Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -73 | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 8 besök senaste veckan (164922 totalt) |
Ok då! Har hänt litegrann med gatracern. Trevlig varvräknare 😎 Inredning va en tur hos en sadelmakare med nytt originaltyg. Till sist ett par nyrenoverade Weber 45or har monterats med fullradietrattar. Sen är ev ny motor på G med 316gr kam, stålvippor och smidda kolvar med 12,5 i komp. |
||||
Haha, bättre sent än aldrig! |
||||
..trillat in lite delar till nya motorn.
Blocket har fått sig en rejäl tvätt och sen lite sprickkontroll innan vidare moddning. Oljesprutmunstycken ska monteras och Oljekanaler ska förstoras några mm för bättre smörjning. |
||||
Visst är det jobbigt när det "trillar" in delar
Vilken motor bygger du på? Är det samma som satt/sitter i bilen, eller har du 2! Vad är det för grader på Kammen? Vad siktar du på för effekt? _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Det är originalmotorn jag bygger på nu. 2-liters blir 2,15liters med 11,5:1 i komp.
Kammen är det stora frågetecknet då jag inte vet någon annan som kört med liknande. Duration är 269 på insug och 277 på avgas vid 1,27mm lyft vilket motsvarar 312/320 i rated duration. Effekt borde hamna runt 200 i motorn 😊 Idag har jag runt 160hk i motorn. |
||||
Vipporna får sig en rejäl putsning Skvalpplåt |
||||
Hämtade bult och annat som fått sig en ytbehandling. Det blir ju rätt snyggt alltså!
|
||||
Här kontrolleras överfallens rundhet efter dragning med ARP.
Här ser man även att oljekanalerna till ramlagrena blivit uppborrade. 😀 Här kontrolleras ev sprickor i topp Vevstakarna har fått nya lilländsbussningar och storändan honas runda igen efter dragning med ARP Vevaxeln balanserad |
||||
|
||||
|
||||
Ser ut att bli en häftig maskin!
Se till att läggga ut film när den går på fullt spjäll när den är ihop |
||||
|
||||
Tanken var att bilen skulle vara klar till förra säsongen, men så blev det ju inte. Farsan gick bort så motivationen till bygget försvann.
Men nu är det på G igen. Lite delar har tillkommit och mer är på väg. Brake booster delete kit för borttag av bromsservo. Grovt grenrör från martielius med matchande system i rostfritt. Racinglamell från Sachs tillsammans 618 tryckplatta Genomgången topp med nya styrningar. Ventilfjädrar och CrMo retainers på ingång, så nästa steg är att montera ihop toppen. Även Weber 50:or är på ingång |
||||
Blir mycket bra detta 👍
Nu måste du nästan ta dig ut på någon trackday med bilen när den är klar. Synd att pysa runt på vägarna med denna motorn... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -73 | << 1, 2, 3 ... , 18, 19, 20 >> 8 besök senaste veckan (164922 totalt) |