Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 23549 besök totalt |
Mycket intressant bygge....
Själv är man Porsche-frälst, men Saab-allergiker... Men det är ju en trimvänlig motor, stort lycka till!! /e _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Joo...SAAB karosser är inte mycket att hänga i hjulgranen, men motorer är små pärlor (i alla fall dom nyare). _________________ G o r a n A m c o f f |
||
I fredags fick man ändan ur vagnen och svetsade klart vagnen som jag skulle hau nder Porschen för att göra den mobil, jag har inget stort garage (32-35kvm, skulle byggt minst 50 kvm
![]() Köpte fyrkantsprofiler hos lokale svetsgubben Ralf "Bobo" Lundin och hjulen var de grovaste Bauhaus hade att erbjuda, rören som sticker upp är egentligen kasserade ex. av Euroflex rör anpassade för rullstolar, skall kunna lyfta gubbarna upp o ner i sina rullstolar. Svetsjobbet blev klart på ca 90 minuter. Lördagen ägnades åt till montering av hjul och få hem skrället. Inte så lätt när vagnen är större än vad en Atos kunde svälja och man inte har takräcke. Men nöden har ingen lag!. Materialet i början. ![]() Jobbets oumbärliga Smashweld 180 och nytt golv som jag grisar ner. ![]() Vagnens form uppstår, rätt OK, tillräckligt starkt för att bära upp ca 800 kg hoppas jag. Hjulen klarar 200 kg styck. ![]() Svetsfogarna ser OK ut trots att man är allmänt ringrostig. ![]() Nöden har ingen lag, uppfinningsrikedomen är stor. ![]() Idag skall jag lyfta upp Porschen och få in vagnen under och njuta av mobil bil i ett tag. _________________ Kör cheva numer. |
||
Nu är vagnen under Porschen, det tog sin rundliga tid att få in den och resultatet blev över förväntan.
Att ha en förstående och hjälpsam sambo (Maja) är guld värt dessa gånger. Jag återkommer med bilder senare, för er som behöver kan jag tillverka sådana vagnar till ett bra pris. Nu kan jag sätta Porschen på tvären i mitt garage vilket känns skönt och praktiskt när Maja har en egen bubbla som skall in lite senare.. _________________ Kör cheva numer. |
||
Allrajt, efter två dagars påskmeckande så är detta åstadkommet (Klicka på bilder för att förstora upp):
Adapterplatta tillsnyggad, numera med (the) kristet utseende: Låda och motor ihopsatta 14 gånger (!!)...nu vet vi hur man gör... ![]() ![]() Startmotors kuggposition kollad med modelleringslera: Svänghjul nersvarvat (för 6:e gången) så startmotorn passar med kransen, borrat och väger 5.5 kilo (från orginal 9.4 kilo): Hela paketet ihopsatt med startmotor: ...och igångsatt med en Permobil (video) ![]() ![]() ![]() ![]() Nya baklager inpressade: Grenrör portad från skräp: Halsmandlar snart bortopererade från toppens avgassida också: _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Goran har nästintill portat sönder toppen så jag tog den ifrån honom och försöker rikta hans uppmärksamhet till vettigare saker.
För min del har jag fått ryggproblem och blivit ordinerad vila av min bättre hälft. Men när hon inte ser så då jäklar.. Bygger för närvarande ihop en rullbar vagn som man kan ha lite överallt, garaget håller på att få nytt tak mellan varven. Sysslolös blir man inte de närmaste åren.. _________________ Kör cheva numer. |
||
Så, nu är fälgarna hemma efter en minst sagt äventyrlig resa genom Europa.
Det bidde tre stycken Schmidt Space 18 x 8.5 för framhjulen och tre stycken 18 x 10 för bakhjulen (en extra per axel ifall man stukar någon av dom på curbsen). Dom ser så här ut: ![]() Bästa av allt är att jag fick dom customtillverkade efter egna specar inne på JAW (fälgfabrik som levererar till bla.a. Brock). Fälgarna levererades olackade så vi kan välja färgen själva (eller lämna dom som dom är för lägsta vikt). Det blev 18 tum istället för 17 då jag inte kunde hitta lämpliga stommar i 17 tum på lagret och hade lite ont om tid. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det var ett tag sedan vi uppdatertade. Aledning var mestadels brist på pengar för att köpa bitar för :-)
Det som har hänt sedan sist är att alla bitar som behövs för bakupphängning numera finns. Hårda 450 lbs/inch fjädrar har nu kommit. Dessa ska monteras ihop med ombyggda gasdämpare där gänggade röret kommer att limmas fast på själva dämparkroppen: När det gäller motor, Mattias tog tillfället i akt och köpte en komplett B204L motor för cca. 4000:- Denna motor är på 185hk orginal och har tidigare suttit i en SAAB 900 Turbo -94. Den kommer inte att trimmas och ska installeras först i bilen för att användas som "provmotor". Anledning med detta är att vi gärna vill "debugga" bilens chassie utan att bekymra oss om motorn till att börja med. Då motorn har 3hk mer än orginalmotor och kommer att monteras "som den är" så blir SBP glada också. Det blir orginal allt, inklusive katalysator. Fördelen med 900-motorer är att dom har gasspjäll vänt "uppåt" så man slipper problem med rördragning till intercoolern. Turbon är också vänd "åt rätt håll" så avgasdragningen blir förenklat...en 180-gradare efter turbon, en katalysator under utrbon och en enkel Simons-dämpare i slutet. Billigt och bra. När bromsar, växellåda, motorkylning och allt annat är fixat och fungerar utan problem då kan vi koncentrera oss på "racemotorn". Det går att åka bana även med 185hk, går någon sönder så är det bättre att vi färdas lite långsammare tills allt är åtgärdat ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Fler uppdatteringar (nu jävlar lyser flitens lampa i Mattias garage
![]() Så här ser bakre uniball-fäste ut (där satt det torsionstav förut). Den ska egentligen inte se så här ut då det egentligen inte är bultarna som ska ta all kraft. Man måste svetsa på en liten bit som sticker in i torsionsröret då det är den som egentligen ska "ta upp smällen". ![]() Bakre upphängning ungefär hur det borde se ut: ![]() Det här är den kluriga biten. Hur vet man var man ska limma gängade röret så att man har tillräckligt med justermöjligheter både upp och ner? Till att börja med fick vi reda på typiska viktppgifter för en 911 SC per hjul räknat. Sen beräknade vi hur mycket fjädrar kommer att sätta sig. Planen är att montera på hjulet, lyfta upp den till en någorlunda acceptabel ride-height, notera var fjädern slutar och korrigera detta med beräknade delta-L (där L är komprimeringslängden för fjädern när den belastas med ovannämnd vikt). Sen är det "bara" att limma gängade röret så dess mitt hamnar på denna linje. Detta borde ge optimala justeringsmöjligheter. ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
kul att ni börjar få grejorna på plats! tänke fråga hur passformen blev på svärden mott bannanen? (jag kunde ju bara testa på en stål bannan!) och hur verkar juster möjligheterna räcka till på platorna vid hålen för orginal fjädrarna?
såg att ni hade köpt en miller tig funkar den bra? är i samma tankar själv har fåt nys om en miller syncrowave 300 till ett ok pris men har funderar om jag ska söka efter nåt annat! _________________ jonny strand |
||
Plattorna funkar som de skall, tajt passform vilket jag gillar skarpt1 Miller TIGen är provkörd och funkar som den skall. _________________ Kör cheva numer. |
||
Jag har precis trasslat mig igenom en snarlik tankebana med min fjäderben. Rekommendationen utifrån det är att sätta gängan relativt lågt, för då har man plats för längre fjädrar. Har man en kort fjäder så bottnar den vid en lägre kraft än motsvarande längre fjäder vid samma fjäderkonstant. Fast har man koll på var man har sina "bumpstops" (vad heter det på svenska?) och hur långt maximal tillåten kompression av fjädern är så behöver man ju inte göra så. F ö blev jag väldans inspirerad av er uniballombyggnad av svärden. Blev genast antecknat på min mentala vintermekslista för 2005-2006, så slipper jag ju gå igenom bussningsbyten osv i bakvagnen! Hur har ni tänkt er de inre fästena för bananerna? orginal eller flyttat enligt RSR? _________________ Pär Hylander |
||
Så länge blir det original, RSR spec kommer senare när bilen är utsorterad, det är en relativt omfattande ombyggnation som försöker pressas in i en snäv tidsbudget. _________________ Kör cheva numer. |
||
Får man störa med en liten fråga? Vad är det för växellåda och vad är det för mått på den? Längden är jag mest intresserad av.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
om du har tittat lite snabbt i vår hemsida så ser du att vi kör med en 911 Turbo 4 växlad låda med stort utväxlingsspann. Längden har jag glömt, ett tag sen sist jag tittade i teknisk info. Goran kanske kan fylla i? _________________ Kör cheva numer. |
||
En milstolpe i projektet är tangerad.
B204 är ditpassad och jag hade lite tur med främre växellådsfästet, behövde inte moddas, bara bakre motorfästet skall nytillverkas, jag går lite overkill här. 50x50mm fyrkantrör med 3mm gods, jag vill kunna köra fort med gott samvete. Lite rördragning och inpassning av kylare och 9000 IC görs i helgen, avgassystem består av NG900 böj, kat och lite simons rör och en liten simons dämpare, ingen kromad ändrör här inte, 2.5 tum duger fint för detta. Lägger ut fler bilder på önskad vinkel om intresse finns. Saknar en NG900 generator och någonting som ersätter servopumpen. Jo jag vet att allt är skitigt men mitt garage har ingen motorlyft så jag kom aldrig åt att tvätta blocket.. _________________ Kör cheva numer. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 23549 besök totalt |