Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8 besök senaste veckan (3705 totalt) |
Blanda rostfritt och svartstål i avgassystem?
Hej Ska göra ett nytt avgassystem och undrar om nån har dåliga erfarenheter med att blanda rostfritt och "svart" stål? Grejen är att jag har bra priser på apple dämpare men dom finns endast i svartstål i dom dimensionerna jag ska ha. Sen har jag bra priser på rostfritt genom jobbet så det blir i princip billigare änn att köpa bonnjärn på biltema. Jag tänkte jag tigga ihop rören för att det ska hålla en bit, det ska på en bil som används varje dag hela året. Ljuddämparna svetsar jag inte i, bara änvänder muffarna och klämmor. Är medveten om detta med galvanisk korrosion, men hur stort är egentligt problemet på ett avgassystem? _________________ Ole Nylende |
Jag har själv gjort så både med svarta rör och rostfria dämpare och tvärtom. Det är ett problem.
Funkar säkert bättre på en sommarbil men på vintern händer det grejor. Räkna med ett par år innan skarvarna rostat av. Vet inte om det är bättre att svetsa ihop med övergångstillsats, rotgas osv. Eller om det blir samma resultat. Möjligen bättre att svetsa in en bit svart före och efter dämparna för att dom ska klara sig längre och att byta den rörbiten när det rostat _________________ Christer Johansson |
Jag har lagat ett 20+ år gammal RF Audi S4 avgassystem mha. vanliga rör från Biltema och det har hållit i över tre år. Jag kapade bort gamla mellandämparen och ersätta den med två rör från Biltema som jag TIG:ade ihop med resten. Sen sprayade jag rören med Zincspray (vilket har kanske agerat "offeranod"). Det är som sagt inte optimalt men det kommer inte att gå hål på omedelbart heller.
_________________ G o r a n A m c o f f |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
8 besök senaste veckan (3705 totalt) |