, så att det bara var en ring med packningen kvar. Dååå börja det funka!!
Jag hade borrat termostaten för att det ska funka med extern vattenpump och med värmeväxlare, men tydligen så räckte det inte. Kommer alltså köra utan termostat framöver.

Fram med fläkten och så körde jonas på ett antal pull. Klarar den att stå still inomhus på fullt ös i motorn så får kylsystemet ok nu då!

Resultatet blev dåliga 257hk och 328nm.
Och för högt avgastemp, och för hög insugstemp.

Hade gjort E-bay fynd på avgastempgivarna. De visade ca 850c. Bytte till en riktig som de hade själva, då var vi uppe vid 1000c!! Släng skiten å köpa riktiga!!

I övrigt så är tanken nu att det troligen är fel kam, med för mycket överlapp.
Troligen funkar AXT:n bättre med en större turbo och mer effekt. Med en liten 19T blir det nog för trångt avgashus för kammen. Så jag tänkte prova en V eller en VX3 först. Ska nog inte behövas en specialslipad kam till låga 350hk.

Kanske en ny IC också. Måtten är tvärmax vad som får plats nu, men det kanske ändå skiljer mellan Kina tillverkat och en nybyggd. Hade över 60C vid 1.4bar. Hade vi laddat 2.5 bar så kanske det vore ok med den insugstempen men inte vid 1.4.

tänkte jag skulle lägga en liten rolig film på ett illrött agg här, men det sket sig..


Så där.. nu är jag ifatt!!!
Vad jag håller på med nu, är att jag plockar ner den för lack. När ramen är helt tom ska det sista helsvetsas, sedan tänkte jag montera karossdelarna och så lackar eller folierar jag dem ihop med Chris på Däckorita reklam.

Sedan lämnar jag ramen på blästring o lack. Den blir våtlackad, troligen svart.
Blivit rekommenderad att inte ha pulverlack,
då färgen kan spricka och lossna i bitar om den får steskott eller slag.

Någon som har åsikter? Pulver eller våt?

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Hej Bo Franzen!
Det såg ut som trevliga motorer! Tack för tipset!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Hej! Är här någon som har erfarenhet av Kit Car Direct i England?

Jag lade en beställning där på ett par bakskärmar den 1:e. Har inte ens fått ett ordererkännande än.
När jag loggar in på mitt account så står det bara Processing..

Har redan mejlat dem en gång å undrat, men inte heller fått svar på den frågan..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Kastenham007
<<   1, 2, 3, 4   >>
44888 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande