Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS R26 -07
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (29566 totalt)
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Dennis H skrev:
Rembry skrev:
Rickard-v skrev:
Vad gör splittren för något med körkänslan?

Hoppas på att kunna få lite mer downforce fram, mer tryck på framhjulen! Kanske bara är placebo, vi får se!
Meganen har ju inte den bästa aerodynamiken precis!

Japp,, Hejja hejja bara tyng ner så jag har en chans att hänga med dig

Haha, jag blir inte mindre så det finns redan mer tyngd där !
Jag har för mig att du körde på liknande tider förra året? 1:38-39?

Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007

Re:

Rembry skrev:
Dennis H skrev:
Rembry skrev:
Rickard-v skrev:

Hoppas på att kunna få lite mer downforce fram, mer tryck på framhjulen! Kanske bara är placebo, vi får se!

Förra året tog jag inga tider. Men snabbast registrerade tid har jag 1,37,35 med A310'n

Alpine 310 4cyl
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Dennis H skrev:
Rembry skrev:
Dennis H skrev:
Rembry skrev:
Rickard-v skrev:

Förra året tog jag inga tider. Men snabbast registrerade tid har jag 1,37,35 med A310'n

Där fick jag ett nytt mål

Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Blev en liten shakedown igår kväll för att testa så allt satt inför Gotland ring till helgen!

Ökning av camber från -1,4 till -2,4 samt en liten ökning av toe out.
Testkörning av nya frontsplitter så den sitter.
Kontroll av oljor.

Allt fungerade som de ska, nu är det bara att inkassera sol och bana på Gotland till helgen med Renault klubben!

Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007

Ska bli kul att träffas ock köra tillsammans där igen.

Alpine 310 4cyl
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Re:

[/quote]

Cool bil! Ser bra ut med nya splittern också thumbs up Blev de en 12mm formplyfa-skiva?

Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Saabjocke skrev:

Cool bil! Ser bra ut med nya splittern också thumbs up Blev de en 12mm formplyfa-skiva?

Tack, ja den blev helt okej!

Det blev en 12mm plywood till att börja med för att testa själva funktionen och design.
Fick göra om den lite, först hade den ju en "svamp"-form men efter ha testmonterat så var det för många saker i vägen. Det blev istället en "halvmåne"-form!

Trodde 12mm skulle kännas för klumpigt först men det känns väldigt stabil och inte speciellt tungt heller nu med den lite mer slimmade designen! Sen kan man säkert göra den lite snyggare och foilera den istället för att spraymåla den!

Hur går det för dig, för du skulle med göra en eller?

Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015

Re:

Rembry skrev:
Saabjocke skrev:

Tack, ja den blev helt okej!

Det blev en 12mm plywood till att börja med för att testa själva funktionen och design.
Fick göra om den lite, först hade den ju en "svamp"-form men efter ha testmonterat så var det för många saker i vägen. Det blev istället en "halvmåne"-form!

Trodde 12mm skulle kännas för klumpigt först men det känns väldigt stabil och inte speciellt tungt heller nu med den lite mer slimmade designen! Sen kan man säkert göra den lite snyggare och foilera den istället för att spraymåla den!

Hur går det för dig, för du skulle med göra en eller?

Okej! Roligt att du blev nöjd med både funktion, vikt och utseende! Tanken är att ja snart ska bygga en, men med tanke på vikt och utseende så blir de en 9mm-skiva som ska folieras. Målet med min blir att den ska generera mer downforce än min tidigare, men samtidigt ska den ha samma utseende som den som satt på bilen ja gör replika efter

Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Race report Gotland ring:

Då var den årliga träffen på Gotland ring tillsammans med Renault klubben over, en mycket trevlig träff med både bankörning, bastu och middag med prisutdelningar för dagens bravader på kvällen! En av årets absolut trevligaste körningar.

Gotland Ring är en av mina favoritbanor, tycker den är fantastiskt fin och utmanande på många sätt! Dock saknar den en viss standard som man kan förvänta sig av en sådan bana tycker jag! Den blir ju bättre för varje år..

Bilen har fått lite förändringar från förra årets körning på Gotland och även jag som förare har fått fler timmar bakom ratten. Den största skillnaden är ökade camber och nytt gummi i form av Toyo R888R!

Detta året blev det en bästa tid på 1:38:13 med en GPS logg från Harrys utan extern GPS. Ca en förbättring på 1,5 sekunder från förra året. Dock var det ca 10 grader varmare i år jämnfört med loggarna förra året, så turbon fick väl jobba lite hårdare! Hade förhoppningar om 1:37 tider men det får bli nästa år!

Ett av det absolut roligaste passen var en stint mellan mig och tony som kör en megane coupé (slicks, ca 1000kg och 175hk vs min r-däck, 1300kg och 275 hk) Vi körde flertal varv med en tidsdiff på mindre än 0,1 sekunder mellan oss. Förhoppningarna var att även Fredrik skulle vara med och rejsa där men han fick tyvärr motorras på sin clio tidigare under dagen. Samtliga fria varv låg på 1:38 tider.

(måste även hitta ett bättre sätt att fästa min gopro! blev på tok för ljust)

För att sammanfatta helgen på Gotland är jag mycket nöjd med bilen just nu. Driftsäker så att man kan köra den fram och tillbaka från banan. Går att pusha ganska gott på banan och framförallt lär jag mer och mer om bilen och hur jag ska köra den!

Det som ligger närmst eller högst på önskelistan är ett par OZ fälgar för att spara ca 20kg ofjädrad vikt jämfört med dessa klumpar som jag har nu.

Framtida bankörningar ser just nu ut att bli:
Gelleråsen
Anderstorp
Falkenberg
Skulle även vilja få in Kinnekulle där![/url]

petterson
Västerås
Här sen Maj 2007

Hej
Vad kör du med för hjulinställningar, några rekommendationer för bana? Du råkar inte ha höjdmått skärmkant fram och bak?

Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015

Re:

Rembry skrev:

Nä det är inte monteringen det är fel på. Byt ljussmätningsmetod. Om du har en Gopro är det enkelt.
Välj spotmeter o rikta den så mitten av bilden tittar ut. Då blir det bra ljus på utsidan men lite mörk på insidan kanske.

Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

petterson skrev:
Hej
Vad kör du med för hjulinställningar, några rekommendationer för bana? Du råkar inte ha höjdmått skärmkant fram och bak?

Har du justerbara toplagringar?

Jag kör ju enbart bana med den här bilen så hjullinställningarna är därefter!
Det som är värt att ändra på meganen är camber och toe:

Nuvarande inställningar
Fram:
Camber:-2,4 grader
Toe out: (ganska kraftigt just nu för att testa) Annars skulle jag säga mellan -10 mintues total och -20 mintues total.

Bak:
Camber: -1,5 grader
Toe in: 5mm

Ride height: lite osäker på detta men rekommendationen på en Megane 2 är att sikta på ca 10mm högre bak än fram, runt 650mm fram och 660mm bak (mätt från marken till skärmkanten rakt over däcket)

Viktfördelning Fram/bak: 64%/36%

Det är väl detta jag kommer ihåg på rak arm, hoppas det hjälper lite annars är det bara att fråga!

Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Rickard-v skrev:
Rembry skrev:

Nä det är inte monteringen det är fel på. Byt ljussmätningsmetod. Om du har en Gopro är det enkelt.
Välj spotmeter o rikta den så mitten av bilden tittar ut. Då blir det bra ljus på utsidan men lite mörk på insidan kanske.

Klockrent, stort tack för informationen! Ska testas vid nästa tillfälle, har inte haft problemet tidigare förutom på gotland där det är jävulskt ljust runt om kring!

Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015

Men monteringen kan nog förbättras lite. Så den sitter lite längre in mot mitten o riktad framåt.

Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Rickard-v skrev:
Men monteringen kan nog förbättras lite. Så den sitter lite längre in mot mitten o riktad framåt.

Ja, eftersom jag inte har någon bur att fästa den i funderar jag på lite andra möjligheter för att få den centrerad. Fungerar inte att montera på mina Recaro-stolar.

1: monterad i kupelampan

2: monterad på instrumentpanelen

3: monterad i framrutan

Förslag på var man bör montera den, känns som det borde finnas en hel del folk som har laborerat med detta!?

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Re:

Rembry skrev:
Rickard-v skrev:

Ja, eftersom jag inte har någon bur att fästa den i funderar jag på lite andra möjligheter för att få den centrerad. Fungerar inte att montera på mina Recaro-stolar.

1: monterad i kupelampan

2: monterad på instrumentpanelen

3: monterad i framrutan

Förslag på var man bör montera den, känns som det borde finnas en hel del folk som har laborerat med detta!?

Jag har en gopro platta (eller vad de nu heter) i rutan bakom backspegeln, sen är det en liten arm ner bara. Kameran hamnar upp och ner så man får vända på bilden i menyerna för kameran.
Fördelar som jag ser det:
-Den sitter inte i vägen för vare sig sikt eller utrymme.
-Kabeldragning för ström och mic blir lätt att hålla ordning på
-Stabil montering som inte ger vibrationer

Nackdelar:
-Kan vara svår att nå när man sitter fast
-Reflektioner i rutan syns
-Du får inte dig själv på bild.

Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Fredrik Hård skrev:

Jag har en gopro platta (eller vad de nu heter) i rutan bakom backspegeln, sen är det en liten arm ner bara. Kameran hamnar upp och ner så man får vända på bilden i menyerna för kameran.

Nackdelar:

Har du någon bild på din uppsättning med kabeldragningen osv? Jag gillar ju att se föraren i bild för att se hur man kör men samtidigt får man mindre av spårval osv, tänkte iaf testa att göra som du har gjort och ha den i framrutan! Sen får man jämför alt skaffa en kamera till, svårt att få det bästa utav två världar

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Re:

Rembry skrev:
Fredrik Hård skrev:

Nackdelar:

Har du någon bild på din uppsättning med kabeldragningen osv? Jag gillar ju att se föraren i bild för att se hur man kör men samtidigt får man mindre av spårval osv, tänkte iaf testa att göra som du har gjort och ha den i framrutan! Sen får man jämför alt skaffa en kamera till, svårt att få det bästa utav två världar

Skall fixa det, kommer under nästa vecka.

petterson
Västerås
Här sen Maj 2007

Re:

Rembry skrev:
petterson skrev:
Hej

Har du justerbara toplagringar?

Jag kör ju enbart bana med den här bilen så hjullinställningarna är därefter!
Det som är värt att ändra på meganen är camber och toe:

Nuvarande inställningar
Fram:
Camber:-2,4 grader
Toe out: (ganska kraftigt just nu för att testa) Annars skulle jag säga mellan -10 mintues total och -20 mintues total.

Bak:

Camber: -1,5 grader
Toe in: 5mm

Ride height: lite osäker på detta men rekommendationen på en Megane 2 är att sikta på ca 10mm högre bak än fram, runt 650mm fram och 660mm bak (mätt från marken till skärmkanten rakt over däcket)

Viktfördelning Fram/bak: 64%/36%

Det är väl detta jag kommer ihåg på rak arm, hoppas det hjälper lite annars är det bara att fråga!

Tack för infon! Jag hade tänkt köra med mycket snarlik spec. fast med BC DR.

Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

petterson skrev:

Tack för infon! Jag hade tänkt köra med mycket snarlik spec. fast med BC DR.

Har du någon tråd för din bil? Eller kan man se vad som är gjort på något annat sätt? Alltid lika roligt att få lite inspiration av andra, det är inte precis en vanlig bil i Sverige!

Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016

Trådstartare
Re:

Fredrik Hård skrev:

Skall fixa det, kommer under nästa vecka.

Klockrent, tackar!

Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS R26 -07
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (29566 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande