Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (34024 totalt) |
Angående turbo, En Garret GTX4294R borde funka bra. Det finns 4 olika turbinhus att välja på också 1.01, 1.15, 1.28 och 1.44.
_________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
Jag har en 4202R med feta avgashuset till salu billigt annars!
För övrigt, sjukt kul med mer wankel! Jag hade ju en gång en fd3s som numera står hos ÅS respektive Gustav. 20 b är ju bara så fett! Synd med 95dB bara! ![]() _________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
Är lite rädd för att gt4294 och 4202 blir för laggiga...och dom är stora som tusan men skall kunna fås med 4094 komp hus och tial avgashus så sparar man typ 10kg och massa plats
![]() Bw sxe9180 med ett kkk öppet avgashus funkar ju med _________________ Joachim Hällblad |
Framvagnsbygge...
Arbetet med framvagnen och dess geometri fortskrider, har monterat rollcenter correctors och satt en rideheight samt kontrollmätt lite geometri, allt ser lovande ur men jag kommer behöva ställbara tie rods för orginal orsakar lite bumpsteer vid sista centimetern innan max infjädring. ![]() ![]() _________________ Joachim Hällblad |
Framskärmar, aero
Han även kapa ur framskärmarna för lite ventilation, inte jätte stora men bättre än inget och mer kommer. Måttade även upp för fälgar och är tacksam för tips på fälgar i dessa dimensioner Utrymme inåt mot fjäderben 14cm Utrymme utåt till skärmkant 15,5cm (förmodligen mer då detta vad vid positiv camber) Minst 5cm frigång för bromsok Jag tänker 11 eller 12tums fälg med et på runt 10? Samt 285or eller 295or på det? ![]() ![]() _________________ Joachim Hällblad |
http://www.streetwheels.se/index.php?id_product=332&controller=product&id_lang=9
Rota GTR-D 18x12, Kanske inte den bästa kvallen men det är ett vettigt alternativ om du inte vill lägga 30k+ på fälgar. Mvh//Jesper _________________ Jesper Olofsson - Kinnekulle 1:01.66 - Mantorp 1:30.729 - Gelleråsen 1:14.827 - Knutstorp 1:07,368 |
Jag skulle inte rekomendera kinafälgar.. Inte pga ev dålig kvalla men den sjuka vikten.
Jag gick ner 16kg i ofjädrad vikt när jag bytte från kinafälgar till 3delade volkfälgar.. Och vill man inte lägga 30K så får man köpa begat :P |
Fick ett ryck och spenderade helgen i garaget
Monterade nya tie rod ends som skall få bukt med bumpsteer, ser mycket lovande ut! ![]() Målade klart motorutrymmet. Blev lite damm i färgen trots galet seriös lackbox i plast och silvertejp och vattnat golv. Men vafan det är ju en race bil.... ![]() Gjorde mockup på skärmbreddarna bak. Dom breddar 50mm så möjligheten finns att köra 305 runt om, har precis mätt klart för fälgar och däck. ![]() Adapter till kardan samt urtrampningslager ![]() ![]() Tänkte slänga i motor och låda men saknade rätt skruvar till tryckplattan sådet får vänta tills i veckan, men första uppstart närmar sig! _________________ Joachim Hällblad |
Hmmm vi får väl se, jag har bara löst själva föraravgiften än så länge dock inga spec evenemang, hoppas på att kunna köra något evenemang i år dock så man får sortera ut bilen lite samt lära sig köra ordentligt
![]() _________________ Joachim Hällblad |
Gjorde ett ryck till och monterade i motor, låda, kardan samt bakaxeln. Passade som handen i handsken.
Grymma adaptrar till kardan och urtrampningslager av MadPerformance samt kardan av svea! ![]() ![]() _________________ Joachim Hällblad |
Nederlag.......
Efter att ha monterat hela drivlinan märkte jag att växellådan strulade, den har numera utväxling 1:1 när neutralen ligger i, alla övriga växlar går att få i men går trögt....växellådan är ju inte använd sedan ombyggnation så vete fan vad som har hänt. Rev ur skiten och lämnade till mad performance för översyn, dock är lådan omsvetsad på så vis att den måste kapas sönder igen för att dela den.....suuuuck. Så mr MAD får bygga en jigg först. Någon som vart med om liknande vxl låds problem? Då länge lackar jag bur och interiör....här är den grundad, penslade 2k hagmans epoxi primer men blev sådär nöjd med resultatet, slipar satan nu men funderar på att riva ut framrutan och spruta buren ist. ![]() _________________ Joachim Hällblad |
Bygget rullar på, växellådan är lagad, buren är lackad i sin riktiga gula färg samt resten av interiören är epoxigrundad. Medans färgen torkar snickrar jag på bilens luftstyrningar för olje och vattenkylning samt aeron på bilen.
Här syns ena oljekylarens luftstyrning som mynnar ut framför framhjulet, liknande porsche's lösning antar jag... ![]() Guuuuul bur ![]() Även beställt fälgar och däck.....blir cosmis racing fälgar 11,5x18 med 285/30-18 gummin i första versionen _________________ Joachim Hällblad |
Turbo, grenrör, generator, krängare
Lite har det allt hänt. - är helt klar med motorstyrningen - ästan klar med resten av elen -grenrör klart -turbon sitter på plats med återledd wastgate och 4-tums downpipe -generator monterad från ford taurus (140amp, org 90), sitter numera brevid motorn istället för uppepå för att få ner tyngdpunkten -monterat speedway style krängare -bytt bakskärmar till 80mm breddare ist för 50mm Nu skall vatten och olja byggas klart, sedan elen och provstart! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Hällblad |
Det är ingen lätt fråga att svara på, jag har ingen möjlighet att svetsa aluminium så det måste lejas bort, men provstart om någon månad hoppas jag, efter det mappning, lite broms/spindel mek för att kunna köra evo bromsarna med mina fälgar samt lack.
Idag tänkte jag köra ett rejs att bygga klart elen och få klart inpassningen på bakskärmarna...ser ut som att dom i framtiden kan svälja upp till 315 däck _________________ Joachim Hällblad |
Fick en söndag i garaget...
-kalla tryckröret klart (dump fläns måste svetsas) -varma tryckröret klart men inloppet i gaveln på IC måste flyttas samt en 90graders svetsas i komp huser -motorstyrningen helt klar förutom laddtryckssolenoiden som kommer på torsdag -gängade i an4 nippel i oljefördelaren så att jag får olja till turbon -gängade i vattentempsensorn -kapade till alla tändkablar i rätt längd, den längsta blev 20cm :-)...behöver en tång för att krimpa dom -flyttade expansionskärlet till fjädertornet -skärmbreddarna bak är ditmonterade på prov och hålen för alla popnitar är borrade, nu skall dom väck innan lack ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Hällblad |
|
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (34024 totalt) |