Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Få BMW Z3 att fungera utan motor-ECU
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7135 totalt)
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Är medveten om att jag är ute på tunn is nu, då detta inte handlar om en banåkarbil, men det HAR VARIT en banåkabil iallafall, och jag ser det som störst chans att kompetensen jag behöver finns här på forumet, så jag håller tummarna för snälla moderatorer

Den här skönheten florerade här på forumet för 1,5år sedan, och hamnade till slut i min ägo.

Under det gångna dryga året har förbränningsmotorn bytts ut mot en 120kW 300Nm elmotor från Siemens. Allt som hade med fossilätaren att göra har skruvats bort, och ersatts med batterier, laddare, kontaktorer, fler batterier och diverse instrument.

Bilen är 98% klar och har provkörts med gott resultat.

Jag har dock två punkter kvar på listan som jag behöver hjälp med.

I tidigt skede insåg jag att jag aldrig kommer få original hastighetsmätare och varvräknare att fungera ihop med den nya elmotorn och avsaknad av ECU.
Så mätarhuset byggdes om och huserar nu en eftermarknads VDO varvräknare och hastighetsmätare, so far so good.

Har börjat identifiera och koppla in trådarna till kontrollampor som blinkers, helljus och diverse andra varningslampor.

Men ABS-lampan och Airbag-lampan vägrar slockna.

ABS-lampan protesterar nog för han inte får någon signal från gamla ECUn. Jag har kopplingsschema på bilen och där syns en "Data transfer" tråd lämna ABS-enheten för att gå vidare till ECUn, som nu inte finns...
Jag har inte provkört och provbromsat efter jag kopplade in detta, min förhoppning är att ABSen fungerar ändå, men larmar för han inte "känner av" förbränningsmotorn. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Men Airbag-lampan är svårare. Under byggets gång har stolarna varit i och ur, så jag misstänker att det är det boxen känner av. Vad jag läst mig till försvinner inte airbag-relaterade felkoder med att bara bryta spänningen, utan man måste in i OBD-uttaget och nollställa.
Nu är ju problemet att OBD-uttaget satt på motorns kabelhärva, som såklart inte finns kvar i bilen längre...

Min fråga är då om någon vid motorbyte/ombyggnad av sin BMW stött på samma problem som jag, och har en lösning på dem?

Bilen ska SFRO-reggas, och då MÅSTE inte ABS eller airbag finnas längre, men jag vill ju ha dem ur en ren säkerhetsaspekt...

Kungälv
Här sen Feb 2003

Har bilen CANel-system? I så fall är jag är mycket tveksam till att du kan få airbag-sensorsystemet att fungera utan att använda bilens vanliga elsystem i sin helhet. Visserligen är Z3 en gammal bil så systemet är nog inte superavancerat egentligen men det brukar kräva signaler från ett antal av bilens olika system för att det ska tycka att allt är normalt.

Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Gissningsvis är det väl någon form av CAN-system då det står "Data link", "Tx" och "Rx" lite här och var i schemat.
Nu är ju inte bilen nåt underverk med säkerhet i form av krockgardiner till höger och vänster, en airbag i ratten och en framför passageraren typ. Och kommer väl dessutom köras ganska försiktigt med eldriften, men hade ändå varit najs att veta att man har airbagen om det skulle hända något...

Lund
Här sen Feb 2003

Inget att tillägga, men fasen vad coolt!
Är du elare i grunden, eller hur har du skaffat kunskaperna?
Finns väl inte supermånga uttömmande elbilskonverteringsforumtrådar i dagsläget kan jag tänka mig.
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Värmande ord från någon med din byggkompetens Anders!

På el-kunskaperna ligger jag väl ett par snäpp över normalt kunnande kanske, men jobbar absolut inte inom området.

Det finns en del att läsa sig till, tyvärr inte på några svenska forum, vilket jag tycker är tråkigt då det faktiskt finns en handfull konverterade bilar även i Sverige. Men det har blivit många många timmar framför datorn och läsa manualer och datablad för att få till allt.

Jag hade en plan att föra projektlogg här på rejsa under "Övriga projekttrådar" men tänkte samtidigt att det kanske var lite fel mottagare så att säga.

Stockholm
Här sen Okt 2006

Nejdå, det är bara att göra en bakdaterat projekttråd i den delen av forumet. Kommer att vara väldigt uppskattat.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Byggtråd, byggtråd, byggtråd!!!

