Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
ca 19-20bar i komp är det normalt????
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (4692 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
ca 19-20bar i komp är det normalt????

Hej
Som sagt har mätt kompressionen på min 3,2 liters bmw M motor med 2st olika mätare.

Den ena går bara till 17 bar så den gick i botten så jag tog fram min andra mätare som går till 22bar.

Alla cylindrar ligger inom 19-20 bar i kompression. är det normalt eller är det åt skogen för högt för en "gatbilsmotor" med orginalsprut och 98 oktan i tanken???

_________________
Jan Ekehage
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Hehe...du kanske har en diesel utan att ha märkt? Skämt åsido...M3:or brukar ha jävligt hög komp. Jag minns inte detaljer om din bil men jag minns att du sa att du har bytt kolvar och stakar? Du kanske har lite högre komp än den brukar vara med nya kolvar? Elektroniken bruckar iofs. känna av spikningar och veva tillbax tändningen i sådana fall.

Det finns finurliga gammeldags sätt att mäta kompressionsförhållande genom att fylla förbränningsrummet med olja (eller vad det nu var) vid TDC och sen dividera den med uträknade svepvolymet. Detta borde ge dig svar...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Fast nu ska vi ju även skilja på komp-förhållande och komp-tryck.

Hur funkar det att mäta komp-tryck på bilar med vanos tex..?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



komptryck på startmotorvarv har väldigt lite med kompressionsförhållande..

det låter ju aningens mkt, men som sagt hur står vanos när man stänger av motorn?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Hur än Vanos står så kan man anta att motorn får i sig maximalt med luft (med andra ord så är VE=100%) när man vevar med startmotor.

Jag menar, enda VANOS kan göra är att få bilen att få mindre luft...den kan inte turboladda cylindrar och få dom att suga i sig mer luft än dom gör.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Tack för svaren.

Blev bara lite konfunderad, går det på något sätt säga ett ca värde på kompförhållandet om man tittar på trycket i bar som jag fick.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



JanneZ3 skrev:
Tack för svaren.

Blev bara lite konfunderad, går det på något sätt säga ett ca värde på kompförhållandet om man tittar på trycket i bar som jag fick.


Nej, tyvärr..

Men vad är det gjort åt motorn?
Är det bytt kolvar eller ändrat på nått annat sätt så går det säkert räkna ut..
Annars får du göra som tidigare nämnt, fylla med olja och räkna ut
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



På startmotor varvtal så är kompressionstrycket i regel beroende av hur mycket cylindrarna läcker, detta är allstå ett prov som mätar "slitage".

om man mäter vid högre varvtal så bör kompressionstrycket kunna räknas ut med polytropekvationen, säg 80% fyllnadsgrad (antar 80% av ett bar) och ett kompressionsförhållande på 11:1 och du borde få:

0.8*11^1,32=19 bar

temperaturen i cylindern bör då således vara (om man nu vill veta det)

293*11^(1,32-1)=631 K då jag antar insugstemperatur på 293 K

20 bar skulle då indikera ett kompressionsförhållande på minst 11.5:1, sannolikt högre då detta inte inkluderar det läckage som uppkommer vid lägre varvtal.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har precis för mig att Jannes kolvar påstås ge 13,5:1 i kompförhållande.

Snitsig liten formel by the way. thumbs upBorde kännt igen den men när det snackades polytropekvationer på thermodynamiken var det bara kylskåp och annan skit...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Just det Johan, du som är påläst på riktigt om motordynamik.

Står lite i valet och kvalet på min egna maskin. Har original kolvar med en liten svärisk försänkning i.
(I övrigt ett "normalt" 16v-topplock med centralt stift osv som kommer matas av sepparat spjäll, tillslut, och med styrd gnista och bränsle. Relativt snälla "gatkammar". BMW 318is är det.)

Har nya kolvämnen som om jag svarvar dom helt plant kommer ge mig 11,5:1 i komf. (10:1 original) Behåller jag en liten, rund, upphöjnad så det går fritt överallt kommer jag få ca 12,5:1.

Upphöjnad som trycker bräsle/luften ifrån stiftet borde inte vara så bra eller hur funkar det med just den saken? Kanske squishen är tillräklig för att centrera blandningen?

Högre kompf. än 11,5:1 har min lokala motorguru ansett bara göra att jag antagligen måste sänka tändningen och på det sättet förlorar effekt. Nga åsikter?

Vill veta allt du kan.

För den som vill går det bra att splitta denna tråd.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964


Trådstartare
Ja jag verkar ju inte ha något större cylinderläckage

Ska mätta med vätska sen när motorn är ur plockad. är lite nyfiken på det verkliga kompförhållandet.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Har sett på några F1-kolvar att man har haft en platt "upphöjning" under tändstiftet, gissningsvis så är denna till för att hjälpa till att accelerera flamfronten då det krävs en flamhastighet kring 70 m/s i dessa motorerna för att uppnå en rimlig förbränningsduration. Bränsleblandningen bör ju redan vara tänd då denna del närmar sig tändstiftet. Detta är dock mest gissningar och påståenden jag har hört, har inte hittat någon fakta på detta.

Annars så vet jag att Toyota fått rätt bra resultat med "lutande squishzoner", dels så gav de högre vridmoment, bättre fyllnadsgrad, lägre bränsleförbrukning och möjlighet till mera förtändning.
Med dessa squishytor så är dessa en del av kupolen i förbränningsrummet, med en motsvarande kupol i periferin på kolven. Dessa används också i F1 även om man där inte har några problem med knackningar tack vare de höga varvtalen.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack för lite mer djuplodande, allmän, teori om förbränningsrum och kolvtoppar.

Men du har ingen spontan åsikt om hur jag borde göra med kompet i min nya maskin?
Man kan säkert inte säga att detta är rätt och detta fel, men en vägledning på om "11,5:1 räcker" eller att "det är ingen fara alls att köra 12,3:1 på moderna 16v..."

Vore intressant med en åsikt och vägledning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Andreas Lidström skrev:
Tack för lite mer djuplodande, allmän, teori om förbränningsrum och kolvtoppar.

Men du har ingen spontan åsikt om hur jag borde göra med kompet i min nya maskin?
Man kan säkert inte säga att detta är rätt och detta fel, men en vägledning på om "11,5:1 räcker" eller att "det är ingen fara alls att köra 12,3:1 på moderna 16v..."

Vore intressant med en åsikt och vägledning.



vad ska du köra med för kammar?

min spontana tanke är gå upp i komp.

jag som är mer beläst vad gäller volvosnurror kan påpeka att de på 8v toppar kör med 13,0:1.
dock kanske lite mer kamaxlen än snälla gatkammar..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



original är det inga värstingar. 250 grader tror jag. Hur mkt som försvinner i lyftare osv vet jag inte men det är nog en del. Om vi räknar på ventilen så kommer jag nog att hamna på runt 285grader och runt 11 mm i lyft samt ganska högt nockvinkeltal. (Många säger att dessa kammar inte kommer funka, men det har bevisats motsatt så jag provar gärna ngt nytt och annorlunda.)

Mkt av kambehovet beror oxå på om jag kommer ha bilen som enda bil eller som leksak.
Byta kammar är enkel. Likaså insug, den dagen man vill varva mer. Men jag vill kunna slippa öppna bottendelen helst.

Fler med ideer?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Andreas Lidström skrev:
Tack för lite mer djuplodande, allmän, teori om förbränningsrum och kolvtoppar.

Men du har ingen spontan åsikt om hur jag borde göra med kompet i min nya maskin?
Man kan säkert inte säga att detta är rätt och detta fel, men en vägledning på om "11,5:1 räcker" eller att "det är ingen fara alls att köra 12,3:1 på moderna 16v..."

Vore intressant med en åsikt och vägledning.


Svårt att säga, man behöver nog nästan prova för att kunna ge ett säkert svar då knackningar är lite klurigt att förutspå.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack Johan. Ja helt enkelt är det inte...

Tror jag nöjjer mig med 11,5:1 då det inte är toklågt eller tokhögt, men iaf vettigt. (Nyare M3-motorer ligger där tex och det vore väl trevligt att ha ngt liknande maskin fast i mindre format... )

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag mätte upp kompressionen på min M3 motor förra hösten. Då låg det på ca 17-18 bar på 3 cylindrar och 13 på en...
Då var det dags att fixa toppen igen.
Kompet på min maskin ligger på ca 12:1 tror jag att det ska vara.

19-20bar låter mycket men det kan nog funka. Får väl antagligen vara lite försiktig med tändningen dock.

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



12:1...då är den inte original mao...

Berätta mer...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Andreas Lidström skrev:
12:1...då är den inte original mao...

Berätta mer...


Det stämmer bra det...

Mera borr, (95mm), smidda JE kolvar, andra kammar, större ventiler mm. Ger iaf lite mer mos än original, bromsade 256k resp 280nm när vi mappade bilen.

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



M3Jonas skrev:
Andreas Lidström skrev:
12:1...då är den inte original mao...

Berätta mer...


Det stämmer bra det...

Mera borr, (95mm), smidda JE kolvar, andra kammar, större ventiler mm. Ger iaf lite mer mos än original, bromsade 256k resp 280nm när vi mappade bilen.


Trevligt!

Vad kör du för sprut?
Säger du att du har luftmängdsmätaren kvar kommer jag gråta krokodiltårar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
ca 19-20bar i komp är det normalt????
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (4692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande