| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Synpunkter kring intercoolers?
		 | 
		1 besök senaste veckan (2115 totalt) | 
| 
			 
							Synpunkter kring intercoolers?                               
					Hej! Är det någon som har kunskap kring intercoolers? Vilka är skillnaderna mellan vatten ic (lufft-vatten-luft) och luft ic (luft-luft)? Jag vet givetvis vilken skillnad det är rent utseende och konstruktionsmässigt. Men hur skiler det sig i tex verkningsgrad mm. Vilka för delar finns mellan dom olika systemen? Mvh Kristian  
						_________________ Porsche 911 TURBO -77  | 
	||||||
| 
			 
							
							luft-luft.
 
					fördelar: billigt,väger mindre, stort utbud. går att spraya med vatten för bättre verkningsgrad nackdel: ska helst sitta i fronten vilket kan medföra långa rör (mer lagg) vatten-luft förd: kan sätta ic på motorn så luftvägen från turbo till insug blir så liten så möjlig (mindre lagg). även kylning när du står still. vatten kyler bättre än luft nackdel: dyrt dyrt dyrt. väger mer. mer jobb _________________ Oskar fridh rondellkrossarn  | 
	||||||
| 
			 
							
							Är du säker på att det verkligen kyler bättre? Vattnet måste ju också kylas på något sätt(troligen med luft)... 
 
					om vi antar att vattnet kyls av fartvinden så borde vattnet som minst kunna kylas ner till samma som temperatur som uteluften (kanske någon grad mindre). Vattnet i sin tur måste ju kyla insugsluften. Borde då inte en luftIC ha ungefär samma verkningsgrad eftersom den kyls direkt av uteluften? En annan aspekt som jag funderat kring är om vattnet i vattenIc'n kommer upp i en för hög temperatur under exempelvis tomgångskörning. Borde det inte då ta längre tid att få ner tempen än om man hade en Luftkykd? 
 _________________ Porsche 911 TURBO -77  | 
	||||||
| 
			 
							
							Precis som du säger så kan tempen i kylvatttnet stiga under tomgång och då tar det längre tid att få ner tempen igen, men det finns inget som hindrar att man på radiatorn har kylfläktar stora nog för att kunna kyla tillräckligt när fartvind inte finns, en vattenradiator kan liksom en traditionell luft/luft IC också sprayas med vattendimma för ökad verkningsgrad. Finns även några andra lösningar som antingen tar bort symtomen eller löser problemet och fungerar skitbra. Placeringsmässigt har vatten-vatten klara fördelar, kortare/optimalare väg från turbo-insug och själva radiatorn kan ofta placeras mer optimalt i aerodynamiken då man inte på samma sätt behöver ta hänsyn till luftvägen via tryckrören. Radiatorn kan vid behov alltså också även ganska enkelt vara sektionerad i flera radiatorer placerade på olika ställen och med olika storlekar.
 
					Nackdelen med vatten-luft är ökad vikt. _________________ Mvh // Niklas L  | 
	||||||
| 
			 
							
							Det blir nog till att knåpa ihop en vatten-luft kylare..
 
					I min bil blir det en STOR fördel rent placeringsmässigt. 
 _________________ Porsche 911 TURBO -77  | 
	||||||
			
 det krävs mer energi att värma vatten än att värma luft, jag vet inte hur vatten ic är konstruerade men det ger ju att vatten som har samma temperatur som uteluften kyler bättre än uteluften direkt... har för mig att det krävs 4 grr mer energi att värma 1 kg vatten 1 grad än att värma 1 kg luft 1 grad, 1 kg vatten tar ju en hel del mindre plats (densitet vatten ca 1000kg/m^3 och luft ca 1.2 kg/m^3) nåja, lite fysik funderingar i allmänhet som kanske kan hjälpa, jag är civ. ing i teknisk fysik så lite grund till dessa har jag nog... _________________ Tord Ringenha11  | 
	||||||
| 
			 
							
							bra   
					    eller i allafall en länk på ämnet.   
http://www.gnttype.org/techarea/turb värt att tänka på som stod är att det faktiskt är svårt att inte tappa några grader mellan varje gång du byter medium , vilket innebär att om moder jord håller 20 grader så kommer en luft -> vatten -> luft att ha en lite sämre verk grad än en luft-> luft , däremot har den fördelen av placering och "buffrings" effekt av värme vid kortare acc. sedan kan man ju börja drömma om att Ac kyla en kyl buffert och sedan går det   som vanligt
						_________________ // TXbias BXrndtson  | 
	||||||
| 
			 
							
							Går utmärkt att AC kyla en kylbuffert om man vill, har gjorts många gånger och serietillverkat så finns det bla en amerikansk truck (pickup) som har en sådan AC kyld vattenbuffert som man "on demand" kan piffa upp omkörningarna med!
 
					Jävligt bra länk förresten! _________________ Mvh // Niklas L  | 
	||||||
| 
			 
							
							Har gått och kikat på bilder, ser onekligen ut som att en rejäl IC är svårt att få in.. antar att du tänkt köra en turbo per cylinderrad som de andra ultimakillarna? luft-luft verkar kräva en IC på varje sida om bilen? och det ser isåfall ut som att det blir svårt att få plats med gavlar etc? kan man överhuvudtaget få tillräcklig IC yta för de halvknasiga effektmål som man hört er mumla om?
 
					
 _________________ Mvh // Niklas L  | 
	||||||
| 
			 
							
							Hej,
 
					Den kommer att ha en turbo/cylrad. Jag tror mig ha en lösning på problemet nu. Vi får vänta o se om det funkar. 
 _________________ Porsche 911 TURBO -77  | 
	||||||
			
 Låter kul, hur blir det? =) (med halvknasiga effektmål så menar jag att det är i sammanhanget en HEL jävla massa varmluft att ta hand om, inte att effektmålet i sig skulle vara knasigt... såg att det var på sin plats med ett litet förtydligande) _________________ Mvh // Niklas L  | 
	||||||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Synpunkter kring intercoolers?
		 | 
		1 besök senaste veckan (2115 totalt) | 