MGB GT 1967
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Sonett7 skrev:
Byggtråd, byggtråd, byggtråd!!!

+1

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006

+2

Det är väl åt detta hållet är vi på väg.
Om några decennier sitter vi i våra garage och bygger om el-rejsbilar!

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Peter_1982 skrev:
Värmande ord från någon med din byggkompetens Anders!

Jag ser mig definitivt inte som någon som sitter på en massa kompetens i det ämnet...
Men tack ändå.

Upp med byggtråd nu! thumbs up
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Natanael på Maxxtuning har lagt några år på styrsystem, kolla vad han har att säga!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Eftersom jag har ett antal elbils och hybridbyggen bakom mig på jobbet så vill jag bara börja med en applåd. Otroligt coolt att dra ihop detta på hobbynivå!

Jag har väldigt många frågor som jag gärna skulle ställa i en byggtråd så se nu till att skapa en byggtråd!

Angående dina felokoder så borde du kunna skapa ett eget OBDII uttag mha lite elscheman, som du säger så är nog airbag koderna latchade/permanenta så du behöver kunna komma åt den CANBUSsen för att nolla. ABS-lampan borde du kunna släcka genom att fejka rätt signaler på bussen med en Arduino eller nåt, Vad har du för styrsystem för att styra invertern? Inbyggt i Invertern? Tänkte du kanske kunde skapa en anslutning till den ECUn och skapa signalen där.
Hur skapar du "tändning på" förresten? Har du kvar nyckeln och allt runt om? Har bilen ESP?

Säkerhetsfråga: Vad har du för batterier? Har du en brandsäker låda runt som ventileras utanför bilen genom en brandsäker koppling? Den där bilden med vad som ser ut som ett batteri i kupén gör mig nojig som fan.

BMW 330i -05
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Jag har läst några trådar på på e46-fanatics forum där de körde reverse engeinering för att plocka ut data på Powertrain-bussen.

Efter några år i branchen kan jag se "vissa svårigheter" med att ta fram hela protokollet. Det tog veckor att få igång betydligt enklare komponenter från standardbilar.
Det jag syftar på är tex räknare, request respond-meddelanden som ligger på CAN-bussen. Utan allt rätt så får man inte någon funktion. Och det finns sällan någon att fråga.

Börja mäta på en fungerande bil är nog det bästa sättet att börja.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Eftersom jag har ett antal elbils och hybridbyggen bakom mig på jobbet så vill jag bara börja med en applåd. Otroligt coolt att dra ihop detta på hobbynivå!

Jag har väldigt många frågor som jag gärna skulle ställa i en byggtråd så se nu till att skapa en byggtråd!

Angående dina felokoder så borde du kunna skapa ett eget OBDII uttag mha lite elscheman, som du säger så är nog airbag koderna latchade/permanenta så du behöver kunna komma åt den CANBUSsen för att nolla. ABS-lampan borde du kunna släcka genom att fejka rätt signaler på bussen med en Arduino eller nåt, Vad har du för styrsystem för att styra invertern? Inbyggt i Invertern? Tänkte du kanske kunde skapa en anslutning till den ECUn och skapa signalen där.
Hur skapar du "tändning på" förresten? Har du kvar nyckeln och allt runt om? Har bilen ESP?

Säkerhetsfråga: Vad har du för batterier? Har du en brandsäker låda runt som ventileras utanför bilen genom en brandsäker koppling? Den där bilden med vad som ser ut som ett batteri i kupén gör mig nojig som fan.

Byggtråd är igång, men det kommer ta långt tid innan vi kommer fram till din frågeställning så jag svarar här.
Jag är också inne på att försöka skapa mig ett eget OBDII, måste läsa på vad som behövs och framför allt vart i bilen jag numera kan hitta de signalerna. Kabelhärvan i bilen är i det närmaste orörd, så kanske de två runda 20pin-kontakterna ute vid säkringslådan kan vara till hjälp.

Invertern styrs via CANBUS-signaler från en Arduinobaserad liten låda (köpegrejor), som har inkopplingspunkter för gaspedal, reläer osv osv. Denna fungerar redan så dåligt så jag vågar inte ge mig in där och bråka. Ska jag skapa en signal vill jag nog göra det helt stand alone.

Vad jag minns hade bilen bara ASC...

Nyckeln är kvar, och använder tändläge 1 och 2 för att ge spänning till invertern och arduinolådan. Startläget har ingen funktion längre utan när man har i tändläge 2 och precharge-cykeln är färdig kan man åka.

Gällande säkerhetsfrågan så har jag i den mån det varit möjligt byggt efter SFROs elbilshandbok, då det är dem som ska besikta och godkänna den.

Batterierna är lithiumjon-batterier från en Ford Focus, och det var bra att du poängterade det med ventilationen, för det har jag faktiskt förbisett på de batterierna som är monterade i kupen. Händer det något så ventileras det nog ut i kupen. Inte för jag tänker sitta kvar där om batterierna börjar brinna, då är det adjöss med allt ändå.

Gällande "brandsäkra" lådor så är de tillverkade i 3mm alu. Vilket väl knappast kan klassas som brandsäkert, men det är inte heller ett krav från SFRO.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Tändläge ett och två, när går batterierna live? När sluter du kontaktorerna alltså? Det är ju bra om man kan slå på tändningen utan att högspänningsdelen går igång.

Frågan är om Z3 har ett vanlig OBD-uttag. BMW gillade ju sina runda diagnosuttag väldigt mycket. Kan mycket väl vara så att du kan komma åt allt i dom kontakterna. I alla fall släcka felkoder med rätt verktyg/på handlarn.

3mm aluminium funkar, det handlar ju egentligen bara om att förlänga den tiden man har på sig att evakuera som du säger, för om batteriet börjar ventilera så är det bara att försöka rädda så mycket som möjligt och ringa efter en taxi/brandkåren...

Bara för att förstå, du har en "liten svart låda" som innehåller nån slags Arduino som läser av vissa saker och genererar en styrsignal till Invertern?
Du kommer VERKLIGEN vilja komma åt mjukvaran i den där Arduinon för det är där allt intressant händer, allt annat är ren skruv och mutter men mjukvarutuningen är 95% av hela bilens beteende IMO.

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Nu går vi händelserna i förväg mot projekttråden, men låt gå

I tändläge 1 kickar arduinon igång, samt 12V skickas till en kontaktor som sitter mid-pack, då mäter det full spänning på batt neg och batt pos...

Tändläge 2 initierar en precharge-krets som sakta laddar upp inverterns kondingar, för att sedan slå en huvudkontaktor som strömsätter invertern fullt ut.

De svarta lådan är denna, http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=gevcu6

EVTV är företaget som köpte merparten av de grejor som såldes på konkursauktionen i USA. Typ 100 motorer och 80 inverters eller så.

Tacksamt för mig utvecklade de en arduinobaserad låda som tar diverse signaler från gaspedal och annat, konverterar detta till giltig CANBUS-trafik och skickar vidare till invertern.
Det är även denna som styr precharge, fläktrelän, bromsljus vid regen mm.

Jag kommer åt programvaran fullt ut, det är open source, och jag har redan tweakat den en del, men jag kan för lite om programmeringen för att lägga till egna funktioner.

GEVCUn som den svarta lådan heter, skapar dessutom ett wifi när den slås igång, och därigenom kommer man åt alla inställningar, och kan även få data tillbaka från inverter och motor om varvtal, ström och spänning, vridmoment osv osv.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Flyttar svaret till projekttråden, denna handlar ju om lampor...

BMW 330i -05
Citera
E30Anders
Halmstad
Här sen Jan 2011

Har precis bytt styrsystem i en e36 och där var jag tvungen att behålla actuatorn och spjällägesgivaren till antispin-spjället inkopplat annars slocknade inte abs-lampan.
Har du kvar dom kontakterna och prylarna så prova att koppla in dom å se om det hjälper......
Lycka till.

Mvh/ Anders

Ljungby
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Mycket bra tips Anders,

jag har hittat de inkopplingspunkterna direkt på styrboxen, så man skulle kunna gå på där även att jag saknar hela motorns kabelhärva.

Inte för jag har grejorna kvar, men jag har fler BMWs jag kan låna delar ifrån om inte annat...

Halmstad
Här sen Jan 2011

På e36:an satt dom kontakterna inte i motorhärvan så jag kunde bara koppla in dom å gömma undan allt under X20 kontakten, men det kanske är annorlunda på z3...
Det var en e36 alpina b3 jag gjorde det på, har för mig att det är en 97:a.

Mvh/ Anders

Göteborg
Här sen Nov 2002

Z3 är väl i princip en e36?

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande