Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (9355 totalt) |
Kolla in mitt reportage om racingklasserna, scrolla ner till DFDS, och den vita kojan är mitt bidrag.
FY FAN VAD HEMSK DEN VAR!!! Det enda de sa till mig innan de skickade ut mig på ett småfuktigt Kinnekulle var: Släpper baken mot förmodan, så är det bara att gasa! Jaha, ja. Det verkade ju bra... försiktigt ax ut ur depån och in under bron och bilen pinnar faktiskt på hyggligt. 700kg, 125hk och växlad för 170 gjorde att växlarna kom tätt, även om slagen var åt Amazonhållet. Sen kom första chocken: Vart har bromsarna tagit vägen? För dem av er som aldrig testat en bil utan bromsservo, med stenhårda belägg, så kan jag berätta att det krävs kraft för att något skall hända. Något som inte var helt enkelt att ordna då jag satt med två kuddar bakom ryggen för att nå fram till pedalerna. Faktum var att det gick för fort i kvarnen, med en rejäl understyrning som följd. Halvvägs igenom började jag få koll på riktningen igen och gasade. Då kom nästa lilla överraskning i och med att bilen ville slita ratten ur händerna på mig, i sin strävan att räta upp sig. Och så där höll det på i en tre varv, kamp mellan mig och bilen hela tiden, innan träningen tack och lov var över. Jag var nämligen rätt slut redan då. Och hur i helsicke folk kunde köra 80-min pass i den fattade jag inte. Efteråt berättade en annan förare att bilen var helt tokigt inställd. För att den skulle funka som tänkt var man tvungen att formligen kasta in den i kurvorna med fullt ställ, och sedan "bara" trampa gasen i botten och låta bilen räta ut sig själv. Ingenting för nybörjaren direkt. Vad det gäller åkturer så sitter ett gäng varv runt Sviestad med Fredrik Sundberg i hans 964RS rätt högt upp på listan. Eller de där tokaxen vi gjorde i en turbomatad Seven i somras, eller när... Butterfly: Heter han Micke och bor norr om Stockholm? Vet att det finns något sånt bygge där som har som hobby att plåga motorcyklister och annat långsamt. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
p.p skrev
Butterfly: Heter han Micke och bor norr om Stockholm? Vet att det finns något sånt bygge där som har som hobby att plåga motorcyklister och annat långsamt. Ja........det är han.............. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det värsta jag kört vet jag inte men bland det roligaste jag kört är en respirator-matad Sc. MK II då tillhörande en Magnus D. ute i Lapplands Väsby.
Det roligaste jag varit med om att åka med är nog fortfarande då Gula Faran (Rolles Sc. MK II) togs ut på en premiärtur med ny tryck-å-pys snurra och wirelåda. DET var skitkul !!! ![]() Men som god jämnbördig skall nämnas Magnus Thomés blåa M3:a nere runt Nykvarn när det var en sk. Kul-Tur med Rolle studsandes runt i baksätet... ![]() ![]() _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Nga direkta monster vet jag inte om jag provat, men nga duktigt raska... Mest skräckblandad förstjusning infann sig i en Escort MkII Grupp H på en väg av typen "Timmerstig". "Har du bara fjollat omkring på bana och aldrig fått åka "riktig" tävlingsbil?!" Peter luffsade tbx till garaget vi nyss lämnat för att dra igång 2litersmaskinen, med sprut, rest insug, stålbotten osv osv, beordrade in mig, sparkade i ettan släppte kopplingen för att aldrig mer använda den under våran färd (Dogbox är sååå manligt!
![]() ![]() ![]() Mitt första direkta minne av fart och bilåka är från farsans 2002 turbo ngn gång i slutet av -70-talet. Minns bara att det var skitkul och att det gick utav bara ![]() Bakom ratten tycker jag nog att bästa upplevelsen var att blåsa om BÅDA Podium Gt3:orna, på Mantorprakan, snabbare än en CSN-utbetalning tar slut! Klart ballt att plocka ca 250m på dom, på en och samma raksträcka...i en SAAB 9-3 ![]() ![]() Var det Porsche dom hette? ![]() Av gatbilar är väl M3 E36 3,2 det hårigaste samt ett tiotal varv på Knutstorp med en Alpina B10 4,6. Bland det roligaste ligger MINI Cooper och storebror Cooper S. Annars hade jag förbenat skoj med min gammla 2002:a på vintern... It aint all about power... |
||||
NU kom jag på vad som är det värsta jag åkt:
Jag brukade spendera en viss vecka nere i Österrike varje år, i en by som heter Viehofen. Uppe på berget finns det en restaurang som är berömd för sina Fonduemiddagar och vi har besökt denna varje år vi varit nere. För att komma upp till denna restaurangen så krävs det en 4wd bil och en god skopa mod då vägen är toksmal och lutningen på vägen upp är löjligt mycke, dessutom stupar det rätt bra vid sidan om vägen. Nu är det ju så fint att denna restaurangen har en specialtaxi i form av en gammal, gammal VW buss med syncro, till denna bilen hör det en Ari Vatanenwannabe Österrike som inte gör annat än att skrämma livet ur folk hela dagarna. Färden upp är spektakulär, tror inte att han är under 4500 varv med denna stackars buss någonstans, kurvorna tas med lätt häng innan han stämplar högerdojjan igen! Värst är det dock när man sitter och äter, då sitter den här killen i baren och dricker diverse i baren, det är inte utan att man blir lätt stressad när man sitter och äter ![]() ![]() Har nog aldrig varit så rädd som jag var första gången jag åkt upp och sedan ner för den där bergssidan! Numera har jag ju nått den åldern att jag kan ta både öl och snaps till maten, det brukar bedöva lite inför hemresan iaf... ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
![]() Det "värsta" jag åkt var med Michael Jernberg i hans RallyCross på Barkaby Flygfält. (Det bolag jag jobbade på förut köpte en massa fårrdar som tjänstebilar så då fick några av oss som uppskattade bilar åka med honom - marknadsekonomi-logik? ![]() Prestanda: Ford Focus WRC Motor: Ford Cosworth 2 liter 16ventiler Effekt / vrid: 550HK - 750 NM Drivknutar: CDX drivknutar Fyrhjulsdrift Växellåda: Sekventionell 4- vxl X trac Hjul: 16 - 17 Tums Slicks Vikt: 1120 Kg Prestanda: 0 - 200km/tim Ca. 5 sek http://www.jernberg-motorsport.se/in Åkturen var sanslös! När han fällde ner helt kunde jag inte hålla mitt hjälmförsedda huvud still utan det smällde till bakåt och satt där sedan. Vi gjorde några rundor där han på slutet körde på 4-hjulsställ (på en av taxibanorna där det stod privatbilar parkerade på båda sidor) i 170 km/h och med små oerhört snabba puffar höll bilen på go sladd! Micke kommer från Skene i Västergötland (där världens skönaste dialekt finns!). Så när jag frågade vad han åkte i privat sade han: - "Jag schjöör så fort i jöbbet att jag åker dischelmerscha privat!" När det i övrigt gäller värsta åkturerna är det de där jag inte kör själv. ![]() # En av de senaste var när jag åkte med en M3 SMG II på Ringen som höll på att gå av på två ställen (både pga av överkörning men också på grund av dålig körning) och krocka med en bil i hög fart. Jag har samma kaross i min bil som M3:an och jag uppskattar att avståndet mellan kofångarna var 2 dm. mätaren visade då 170 och föraren hade högerpedalen i botten. # En annan hemsk åktur (av flera anledningar) var när alla körkorten i kompisgänget var färska och vi lånade en tjejs pappas Grananda kombi för att åka till fjällen. Eftersom tjejerna skulle visa att de minsann kunde lika bra som killarna gjorde hon vars far ägde bilen upp att endast hon och hennes bästa väninnan skulle köra. Vid avfärd frågade jag (för att testa) om de visste huruvida bilen var framhjulsdriven eller bakhjulsdriven och fick till svar att de visserligen inte visste det men att det inte spelade någon roll. Så efter att de varit på väg att lägga en tungt lastad Granada i diket för 3:e gången sade jag att om inte jag fick köra ville jag kliva av. Jag fick visserligen köra men gjorde mig ovän med allihop...... ![]() ![]() Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
När det gäller ren accelaration och brutalitet så är det helt klart värsta jag åkt med i en Escort för div 1 i rallycross.
Provstart med en sån är fasen ingen lek ![]() 2 litersmotor med stooor turbo (ingen restriktor på den tiden) 680hk/8000rpm och en jälla massa vrid. Med varma slicks o 4wd så tar 0-100 typ 2.8-3 sekunder...0-200 lite mer än 5 sekunder. Hur tokdårarna lyckades få ett sånt monster runt en bana med grus, hopp och andra dumheter fattar jag inte. _________________ Karl Brag |
||||
Precis på pricken! Det är ju jätteskoj men liksom inte med sådana kraftutryck som vissa utrycker ibland. Hmmmm...när jag tänker efter brukar folk som inte kör bana o så iof använda just sådana kraftutryck när de åkt med mig i slalom tex ![]() ![]() Ni ska inte ta det som jag bara tycker det är lite halkvkul o köra, absolut inte, det finns inget roligare. Men att hamna i en bil där man tänker herrejävlar med massa utropsteken efter det har inte hänt än iaf. Däremot "MMMmmmm treeeeeeevligt!!!!" på ett nice mysigt sätt. _________________ ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
För några år sen på en VW GTIklubben träff på Midlanda så hade vi äran att ha förarinstruktörer från Formula Ford racing school eller vad de nu hette det året. Förutom FF-bilarna hade de en Seven-liknande röd sak som intstruktörsbil. Lotten (som då körde framgångsrikt i FF cupen) skjutsade runt folk i den röda vad-det-nu-var (någon som vet?) och klart man ville åka ett varv! Nerför backen så var det inte lätt o se nåt eftersom jag hade öppen hjälm, hehe! J***ar vad det blåste
![]() Som sagt... det fattas väl nåt uppe i skallen på en ![]() /Magnus Thomé PS: nån som vet vad Lotten gör nu? _________________ ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
Ingen aning, har bara sett bilder på TV och i tidningar, och kände igen det aningen "plastiga" utseendet.
Men en kvalifiserad gissning är väl den vanliga Ford Cross-flown med 135hk-kittet. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Kan förstå det hehe!. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Värsta bil?, njaa den mest skräckfyllda upplevelse..
jag skulle glänsa lite och körde BRETT med en renå twingo hyrbil alá 99:-/dygn i en liten av mig känd skogsväg. Den bilen spann ju på alla 3 första växlarna och hoppade vid första bästa gupp. ![]() Så några dagar efter tänkte man på hur dum man var, pojkar är väl sådana?. ![]() _________________ Kör cheva numer. |
||||
Värsta "maskineriet" man åkt
OT: Joo, lite OT-varning på denna eftersom det inte är en bil det är fråga om... Det absolut ruggigaste och hårresande jag har åkt någongång var med en T26:a på Mysingen och Horsfjärden förra våren. MTB T26 är en 26 fots motortorpedbåt från -42. Under skalet på henne sitter det 2 st. Isotta Freschini motorer. Varje motor har 18 cylindrar i tre bankar, m.a.o. 6 cyl/bank. Och 52 liters slagvolym. Dessa är kompressormatade med mekaniskt insprut och fyrventilsteknik. Med 2800 rpm som maxvarv levererar de omkring 1500 hästar styck !!! Skrovet är byggt med endast 2mm plåt men med ett väldigt stort antal skott. Allt för att göra henne så lätt som möjligt. Men med de två Isotta-motorer som huvudlina och två Ford sid-åttor (hamnkörning) har hon ändå ett displacement på nästan 25 ton !! Den förmiddagen var unik då de stånkandes med sid-åttorna lämnade bassängen ute i Gålö-basen. Full gas med dessa trimmade åttor på 185 hk/st. maxade båten knappa 13 knop när hon stävade ut mot Mysingen. När sedan maskinisten vevade på kopplingen (jepp, de handjagar in våtsumpskopplingen) och "de stora" fick ta över krängde båten till och med ett knyck planade ut i 20 knop. Minvarvtalet är endast 1500 rpm då insprutet inte klarar lägre varvtal, det surar igen ! Ett relativt lugnt Mysingen låg framför oss och farten ökades succesivt och man måste vara med för att riktigt förstå hur maskinerna lät då de till slut nådde toppvarv... Två hysteriskt rasande Isotta-motorer skickade fram 25 tons-bjässen i en bit över 50 knop !!! Jag säger det... Där stod jag på en MTB T26 på väg från Mysingen i 50 knop !! Det måste upplevas för att kunna förstå innebörden !! När jag sedan stod på kajen och bevittnade spektaklet en gång till ute på Mysingen väntandes på BC (som var ute denna gång) förstod jag vad det var för motorljud som jag tidigare hört men inte riktigt kunnat placera... Eftersom båten är byggd i en sk. tre-facks botten mynnar avgaspiporna ut under det andra facket och dämpar ljudnivån aningen men ljudet är hemskt dovt och hörs milsvitt över nejden... Men som sagt, man måste nog uppleva det om man riktigt ska förstå känslan !! Jag hade ståpäls flera dagar efter besöket !! ![]() Lite kuriosa: Mtb-veteranerna (mtb = motortorpedbåt) Tommy (Gugge) Hagberg 08 351148 gugge@home.se Föreningen har 450 medlemmar och har till ändamål att forska i och dokumentera svenska torpedbåtsvapnets historia. Föreningen stödjer aktivt tre "levande" museimotortorpedbåtar nämligen T 26 byggd 1942, T 38 byggd 1951 och T 46 byggd 1957; T 26 och T 46 har hemmahamn Gålöbasen. _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Det var när jag fick pröva Fredrik Tigers rallycross BMW compact med 3 liters M3 motor på strax över 400hk, öhlinschassie mm på SM banan i Kalix
![]() Den upplevelsen toppas bara av att åka med senare på samma bana, förundras varje gång att det är sånt fäste med slicks på grus ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
3.2 Liter är det väl.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Blocket från 3.0 och toppen från 3.2:an. Det är en volymgräns på 3 liter i rallycross klass supernationell. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Värsta kan ju betyda så mycket men det roligaste jag åkt med i på bana måste nog vara Holmströms Kadett, satna vad det gick i kurvorna.
Det roligaste jag kört själv på bana är nog min Astra, jag tycket att det är skitkul ![]() På gatan måste det nog vara när jag och en kompis var ute och åkte i hans 400hästars Volvo 245 från tidigt 80tal. Det kom upp en 9-5 aero i bakspegeln som verkade vilja köra om. Men när han var jämsides och gasade fult så växlade bara kompisen ner en växel och gasade lite. Den saaben krympte ganska fort bakom oss ![]() _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||
En av dom värsta bilarna jag kört är nog den jag kör just nu.... dvs Farsans Nissan Big M Frontier Pickis här i Thailand.
Den självklart lokalt modifierad med större rak sexa... storlek okänd och med en herrejösses stor Turbo.... (har inte ens sett så stora på turbos på endurancebilarna i SLC och dom brukar ändå ha STORA). Hur den är att köra ? Tja inte så snäll är väl ett bra uttryck ![]() Först och främst så spinner den loss på både ettan, tvåan och trean på torr asfalt .... sen är turbon lömsk ihop med sin wastegate .. Om man håller fullt så skenar det iväg kopiöst till 3200 varv då wastegaten klipper i så att man tror att det sitter in mycket brutalt klippande varvstopp där men om man lättar på gasen halvvägs och kollar in turbotrycket så kan man varva den till 5500 ![]() ![]() ![]() ![]() Pickis är till vänster med 4 tums avgasröret ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (9355 totalt) |